Режисьорката Грета Геруик на 40: Бях ужасена, че ще правя филм за Барби
Актрисата Марго Роби лично я предлага на продуцентите да напише сценария за първия филм за най-известната кукла в света
Изглежда, че да се изправиш срещу един от най-големите си страхове е успешен начин да влезеш в историята. Грета Геруик го научи от първо лице, след като кинохитът по неин сценарий и режисура "Барби" постигна безпрецедентния бокс офис от 162 млн. долара през първия уикенд от премиерата си и по този начин я титулува като първата жена-режисьор, постигнала подобен финансов успех. Това се оказа един от най-хубавите подаръци, които Геруик получи за 40-ия й юбилей. Другият, още по-вълнуващ и очакван, беше раждането на втория й син.
Да, Грета влезе в историята на киното, но това изобщо не е било в мислите и представите й, когато решава да се заеме с "Барби". Дори напротив, изпитвала ужас, не само че има желание, но и че прави първите стъпки в създаването на филм за най-известната кукла в света.
"Вълнуващо е, защото в същото време е и много ужасяващо. Когато започнах да пиша сценария, бях в постоянен водовъртеж и не спирах да се питам: "Откъде да започна, каква ще е историята?" Още от началото имах това усещане, че целият процес ще бъде един интересен терор. Бях наистина ужасена. Често си казвах, че това напълно реално може да срине кариерата ми. В следващия момент обаче се окуражавах, че няма да се оставя на страха и трябва да го направя", разказва Грета в подкаста на певицата Дуа Липа, която също е част от каста на филма.
Лично главната актриса и копродуцент на лентата, Марго Роби, предлага на продуцентите да възложат сценария на "Барби" именно на Грета. Австралийката е почитател на филмите й и отдавна иска двете да работят заедно. Освен това е убедена, че режисьорката няма да направи някакъв сладникав филм, а ще навлезе по-надълбоко в темата, както го е правила с всичките си проекти преди това.
"Това не беше просто задача да напиша сюжет за някой супергерой, който вече има история и хората го познават. За мен това беше по-скоро адаптация, но не каква да е, а на кукла. И то кукла, която е икона на 20. век", спомня си Грета.
Прочитайки за първи път готовия сценарий, Марго се влюбва в него. По-късно споделя, че въпреки че е харесала историята, не е била убедена, че продуцентите и "Мател", производителите на куклата, ще са съгласни с подобен сюжет. Грета обаче успява да убеди екипа, че това е визията, която Барби заслужава и до такава степен уверено стои зад идеите си, че получава зелена светлина за реализацията й. И то не само като сценарист, но получава доверие и за режисурата на лентата.
Филмът "Барби", освен че постигна такъв грандиозен бокс офис, остави зад себе си и новата лента на колегата й и един от най-добрите режисьори не само в съвременното, но и в киното изобщо, Кристофър Нолан и неговия филм "Опенхаймер", чиято премиера беше на същата дата.
Ако голяма част от зрителите научиха името на Грета именно покрай феномена, в който се превърна филмът "Барби", кинокритиците и феновете й побързаха да напомнят за невероятната кариера, която блондинката си създаде в Холивуд. Тя беше един от пионерите в индустрията, които внесоха нов вид комедиен натурализъм в актьорската игра, заради което си спечели и прозвището "кралицата на мъмбълкор" филмите - нискобюджетни проекти, с натурализъм както в играта на актьорите, така и в диалозите между тях, като самият сюжет се доближава максимално близо до реалността. Това са филми, в които Геруиг се въвлича максимално, като освен че сценарият е по нейна идея, тя влиза в ролята и на режисьор, а често и на актриса.
Любовта на Грета към сцената се заражда още в тийнейджърските години, като мечтата й е да учи музикален театър в Ню Йорк. Именно това е специалността, чрез която тя би могла да съчетае двете си големи любови - театъра и танците. Това обаче не се случва и в крайна сметка завършва английски и психология. Ражда се желанието й да стане драматург, но сама не вярва, че има минимален шанс да се реализира като такъв, защото не познава много жени драматурзи. И според нея това е свят, в който не само се доминира, но е и почти изцяло завладян от мъжете.
Съдбата и университетът обаче я срещат с нейна преподавателка, която й открехва вратата към света на женската драматургия и още авторки, с чието творчество Грета да се запознае. Тя е категорична, че сега е най-подходящото време за жените да се развиват като драматурзи и режисьори, защото им се дават повече възможности.
"Живея в Ню Йорк между два университета и виждам толкова много момичета, които са готови и нахъсани да се занимават с това. И много ме радва, защото моето поколение дори не си и помисляше, че може да се развива в тези насоки", споделя Геруик.
Режисьорката среща бъдещия си мъж Ноа Баумбах, докато работи във филма му "Greenberg", в който голямата звезда е Бен Стилър. Запознанството им е съдбоносно и те се оказват неразривна сила не само в живота, но и на професионалното равнище. Заедно пишат сценариите и режисират лентите "Frances Ha", "Mistress America", "White Noise". Именно работата по подобни нискобюджетни, инди филми повлияват на Грета да се определи като типа сценарист и режисьор, какъвто иска да бъде. "Обичам да режисирам. Обожавам всеки един аспект от реализирането на един филм", споделя пред списание Rolling Stone тя.
През 2017 г. идва и нейният звезден миг, когато сама застава зад камерата на филма "Лейди Бърд", който е и по неин сценарий, а в главната роля е младата актриса Сърша Ронан. Лентата не просто се превръща в хит, но и поставя Грета на пиедестала в индустрията и най-вече под светлините на прожекторите. Филмът получава цели пет номинации за наградата "Оскар", две от които са именно за Геруик - за режисура и за оригинален сценарий. Подобно признание за първи път нарежда блондинката в кино историята, тъй като тя се оказва едва петата жена, която получава от Академията номинация за режисура.
Следващият й проект предизвиква не по-малко хвалби от страна на зрители и критика. Адаптацията й на романа "Малки жени", в която участват звезди като Ема Уотсън, Мерил Стрийп и Лора Дърн получава шест номинации за златната статуетка, като тази за адаптиран сценарий отново е на името на Геруик. Въпреки че така желаният от всеки кинотворец "Оскар" все още да не е попаднал в ръцете й, критиката й вещае светло професионално бъдеще и е убедена, че един ден тя ще бъде удостоена с престижната статуетка.
Грета Геруик с актьорите от филма „Lady Bird“ грабнаха награди „Глобус“
Снимка: Kevin Winter/Getty ImagesКогато не е в процес на работа и реализирането на някой свой проект, Грета е отдадена на двете си деца. Първият й син й се ражда през 2019 г., а вторият - през февруари 2023 г. Интересното е, че бременностите й преминават, докато снима два от хитовите си филма - "Малки жени" и "Барби". Тя обаче нито за момент не спира работния процес.
Наскоро Грета сподели, че като малка е била диагностицирана със синдром на дефицит на внимание и хиперактивност.
"В училище стриктно следвах правилата, но и имах тонове енергия. Затова и майка ми реши, че трябва да ме запише на всевъзможни неща. Бях винаги ентусиазирана за всичко, както и огромно въображение. В същия момент обаче бях и много емоционална, много лично и дълбоко приемах всичко", разказва Грета.