Манталитет? Съвременна практика? Свобода на словото? Наречете го както искате.

Но културата на "отричането" е понятие, което се обсъжда така горещо, че стана рутинна практика на хората. През последните няколко години идеята, че човек може да бъде "cancelled" (да се "отрекат" от него) - или с други думи културно "блокиран", се превърна в тема, подходяща за дебат. Възходът на "културата на отричането" съвпада с познатият модел - известна личност или друга публична фигура прави или казва нещо обидно. Настъпва обществен отзвук, често подхранван от социалните медии и край - човекът е "cancelled".

Единственoто, с което всички изглежда са съгласни, е, че т.нар. "кенсъл" културата включва заемането на публична позиция срещу дадено лице или пък институция за действия, които се считат за неприемливи или обидни. Дали обаче това е ефективен начин да се потърси отговорност от хората, заемащи дадени позиции, или е наказание без възможност за изкупление?

На практика "кенсъл" културата може да подкрепи тезата, че хората не са склонни да приемат неща, с които не са съгласни. Според "Vox" първото ѝ споменаване, конкретно в попкултурата, идва от филма "Ню Джак Сити" от '91 г., когато героят на Уесли Снайпс казва: "Ще се отрека от тази жена", намеквайки за неодобрението на приятелката си. Истински обаче терминът: "You're cancelled" набра популярност в социалните мрежи през 2010 г.

И макар произходът на "кенсъл" да е свързан със закачливи шеги, тази култура произлиза от бойкотирането.

Откакто #BlackLivesMatter доби популярност 2014 г., след като Джордж Цимерман бе оправдан за убийството на Трейвън Мартин, хаштагът се превърна в глобално движение. От десетилетия чернокожите общности говорят открито за расовата несправедливост и полицейската бруталност. Но социалните медии засилиха вниманието и сериозно промениха признанието на нацията и необходимостта от промяна чак след смъртта на Джордж Флойд.

Общественият достъп до мрежите също така позволи тази форма да се превърне в използвана практика за всички слоеве на обществото, за да разглеждат различни проблеми. Нека не забравяме и движението #MeToo, като блестящ пример за това как призоваването на влиятелни личности може да доведе до широко разпространена културна промяна. 

Хората са способни да "отрекат" всичко.

Сгафиш ли веднъж, онлайн ти си "cancelled". Въпреки че може да получите голяма подкрепа от приятелите и семейството си след допусната грешка, ще има и такива, които ще ви обърнат гръб завинаги. Самата Тейлър Суифт казва, че е била заклеймена след скандала с Кание Уест през 2016 г. За тогава тя споделя пред "Vogue", че се е чувствала "изолирана". "Не мисля, че хората ще разберат какво е половината свят да те мрази", казва. Скандалът привлече голямо внимание в медиите и доведе до появата на хаштагът #TaylorSwiftIsCancelled

Но понякога публичното разобличаване на влиятелни личности може да има обратен ефект на този, който се цели. През януари 2019 г. документалният сериал "Surviving R. Kelly", започна тенденцията #MuteRKelly, която призоваваше за осъждането на певеца заради сексуални престъпления и за прекратяване на кариерата му. Повишеното негативно внимание около изпълнителя изглежда даде обратен ефект, тъй като стриймовете на неговата музика се увеличиха от 1,9 милиона. 

Този нов начин на живот изглежда още по-реален след 2020 г. Хората изпитваме повече безпокойство и сме все още изолирани, което ни кара да прекарваме повече време онлайн. В световен мащаб новите потребители на социални мрежи са се увеличили с около 11% тази година, а хората прекарват около 40% повече време в интернет, посочва доклад на DataReportal.

Мрежите със сигурност са променили начина, по който общуваме, предоставяйки повече варианти за свързване от всякога. Но в много отношения те ни разделят и ни карат да насочваме енергията си там, където невинаги е необходима.

Снимка: iStock by Getty Images