Новият Duster: И още повече хора ще го карат
Тест драйв ревю в червено
Неслучайно в популярната реклама на Dacia Duster се пееше "Another one drives a Duster". Румънският производител създава един от най-епичните автомобилни бестселъри, на чието развитие ставаме свидетели в съвременния автосвят.
Duster, когото познаваме от раждането му през 2010 г., е удобен, икономичен, достъпен и качествен SUV, който с лекота се превръща в желана и купувана кола от хора от средната класа, които искат да карат нов автомобил с реални офроуд способности, но нямат успешен собствен бизнес с оръжия, нито наследствени петролни кладенци, съответно знаят стойността на парите си.
Предстои да се запознаем с това, което се появи на миналогодишния автосалон във Франкфурт - новият Duster обещава подобрения, осъвременен дизайн и усъвършенствана функционалност. Обещания, които вярваме, че Renault определено ще спазят.
Първото ни впечатление, естествено, е от дизайна на обновения модел, на който обръщаме специално внимание, тъй като знаем, че е дело на българина Емануил Клисаров. Очевадно е, че Клисаров се е стремил към един по-модерен външен вид, който да вдъхва усещане за мощ и самочувствие и също толкова очевадно е, че се е справил. По-широката предна решетка, издърпаните встрани фарове и раздутите калници правят Duster с една идея по-агресивен, от което никой SUV не би могъл да пострада. Отзад се виждат нови, квадратни стоп-светлини, които напомнят тези на Jeep Renegade.
Добре е да се качите на обновения Duster, освободени от предразсъдъци. Това е кола, която няма да ви шокира с разточителен лукс, нито ще ви качи кръвното налягане с ускоряване от 0 до 100 км/ч за 3 секунди. Това не е нито идеята, нито целта на Duster и ако търсите нещо, което да накара кръвта ви да кипи като заврял чайник, е добре да се ориентирате към друг тип автомобили с друг тип цени, друг тип разход и друг тип имидж.
Интериорът на Duster може да не е скандално луксозен като яхта на Richmond Yachts, но е всичко, от което имате нужда, за да шофирате в града и извън него, без нищо да ви липсва. Материалите на арматурното табло са матови и стоят приятно, хромираните дръжки на панелите на вратите са новост - за първи път в модела виждаме и сатенирани хромирани детайли на скоростния лост, който пък е с една идея по-къс. Екранът на инфотейнмънт системата е по-високо позициониран в централната конзола, за да е по-лесно достъпен за шофьора.
Потегляйки, установяваме бързо, че Duster се кара леко и тръгва учудващо пъргаво. Управлението е повече от лесно - забележително олекотеният серво усилвател позволява леко шофиране и паркиране, подпомогнати от неочакваната маневреност, не особено типична за возило с тези размери. Инженерите са осигурили много добра видимост за водача във всички посоки.
Друго удобство, което откриваме с огромно задоволство в потните софийски жеги, е автоматичната климатична система - това е първият модел на Dacia, който я предлага. Осигурени са пет вентилационни отвора (три по средата и по един във всеки край на арматурното табло), които позволяват на въздуха да се обдухва оптимално в купето. Климатичната система е модернизирана за употреба в по-топли климатични условия - решение, което приветстваме с удоволствие с оглед на последните лета, в които трудно се диша без климатик, а дрехите са заразно зло, от което ни се иска да се освободим.
Разбира се, шофирането на големи автомобили в града винаги поставя въпроса с паркирането. Няма да лъжем: Smart се паркира по-лесно от Duster заради по-малкия си размер, Fiat Cinquecento - също. Но ако си намерите място, самото паркиране се случва обидно лесно, благодарение на една неочаквана екстра - панорамната картина, подпомагаща системата за паркиране. Със съдействието на четирите камери отвън, паркирането, както и придвижването по офроуд терени, не изискват стоящ отстрани "помагач", който да крещи истерично: "Още, още, още, СТИГА!". Различните гледни точки могат да се превключват от екрана на мултимедийната конзола: удобство, налично само при високите класове SUV.
Лекотата на управление се забелязва и извън града, където е истинската сила на Duster - високо проходим на пресечен терен, без особени усилия и с голямо удоволствие. Това важи дори за феновете на нощното шофиране по пътя или извън него - LED светлините са луксозна и съвсем уместна добавка към характера на тази Dacia.
Стабилността в завои на по-високи скорости не е от силните страни на Duster, но лесно можем да простим лашкането по пътя към Бистрица предвид предназначението на колата - да бъде комфортна, но непретенциозна офроуд машина - нещо, с което тя се справя безукорно и оставя значително по-напомпани и самоуверени "паркетници" да ѝ дишат праха, буквално.
Важно е да споменем и пространството, което със сигурност вълнува потенциалните купувачи с големи семейства, деца, кучета пр. В Duster има много място за много багаж и макар да имахме само два дни да го тестваме, се замечтахме да го откраднем за предстоящото ни голямо роднинско пътуване до Гърция. Двама души могат да пътуват отзад без да получат крампи в краката, а багажникът със сигурност може да побере едро куче + детско басейнче, палатка за плаж и саковете на трима души.
В купето пък има множество скрити пространства за прибиране на вещи, включително любимата ми поставка за слънчеви очила над централното огледало за обратно виждане.
Новото поколение ни изненадва приятно и с предупреждение за сляпата зона (BSW): екстра от сферата на безопасността, която значително намалява риска от ПТП. Четири ултразвукови сензора, разположени във всеки ъгъл на автомобила, засичат всички останали коли, които приближават отзад или отстрани. Ако системата засече опасност, предупредителна светлина мига в страничното огледало.
Цените на Duster със сигурност трябва да се споменат като позитив - те започват от 27 690 и стигат до 37 190 лв. с ДДС, като някои от версиите могат да ползват и данъчен кредит. Срещу тази сума може да си купите часовник Ulysse Nardin Maxi Marine Chronometer, като небезизвестния часовник на бившия финансов министър Владислав Горанов. А може и да сдобиете с комфортен и добре балансиран SUV, който да ви служи съвестно и предано като немска овчарка в града и извън него. Изборът е ваш!
НАЙ
Блейк Лайвли обвини режисьора Джъстин Балдони в сексуален тормоз
Как Меган Маркъл се скара с членовете на кралското семейство?
Параскева Джукелова от класа на мечтателите: Не успях да намеря своята глутница, но научих, че има нещо по-ценно и от таланта
Майките на големите звезди: Истории за сила и жертви с трудно минало
Да манифестираш или да не манифестираш - това е въпросът
Блейк Лайвли обвини режисьора Джъстин Балдони в сексуален тормоз
Как Меган Маркъл се скара с членовете на кралското семейство?
Майките на големите звезди: Истории за сила и жертви с трудно минало
Параскева Джукелова от класа на мечтателите: Не успях да намеря своята глутница, но научих, че има нещо по-ценно и от таланта
Да манифестираш или да не манифестираш - това е въпросът