Холивуд не е просто фабрика за мечти, той е бойно поле. От епичните сблъсъци на екранните герои до тихите, но невинаги, войни между самите звезди, съперничествата движат индустрията напред. Дали говорим за вечната битка кой е по-велик - Де Ниро или Пачино, дали сме въвлечени в Marvel срещу DC спорове, или се връщаме назад към легендарни вражди като тази между Бет Дейвис и Джоан Крофорд, които през 40-те години една друга се обвиняват за "фалшиви", едно е ясно - Холивуд обича драмата не само в сценариите, но и зад кулисите.

Последната такава "битка" е между Джъстин Балдони и Блейк Лайвли, разразила се по време на снимките на филма "Никога повече". Споровете започват със сцена на покрива, която Лайвли предложила да бъде променена. След като Балдони първоначално не приел нейните предложения, той изпратил гласово съобщение с извинение, признавайки своята грешка.

Този "инцидент" обаче бил само началото. Лайвли подала жалба срещу Балдони с обвинения в сексуален тормоз и причиняване на емоционален стрес. Балдони отхвърлил обвиненията като "измислени" и завел контраиск за 400 млн. долара, обвинявайки Лайвли и съпруга й Райън Рейнолдс в клевета и опит за унищожаване на кариерата му. Няколко месеца по-късно и двете страни продължават да отричат всички обвинения, а изходът от съдебните дела тепърва предстои да се изясни.

Спорът между тях обаче хвърля светлина върху един често пренебрегван аспект на Холивуд - рекламната индустрия, която стои зад всичко това. Подобни съперничества, разбира се, не са нещо ново, но рядко се разиграват толкова публично.

Според американския колумнист Ричард Рашфийлд, който коментира темата пред BBC, всяка снимачна площадка е изпълнена с конфликти, любовни драми и всевъзможни интриги. По думите му Холивуд е място, където хаотични хора се събират, за да създадат велики проекти, но след края на снимките всичко се разпада. "На снимачната площадка кавгите остават скрити. Но когато клюките преминат границата и станат публични, вече никой не може да ги спре", обяснява той.

Блейк Лайвли и Джъстин Балдони в сцена от филма "Никога повече"

Снимка: Форум Филм

През последното десетилетие обаче ПР стратегията в индустрията се променя - до голяма степен заради социалните мрежи, които оказват огромно влияние върху връзката между знаменитостите и техните фенове. Днес мистерията около звездите е почти изчезнала, а всичко е видимо и по̀казно. Въпреки това все още има актьори, които могат да пазят тайни. Например Том Харди и Сара Джесика Паркър.

За Харди и неговата драма с колежката му Чарлийз Терон отдавна се говори, че са снимали сцените си в научнофантастичния екшън "Лудия Макс: Пътят на яростта" отделно, защото напрежението помежду им било непоносимо. Терон, известна с професионализма си и прецизното спазване на графика, не понасяла хаотичния стил на Харди, който често закъснявал и проявявал небрежност.

Чарлийз Терон и Том Харди

Снимка: Getty Images

Най-напрегната ситуацията била, когато Том закъснял с три часа за важна сцена, което принудило Чарлийз да го чака. Когато пристигнал, тя избухнала срещу него, настоявайки за уважение. Дори поискала от продукцията да й осигури защита на снимачната площадка, защото се чувствала застрашена от непредвидимото поведение на своя колега. Режисьорът Джордж Милър и екипът трябвало да действат като медиатори, за да намалят напрежението между тях.

Години по-късно и двамата главни герои в екшъна признават, че напрежението между тях е било резултат от стреса по време на снимките. Харди дори се оправдава с думите, че е трябвало да бъде по-отговорен, а Терон осъзнава, че липсата на комуникация е изиграла ключова роля в конфликта.

Друга известна вражда е тази между Сара Джесика Паркър и Ким Катрал, които играят най-добри приятелки в сериала "Сексът и градът", но в реалния живот отношенията им са далеч от сърдечни.

Сара Джесика Паркър и Ким Катрал

Снимка: Getty Images

Враждата им става публична през 2018 г., когато Катрал губи брат си, а Паркър публично й изказва съболезнования. Вместо да ги приеме, Катрал й отговаря в социалните мрежи с остра реплика: "Ти не си ми семейство. Не си ми и приятел." Дотогава феновете вярват, че двете актриси са близки и извън екрана, но този момент разкрива истината, че някои конфликти в Холивуд остават невидими, докато не излязат наяве.

Публицистът Даниел Би, който работи в развлекателната индустрия от 1997 г., потвърждава, че най-интересните истории остават скрити. "Най-добрите моменти в Холивуд никога няма да бъдат видени", казва той.

Би също така посочва, че с развитието на интернет контролът върху информацията става все по-труден. В миналото медиите разчитат на вътрешни източници, но днес слуховете се разпространяват светкавично и често нямат ясен източник. "Започнах кариерата си в британски медии, където имаше 11 национални вестника, които се конкурираха помежду си. Беше тежка работа и се налагаше да опознаваш хората чрез връзки. Сега се изправяш срещу анонимни акаунти и не знаеш срещу кого стоиш. По-трудно е да се контролира."

В днешно време всички могат да получат достъп до информация с едно кликване, докато пиарите от предишни епохи са имали притеснения само за печатните, радио- и телевизионни платформи. Освен това в този век все по-често се среща и т.нар. "астротурфинг". Това е техника, при която се създава фалшиво усещане за масова подкрепа или неодобрение към даден човек, идея или продукт. Може да се случи чрез фалшиви акаунти, платени коментари и дори целенасочено разпространяване на дезинформация. Често се прави с цел да се манипулира общественото мнение. Практиката не е нова, но през новото хилядолетие получава нов живот с появата на алгоритмите на социалните мрежи. Според Даниел Би тя съществува отдавна, а преди нея публицистите са били тези, които "подхвърляли" слухове на журналистите, за да ги популяризират. Разликата е, че днес всичко е анонимно и трудно проследимо. Въпреки това Би вярва, че публиката става все по-критична и по-добре осъзнава манипулациите, на които е подложена.

Според Карла Спийт, експерт в сферата на пиара, астротурфингът е "по-сложна и зловеща версия на шаха", в която внимателно подредените ходове могат да променят начина, по който хората възприемат дадена история.

Холивуд и неговата екосистема

Мнозина ПР специалисти са на мнение, че невинаги всички слухове излизат пряко от Холивуд и често медиите диктуват дневния ред. Дори големи разкрития като скандала с Харви Уайнстийн, разпространен от "Ню Йорк Таймс" и "Ню Йоркър" се появяват, защото някой решава да ги пусне в публичното пространство - не защото просто са излезли наяве. Което води до втори извод: много малка част от разкритията в развлекателната преса излизат, защото някой е "разкрил" нещо и защото "историята се диктува".

Харви Уайнстийн

Снимка: Getty Images

Какво искат зрителите?

В крайна сметка Холивуд продължава да се върти около две неща: историите и интереса на публиката. Днес популярните имат свободата да говорят директно на феновете си чрез социалните мрежи, но това също означава, че всяка тяхна дума може да се превърне в поредния голям скандал. И ако нещо е сигурно, то е, че "фабриката за мечти" никога няма да спре да произвежда драма - била тя на екрана или извън него.

И самият факт, че толкова необичайно се разнасят вражди между актьори, певци, артисти и пр. в публичното пространство, описва колко добре смазана е холивудската машина за реклама.

ИЗБРАНО