В съвременния свят, в който популярността и успехът често са тясно свързани със социалните мрежи и публичния имидж, все по-често възниква въпросът за ролята на наследството в постигането на слава. Децата на знаменитостите, наричани вече "непо-бебета", се оказват под светлините на прожекторите още преди да са направили и крачка в кариерата си. Един от най-ярките примери за това явление в наши дни е Блу Айви Картър - дъщерята на Бионсе и Джей Зи.

Докато повечето 13-годишни деца прекарват делничните вечери, стресирани от домашните си, несподелените си влюбвания или в размисли какво да публикуват в TikTok, Блу Айви Картър изнася концерт пред 70 000 души заедно с майка си Бионсе на откриването на турнето й Cowboy Carter. "Тя трябва да е едно от най-дисциплинираните 13-годишни деца в Америка", пише редакторът Крис Уилман от Variety.

В социалните мрежи Блу има фенове, които я възхваляват като "детето-чудо" и "най-великото бебе, раждало се на всички времена", a dруги я възприемат като поредното "непо-бебе" - дете, придобило слава и възможности заради известните си родители.

Откъде идва "непо-бебе"?

Терминът произлиза от думата "непотизъм" - предимство, давано на роднини в определена професионална сфера. Макар и сравнително ново, това понятие предизвиква както обществен интерес, така и дебати за справедливостта в шоубизнеса. "Непо-бебетата са живото доказателство, че меритокрацията е лъжа", пише New York Magazine.

За разлика от останалите таланти, започващи буквално от нулата, непотата стартират с предимство, като например връзките и ресурсите на родителите си. Макар някои от тях да твърдят, че това понякога е бреме, защото трудно излизат от сянката на известните си родители, достъпът им до възможности е безспорен.

Интересът към темата се засилва още повече след втория сезон на сериала "Еуфория", когато зрителите разбират, че актрисата Мод Апатоу е дъщеря на режисьора Джъд Апатоу и актрисата Лесли Ман.

За Блу Айви това не е изненада - тя отдавна е в центъра на вниманието. Появява се на сцената още по време на турнето Renaissance, а наскоро озвучи Киара в предисторията на "Муфаса: Цар Лъв".

Музикалната журналистка Каролин Съливан отбелязва пред BBC, че издигането на Блу към славата "има много малко общо с нея, повече с родителя". Според Каролин феновете са по-склонни да приемат и детето, когато обичат родителя, а Би несъмнено е такава. Освен това Съливан подчертава, че желанието на детето да се изявява е важно, то трябва да е автентично, а не наложено от амбициите на семейството му.

Освен това майката на Бионсе, Тина Ноулс, уверява, че Блу и нейните брат и сестра са възпитавани да следват собствените си желания, без натиск към шоубизнеса.

View this post on Instagram

A post shared by Everything Bey (@virgoyoncee)

Но Блу Айви не е единствената. 17-годишната дъщеря на Мадона свири на пиано по време на турнето й Celebration през 2023 г. 11-годишната Норт Уест, дъщерята на Ким Кардашиян и Кание Уест, наскоро изпълни рап стих на японски в песента "Childlike Things" на FKA Twigs, която признава по-късно, че като дете е била затворена и би искала да има приятелка като Норт - уверена и свободна.

View this post on Instagram

A post shared by Crowned Ladies (@crowned_ladies)

Разбира се, участието на 11-годишната в събития за възрастни предизвиква полемика, особено сред феновете на баща й. Някои смятат, че тя трудно ще докаже себе си без наистина голям талант.

Впрочем през декември 2022 г. списание New York публикува корица, посветена на непо-бебетата - лицата на млади звезди като Дакота Джонсън, Джак Куейд, Зоуи Кравиц и Лили Роуз-Деп са поставени върху телата на бебета с надпис: "Тя има очите на майка си. И нейният агент." Посланието е ясно - те започват с огромно предимство.

View this post on Instagram

A post shared by New York Magazine (@nymag)

Гуинет Пoлтроу, също дете на известни родители, нарича термина "грозно прозвище", а Зоуи Кравиц и Мая Хоук го приемат като част от реалността - признанието, че произходът помага, но не гарантира траен успех.

View this post on Instagram

A post shared by Lenny Kravitz (@lennykravitz)

ПР експертът Пам Лайдън посочва, че връзките отварят врати, но без реален талант, труд и устойчивост, звездният статус не се задържа дълго. В ерата на масовата медийна критичност талантът е по-важен от всякога, защото публиката следи внимателно кой наистина заслужава мястото си под прожекторите.

Случаят с Блу Айви Картър и други деца на знаменитости показва сложността на славата, наследена по родова линия. Привилегиите, които идват с известната фамилия, са безспорни, но не гарантират признание от обществото. В епоха, в която общественият контрол вече е по-силен, всяко непо-бебе трябва да доказва таланта си, за да избегне да бъде възприемано само като резултат от връзки. Истинското предизвикателство пред тях не е само да се издигнат, а да останат на върха със собствените си качества.

ИЗБРАНО