С неговите 1,6 милиона последователи в TikTok, дигиталната стратегия на президента на "Националния сбор" и определян като бъдещ премиер на Франция, след разгромяващата победа на крайната десница в изборите в страната, Жордан Бардела успя да привлече вниманието и най-вече симпатиите на младите към каузата на съпартийците му. С триумфа си политикът даде ясен и категоричен отговор на въпроса: способна ли е онлайн аудитория да осигури подкрепата на най-младия политик?

Често сме склонни да задаваме въпроса какъв е прекият ефект на социалните медии върху изборните резултати. Френският сайт The Conversation припомня, че по време на президентската кампания през 2022 г. само 14,6% от анкетираните твърдят, че са "консултирали, споделяли, харесвали или коментирали съдържание, свързано с президентските избори" във Facebook. Тази цифра пада до 6,8% за SnapChat, Instagram и TikTok. Следователно е нормално да се смята, че хората, които следят предизборните кампании в социалните медии, представляват малцинство от населението, а това води до извода, че е малко вероятно социалните медии да окажат пряко влияние върху изборните резултати. Въпреки това все повече политици използват именно дигиталното пространство, за да "говорят" и да се свържат с електората и да се надяват, че посланията им ще бъдат чути и разбрани и това ще им осигури по-голяма подкрепа, когато дойдат избори.

В настоящата хибридна медийна система социалните медии позволяват да се разпространяват мнения, които след това често се пренасят в т.нар. "традиционни" медии. Крайната десница беше една от първите осъзнали този факт, тъй като в миналото, като аутсайдер в политическата игра, дигиталното пространство й даде, макар и малка, възможност да налага идеите си. Там получи възможността да достигне до аудиторията, до която й беше трудно чрез т. нар. традиционни медии, като по това време те не бяха склонни да канят представители на крайната десница.

Снимка: БТА/АР

Нещата, разбира се, се развиха оттогава, и по-специално достъпът на политиците до медиите, но това не ги провокира да оставят на заден план присъствието си в интернет пространството, където успяха да дадат видимост на разделящите теми, които дотогава бяха сравнително непопулярни: имиграция, сигурност и т.н. От публичните данни става ясно, че в кампанията си за европейските избори, кандидатите на крайната десница са инвестирали до голяма степен в TikTok, за да достигнат до нови последователи.

Това особено осезаемо важи за Жордан Бардела, който мнозина определиха като Властелинът в TikTok, тъй като именно с постоянното си присъствие в платформата, той успя не само многократно да повиши популярността си, но и да привлече нови поддръжници на идеите си. Важно е да се отбележи, че голям процент от тях са представители на младото поколение, което е и основният потребител в платформата.

Въпреки че мнозина смятат, че за един политик да използва именно тази социална мрежа за кампанията си е меко казано, неподходяща, поради факта, че голяма част от потребителите все още не могат да гласуват, представителите на десницата доказаха, че ходът им съвсем не е бил безполезен. Бардела се радва на голяма популярност в платформата, въпреки че не е най-следваният френски политик (б.а. справка показва, че Марин льо Пен има 1 милион абонати в TikTok, Еманюел Макрон 4,5 милиона и Жан-Люк Меланшон 2,4 милиона), но неговата младост и редовно публикуване на интересно съдържание, са привлекли най-голямо внимание от страна на потребителите.

Важно е да се отбележи, че в социалните мрежи, Бардела е сам. Там остават на заден план членството му в "Националния сбор" и близостта му с някои от основните фигури на партията като Марин Льо Пен. Там той говори и директно се свързва с аудиторията си.

По всичко личи, че Жордан Бардела се е заел да изгражда дългосрочен политически капитал чрез вграждането на образа си в съзнанието на хората чрез видеоклиповете си в социалните медии. Европейските избори на 9 юни бяха важни за младия политик и един своеобразен тест за това дали е постигнал целите си и дали ще направи следващата стъпка в кариерата си. И той успя. Но не само това. Както Жордан, така и съпартийците му са наясно, че привличането на младите днес, до голяма степен им осигуряват гласовете им утре.

Бъдещият премиер на Франция

Мнозина посочват именно Жордан Бардела като основният фактор за това крайнодясната партия да започне да бъде приемана по-добре от французите. Откакто Марин Льо Пен я оглави през 2011 г., тя старателно следва стратегия за изчистване на имиджа ѝ, като я преименува от "Национален фронт" на "Национален сбор" и се разграничи от расистките и антисемитски позиции на баща си Жан-Мари Льо Пен, основал партията през 1972 година. Френската политическа сила скъса отношенията си с проблемните си съюзници от "Алтернатива за Германия", която бе изключена от групата "Идентичност и демокрация" в Европейския парламент - част от която е френският "Национален сбор" - след серия от скандали с един от ръководителите ѝ, Максимилиан Кра. През 2022 г. Льо Пен лансира ново лице за председател на партията - Жордан Бардела, припомня БТА.

Пътят на Бардела от напуснал университета младок до потенциален министър-председател изуми мнозина. Роден през 1995 г. в парижкото предградие Сен Дени в жилищен комплекс с ниски доходи от самотна майка, младото политическо чудо се представя като оцелял от сурово предградие, изпълнено с наркотици и радикален ислям.

"Както много семейства, които живеят в тези квартали, аз се сблъсках с насилие, виждайки как майка ми не може да свързва двата края", каза той по време на интервю за френския телевизионен канал France 2. Реалността на живота му обаче е много по-нюансирана.

Детството на Жордан Бардела е разделено между апартамента на майка му и дома на баща му в много по-заможния Монморанси, в северните предградия на Париж.

"Баща му, който ръководи бизнес за разпространение на напитки и е сравнително заможен, е изтрит от житейския разказ на Бардела", споделя Пиер-Стефан Форт, разследващ журналист, който публикува критична неофициална биография на младия политик. "Бардела е посещавал предимно католически частни училища. Когато бил тийнейджър, баща му го завел на дълго пътуване до Съединените щати. Когато е на 19, баща му купува кола Смарт. Когато е на 20 години, той дава на сина си апартамент в богато парижко предградие във Вал д'Оаз. Но всичко това не се вписва в политическия разказ. Така че е изтрито", казва Форт пред Euronews.

View this post on Instagram

A post shared by Jordan Bardella (@jordanbardella)

Неотдавнашно разследване на Le Monde се опита да намери следи от младия Бардела в квартала Сен Дени, което се превърна в централно място в неговата биография за "самоизградилия се човек", но не успява да намери много.

Участието на Бардела в политиката започва на 16, когато младежът се присъединява към "Националния сбор" (по това време известен като "Националния фронт"). Още тогава той залага на характерния си днес "изчистен" и лъснат външен вид. Пристига на политически срещи, облечен в костюм, със запазената си марка - коса, пригладена назад.

"Много рано г-н Бардела разбра, че за да се изкачи по стълбата, той трябва да бъде безупречен", казва биографът, като се позовава на интервюта с други членове на партията, които са познавали Бардела в ранните етапи на кариерата му. Няколко години по-късно младият политик напуска университета, за да се присъедини към партията на пълен работен ден. Той е последователно регионален съветник, говорител и вицепрезидент на партията, преди да оглави листата на "Националния сбор" на европейските избори през 2019 г., когато е само на 23 години.

През ноември 2022 г. е избран за наследник на Марин Льо Пен като президент на крайнодясната партия. В момента той е евродепутат и вероятен министър-председател на Франция, ако партията му спечели абсолютно мнозинство на предстоящите парламентарни избори.

Според Форт, стремителният възход на Бардела има много общо с романтичната му връзка с дъщерята на стар съветник на партията, Фредерик Шатийон - бивш президент на Groupe Union Défense, крайнодясна студентска организация. Бардела е първият човек, оглавил партията, който не е член на семейство Льо Пен.

Марин Льо Пен наследи баща си начело на партията през 2011 г., преди да го изключи от нея през 2015 г. в опит да я отдалечи от нейните най-радикални, крайнодесни крила. Младият й наследник пък успя да привлече по-младата аудитория да гласува за партията.

Бардела е култивирал личността си в медиите с телевизионни изяви и се е доказал като сръчен в платформите на социалните медии, използвайки актуална музика, звукови ефекти и ad hoc видеоклипове, които се оказаха плодородна почва за привличане на млади гласоподаватели.

По собствените му думи той използва TikTok като средство "да достигне до млади хора, които са деполитизирани и се политизират чрез социалните медии".

Критиците му го обвиняват, че прекарва твърде много време в култивиране на публичния си имидж за сметка на търсене на решения на важни политически въпроси. Левият европейски депутат Манон Обри го нарече "призрачен парламентарист", цитирайки честото му отсъствие от европейската камара през последните пет години.

В личен план, от няколко години той е сериозно обвързан с Нолвен Оливие, която е племенница на Марин Льо Пен. Именно близката връзка на младия политик със семейството на партийната лидерка, гневи част от съпъртийците му, че е причина той да бъде предпочитан пред останалите.

Въпреки популярността на младежа, в крайна сметка "истинският шеф в партията все още е Марин льо Пен, а не Жордан Бардела", напомня Пиер-Стефан Форт. "Те работят като дуо, но ако Бардела стане министър-председател, тя ще го консултира по всички важни ежедневни политически решения", казва още той.