Ако до преди няколко години малцина четяха етикетите, днес все повече хора търсят информация не само за съставките, но и за произхода на продуктите, условията на производство и притежаваните от стоките сертификати за качество. Ориентираме ли се обаче в морето от потребителска информация, множеството абревиатури и лога по опаковките на продуктите? Знаем ли как да намерим продукта, който отговаря на нашите критерии за качество, но и за цена? Отговорите на тези въпроси търсим в новата ни поредица "Печат за качество" заедно с експертите на Kaufland България.

В първия текст от поредицата разговаряхме със Станислав Марчев - мениджър "Осигуряване на качеството" в Kaufland България, който обясни коя информация върху етикета на продукта може да ни ориентира дали купуваме качествена стока и кои са най-популярните сертификати, на които българите се доверявате важната информация.

Днес ви срещаме със Стамена Георгиева - старши търговец с дългогодишен опит в сферата на търговията на дребно. В Kaufland тя отговаря за формирането и стратегическото развитие на асортимента в категориите текстил, стоки за дома и сезонни артикули в отговор на потребителските очаквания и в контекста на световните тенденции. Работата й е свързана с преговори с доставчици, насърчаване на продажбите, анализи на клиентското поведение и предпочитания, както и на представянето на конкурентите, състоянието на пазара и други.

Когато говорим за качество, като че ли по-често обсъждаме хранителни продукти? Защо според Вас е така и по какво можем да съдим за качеството на нехранителните стоки?

Може би, защото някои белези за качество на хранителния продукт могат да бъдат оценени още по време на покупката или веднага след отварянето му - цвят, вкус, мирис и така нататък. Хората четат съставките на продукта, съобразяват се с това дали те отговарят на изискванията и очакванията им. Докато при нехранителните стоки първоначалната оценка като че ли не винаги е толкова лесна, особено когато говорим за уреди или други стоки за бита. Понякога се изисква предварително проучване, разчита се на препоръка на близък. Затова хората много държат тези стоки да имат гаранция. Важно е да отбележа, че сезонните електроуреди при нас - като градински косачки и подобни, които са в сферата на моите отговорности, са с три години гаранция, т.е. със значително по-дълга от законовата, и клиентите са доволни от това. Като цяло, обаче, според мен българският потребител става все по-информиран и все по-взискателен. Все повече хора търсят продукти с различни сертификати. Очакванията им са да намират при нас нехранителни стоки, които имат не само гаранции за качество, но и сертификати за устойчив произход, произведени при справедливи условия на труд и с мисъл за околната среда. Особено младите хора по целия свят днес се стремят да отидат отвъд акта на покупката на продукт. Те искат чрез нея да заявят позиция и да подкрепят кауза. Нашата страна не прави изключение от тези тенденции и затова се опитваме да разширяваме асортимента си, предлагайки на клиентите все повече възможности за устойчив пазар.

Дайте примери за такива продукти. Вероятно всички се опитваме да избягваме пластмасата или избираме да купуваме органичен текстил, но какво още?

В действителност пластмасата като че ли е една от най-разпознаваемите теми. Както знаете, Европейският съюз забрани използването на определени пластмасови изделия за еднократна употреба, като предстои забраната да влезе в сила през юли. Тук попадат еднократните пластмасови съдове и прибори, като този асортимент е част от моите отговорности. С гордост ще отбележа, че нашата компания спря тяхната продажба още в началото на миналата година. Само от тази мярка пестим 88 т пластмаса годишно. Ние бяхме и първата национална търговска верига, която предложи спортна колекция текстил от рециклирана пластмаса в началото на 2020-а година. Лимитираната спортна серия Newcential от рециклирана пластмаса се предлагаше в хипермаркетите ни отново наскоро. При нейното производството се използват, например, PET бутилки, риболовни мрежи и друга рециклирана пластмаса. Тези пластмасови продукти се почистват, раздробяват, разтопяват и се превръщат в конци, които влизат в състава на рециклирания полиестер, от който се изработва спортната колекция. Предстои да предложим и други продукти, произведени по тази технология - аксесоари за домашни любимци и стоки за бита. Като човек, ангажиран лично с каузата за ограничаване на пластмасата, съм много радостна, че компанията, от която съм част, работи активно за това. Вероятно знаете, че Kaufland прилага цялостната стратегия на групата Schwarz, част от която сме, с конкретни мерки за предотвратяване използването на пластмаса, повече рециклиране и производство на по-устойчиви опаковки за продуктите.

Що се отнася до органичния текстил, за мен лично темата също е много важна. Като майка и аз държа на качеството на дрехите и текстила за дома, които купувам. Така че, приемам работата ми по развитието на тази част от асортимента ни и от гледната точка на клиент на този тип продукти и се радвам, че допринасям семействата да имат достъп до тях. Важно е да отбележа, че текстилните ни продукти под собствени марки са със STANDARD 100 на OEKO-TEX®, който гарантира, че са минали през тест за неналичие на вредни вещества. Но темата за текстила придобива и допълнителна гледна точка. Хората вече не се интересуват само от качествата на материята, дали при отглеждането на памука са използвани пестициди и с какви вещества е обработван текстилът след това. Все повече потребители се интересуват и от стандарта на живот на хората, ангажирани в производството и условията им на труд. Затова голяма част от артикулите под нашите собствени марки, например, като облеклата за деца в училищна възраст Hip&Hopps®, дамската ни и мъжката ни модни линии - Oyanda® и Townland®, както и текстилните изделия за дома Liv&Bo® носят логото на GOTS (Global Organic Textile Standard, в превод на български - глобален органичен текстилен стандарт). Той гарантира екологично и социално отговорно производство на текстил - от добива на биологично произведени естествени суровини до прозрачното обозначаване. GOTS-сертифицирана при нас е също текстилната торба за пазаруване, която се предлага на нашите каси. Искам специално да откроя действията ни в грижата за най-малките. Нашите дрешки Kuniboo® са създадени от 100% био памук и носят "GOTS органичен етикет", което ни отличава на пазара и е доказателство за стремежа ни да осигурим възможно най-качествени облекла за най-малките.

Мога да дам и друг пример за устойчиви продукти, за които сравнително по-рядко се говори, но пък които се радват на изключително позитивна обратна връзка от клиентите ни. Става дума за багрен домашен текстил - постелъчно бельо и хавлиени изделия, с 0% вода от българския производител "Аглика". Продуктите са от изцяло български суровини и багрени по технологията Watersave без дори литър вода. Какво на практика означава това за околната среда: представете си, че за багренето на само 160 кг текстил се използва 50 л вода на кг плат, т.е. 8000 л вода се спестяват при багренето на 300 бр. кърпи за баня. По този начин с всяка покупка потребителите допринасят за опазването на водния ресурс на страната ни. Наистина се гордея, че работата ми като търговец включва също отговорността да развивам асортимента ни в посока на това да можем да предложим повече подобни продукти - с грижа за хората и природата - не само у нас, но и като възможност за клиентите в другите страни от групата на Kaufland, тъй като продуктите на "Аглика" впечатлиха всички наши колеги в другите страни.

Изредихте имената на редица сертификати, но видими ли са те на опаковките на продуктите?

Продуктите, към които реферирах, имат върху своите опаковки съответната информация - логото на GOTS е върху всички текстилни продукти. Това на STANDARD 100 на OEKO-TEX® също. Продуктите от рециклирана пластмаса също съдържат върху опаковките си информация за това. При текстилните продукти на "Аглика" също има описание на процеса. Но трябва да отбележа, че е възможно при някои стоки сертификатите за тях да не са на опаковката и затова препоръчвам на клиентите да не се ограничават до информацията на етикетите и да търсят при желание допълнителна. На нашия уебсайт има подробна информация за значението на многобройните сертификати, отличия за качество, както и различни международни признания за предлагани от Kaufland продукти.

Кои според Вас са най-разпознаваемите у нас сертификати на нехранителни стоки?

Трудно ми е да отговоря категорично. Самите ние полагаме усилия да популяризираме сред клиентите значението на различни лога и сертификати. В крайна сметка продуктите с такива сертификати са наше конкурентно предимство. Иначе, моето лично впечатление е, че в последно време стандартът GOTS придоби популярност. Струва ми се, че все по-разпознаваемo е и логото FSC® - носят го продукти, произведени от суровини от устойчиво стопанисвани гори, т.е. при спазване на социалните стандарти и правата на местното население, като същевременно се опазва и околната среда. При нас с такъв сертификат са някои сезонни артикули като тези за балкона и градината от собствената ни марка Countryside®, също продукти за дома като салфетки и носни кърпички, канцеларски материали, учебни пособия и много други. Логото на FSC е и върху опаковките на собствените ни текстилни продукти, които преобразувахме от пластмаса в рециклирана хартия и FSC-картон.

Не пропускайте следващия материал по темата, в която разговаряме с експертите на Kaufland по потребителски въпроси. В най-големите си хипермаркети веригата предлага над 20 000 хранителни и нехранителни продукти. За тях компанията прилага многостепенен качествен контрол, обръща особено внимание на устойчивото формиране на асортимента и притежава многобройни сертификати и отличия за качество..

 

*съдържание на Каufland