"Жените са по-внимателни и извършват по-скоро механични грешки, докато карат, отколкото целенасочено да бързат, да се бутат, да изпреварват неправилно, да превишават скоростта. Не, обикновено жените сме по-сдържани на пътя". Това заяви доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българската академия на науките. Тя е специален гост в "ЗаВръзки" тази седмица.

В навечерието на коледните празници, когато масово пътуваме, от екипа на предаването са решили да обърнат внимание на темата за безопасността на пътя. Темата е актуална всеки ден и е хубаво да помним, че най-важното нещо е да стигнем до там, докъдето сме тръгнали. Доц. д-р Тоткова се занимава с транспортна психология и изследва поведението на водачите на пътя.

"Изследвайки личността на участниците в движението като цяло, всъщност в света, показва, че определени черти и характеристики се свързват много повече с това да си опасен водач, с това да правиш повече нарушения, да участваш по-често в ПТП. И от там тръгват различни теории за това как можем да изследваме и да проучим това поведение с цел да го предвидим в бъдеще и ако можем, да смекчим тези обстоятелства, които възникват. Защото личността не е нещо, което можем да променим от днес за утре, ние така се раждаме, това е темперамент, той не се променя с едно щракване на пръстите, колкото и да ни се иска понякога", твърди доц. д-р Тоткова.

Според нея, у нас трябва да се изгради цялостна стратегия, програми за работа с водачи, които имат някакви изявени проблеми. Например, когато един водач многократно е засичан да шофира в нетрезво състояние, друг да нарушава правилата за скорост, трети да говори по телефона и т.н., той трябва да бъде насочен към програма, която се бори с конкретния дефицит.

"В момента у нас не съществува практика за работа с човешкия фактор... Трябва да се опитаме да коригираме поведението на опасните водачи на пътя. Това се случва през програми за интервенция и рехабилитация", казва доц. д-р Тоткова.

Според нея, е наложително да се въведат подобни задължителни практики и водачите да могат да си върнат правото за управление на МПС, едва след като са преминали успешно конкретните курсове. Такива програми могат да помогнат за повлияване на някои личностни черти и характеристики, които имат пряко отношение към поведението ни като водачи.

Например, гневът е състояние, което много влияе на шофьорите. По-гневните водачи имат по-чести агресивни прояви на пътя и повече засечени нарушения. Чрез специални курсове, различни терапии и психологически методи можем да се научим да овладяваме този гняв и да променим поведението си и на пътя.

Тревожността също е сред факторите, които особено много влияят върху поведението ни като водачи. Тя пречи да разпределяме адекватно и бързо вниманието си, докато изпълняваме различните задачи по време на шофиране. Твърде високите нива на тревожност ни поставят в едно непрекъснато очакване да се случи нещо лошо. Ниските нива на тревожност също са опасни, защото изобщо не се притесняваме за последствията от нарушаване на правилата.

"По отношение на тревожността, когато говорим за пътна безопасност и за поведението ни на пътя, едни средни стойности са оптималните", казва доц. д-р Тоткова.

Цялото интервю с доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българската академия на науките гледайте тази събота от 20:00 ч. в "ЗаВръзки" с Надя Павлова по WNESSTV.