Рик Рубин има музикален вкус за 300 милиона долара
Той може да чуе следващата награда "Грами"
Запознайте се с човека, който слуша музика, създава звезди и през целия си живот не разбира нищо от работата с музикални инструменти до функционалност на студиото. Рик Рубин е причината да срещнете изпълнители като LL Cool J, Beastie Boys, Public Enemy, Run-D.M.C. и метъл групи като Slayer. Той не позволява на Джони Кеш да си тръгне тихо от сцената, създавайки някои от най-добрите му албуми - American Recordings. Рик Рубин оформя музикалната индустрия, но най-вероятно никога не сте чували за него.
Още по темата
Продуцентът ще работи с Джони Кеш в рамките на 5 години и ще помогне за печеленето на редица награди, включително и на престижната Грами. Меломаните отдавна са благодарили за песента на Nine Inch Nails - Hurt в изпълнение на Джони Кеш. Рик дори присъства в клипа на Джони Кеш - God`s Gonna Cut You Down.
Лесно е да го разпознаете, той е висок с дълга коса и бяла брада. В последните години предпочита да бъде далеч от светлината на прожекторите и се фокусира върху настроението на музиката.
Рубин се превръща в сензация и предлага таланта си на изпълнители като Нийл Даймънд, Джей-Зи и Том Пети. Необходими са няколко десетилетия, преди да стане ясно, че Рубин е мистичен гуру на музиката и много добре знае как да печели награди на всеки музикален форум.
В интервю за "60 Minutes", странният меломан признава, че хората му плащат за вкуса, който проявява към техните хитове. Достатъчно е да изпратите песните си и ако Рик ги хареса, те ще се превърнат в световен хит. Критиците са на същото мнение -това е човекът с най-скъп музикален вкус. Лейбълът му се оценява на 300 милиона долара.
Рик Рубин започва своята музикална кариера през 1983 г. и все още е почитател на хеви метъл музиката и пънк културата. В студентските си години започва да се интересува от рап и търси най-различни млади изпълнители, които да включи в своя лейбъл.
Така се ражда Def Jam Records. Ръсел Симонс се включва в начинанието, като двамата с Рубин започват да събират най-различни дискове с музика - от улични музиканти и ди джеи. Първото студио се намира в малка стая в общежитие на Ню Йорк.
През 1985 г. могат да се похвалят с изпълнители, продаващи над 300 хиляди албума. Columbia Records бърза да предложи сериозен договор за закупуването им и още повече слава. Всичко останало е история. Три години по-късно Рубин открива подводните камъни и след серия от разправии е готов да напусне. Създава нов лейбъл - Def American Records и продължава да търси таланти. В този лейбъл ще напътства изпълнители като Red Hot Chili Peppers.
Продуцентът получава световната слава през 2007 г. на наградите "Грами", когато името му присъства в три от петте албума, които се борят за "Албум на годината":
Dixie Chicks - Taking The Long Way (победител и албум на Рубин)
Red Hot Chili Peppers - Stadium Arcadium
Justin Timberlake - FutureSex/LoveSounds
През същата година Рубин е възстановен като съпредседател на Columbia Records. Директорите на престижната музикална компания изпитват жестоки проблеми с привличането на нови изпълнители и очакват от Рик да направи своята магия. Мнозина не харесват стила му, нито поведението на работа, но успехите тежат повече от претенциите.
След 2 години получава второ Грами за продуцент, този път е на помощ на Metallica, Нийл Даймънд и Уийзър. През 2012 г. работи за трето Грами и помага на Адел да превърне в сензация своя албум - "21". Продуцентът напуска Columbia и започва работа в собствения си лейбъл, като този път избира по-внимателно и клиентите си. Ограниченият кръг от хора, с които работи, са стари ветерани като ZZ Top, Avett Brothers и популярната инди група Band of Horses. Помага на Еминем за албума "Revival" и обръща внимание на много други арт личности, които отчаяно искат да използват безпогрешния слух за хитове.
Рик Рубин е насочвал изпълнители като Кание Уест, Лейди Гага, Грийн Дей и много други към пътя на успеха. Всяко студио би изложило своите награди върху стените, би поставило и хората, с които е работило, но Рубин е на съвсем различно мнение. Той изпраща всяко музикално признание на родителите си и не се интересува какво ще се случи с него.
Работата с него е особено странна и дори абсурдна. През по-голямата част от времето си, както показва и интервюто в "60 минути", Рубин лежи и слуша музиката, която се изпълнява на живо в студиото. Самите изпълнители често са подозирали, че Рик спи, но дори това да е така, сънят гарантира много сериозни приходи след всяко посещение.
Освен сериозни постижения в музиката, Рубин издава книга и се стреми да помогне на останалите артисти, желаещи да последват стъпките му. В нея ясно споделя, че абсолютно всеки човек може да стане творец. Няма нищо, което да отличава известните от прохождащите звезди.
"Всички сме творчески създания. Трупали сме своя опит и продължаваме да го трупаме и сега, остава само да намерим начин, по който да го споделим, за да може и другите да надникнат и да го преживеят."
Мнозина търсят тайната на Рубин, но дори той не знае как да обясни методологията си. С всеки изпълнител има различен подход.
За песента на Beastie Boys - No Sleep Till Brooklyn, Рубин чува фразата в касетка на Адам Яух и я предлага за заглавие. Младите му фенове го превръщат в меме, тъй като Рик разказва навсякъде, че наистина не знае нищо за музиката. Продуцентът може да създаде мелодия или лирика, когато е извикан на помощ, но много често импровизира на място.
Работата с Public Enemy се е свеждала до харесване на една песен и подобряване на друга, самите изпълнители са се занимавали с целия процес в затворена система, където дори Рик няма много власт. Други изпълнители са имали нужда от по-сериозно внимание и напътствия.
Възраждането на Джони Кеш идва от случайна идея на Рубин. Той признава, че през по-голямата част от своята кариера се е занимавал с нови изпълнители. Джони Кеш идва с идеята за нов албум, докато Рик предлага нещо друго - да пренапише старите хитове и да ги предостави на Кеш за повторно изпълнение. Резултатът е впечатляващ, някои песни имат тъжна и тежка лирическа нота, други просто не могат да се разпознаят от публиката. Това семпло и елегантно решение спасява и връща Кеш обратно в светлината на прожекторите.
Как се случва магията? Рик Рубин признава, че когато прави музика, публиката остава на последно място. Това е тайната за създаването на нещо наистина красиво. Един изпълнител трябва да бъде готов за моделиране на публиката си, в противен случай остава далече от оригиналността си. Настоящият музикален пазар показва, че ако публиката трябва да избира, то всеки следващ хит ще живее няколко месеца и ще изчезне безследно.
Тайната Рубин е само една:
"Казвам през цялата си кариера, че правя музика, която ми харесва и е за близки приятели, пред които мога да я пусна. Никога не поглеждам отвъд тази преграда. И по някаква причина, тези песни преминават всички бариери в шоу бизнеса."
Относно креативния поглед и творчеството, Рубин допълва:
"Не приравнявайте влагането на повече време или усилия в нещо с подобряването му. Не казвам да не влагате повече време и усилия в него, не казвам това. Казвам, че тъй като влагате повече време и усилия в него, това не означава, че е по-добро."
Рик Рубин обича да прослушва усещането за музиката, никога не тръгва с идеята, че иска да направи хит, защото това го разсейва. Започне ли своята работа, бъдещето остава на заден план. Едно е сигурно - този човек знае как се правят звезди и знае как да превърне един музикант в легенда. Единственият проблем? Неговата помощ е особено скъпа.