Затварянето покрай пандемията, особено за децата, води със себе си и познатите последствия за физиката и психиката. Като добавим към това, че може да продължи и по-дълго от обявеното, действа не особено стимулиращо и за децата, и за родителите. Затова пък има неща, които в бъдеще можем да подобрим и които вече сме взели като уроци от предишните т. нар. локдауни.

По въпроса как по-лесно да преживеем времето на локдаун заедно с децата си и да минимизираме щетите за тях, потърсихме мнението на психолог и съветите на няколко родители.

Какво може да подобри държавата?

Според психолога Михайлина Абрашева държавата трябва да се включи с програми в училище и с извънкласни форми, които да мотивират децата да се занимават със спорт (освен физическото), както и да се осигурят съответните съоръжения за това в големите градове и в малките населени места.

"По данни на Световната здравна организация от 2018 г. България е на пето място в Европа по обездвижване на децата, като покрай пандемията ситуацията може и да се е усложнила. 200 000 българчета са с наднормено тегло, а 60 000 страдат от затлъстяване. Все по-често при деца се появяват заболявания като хипертония, лош холестерол, диабет тип 2. Това е резултат от два фактора - наднормено тегло и обездвижване. Към тези заболявания добавям и гръбначните изкривявания, които не са плод от тежките раници, а от дългото стоене пред компютъра и електрони устройства", казва Абрашева.

Затова според нея няколко допълнителни стъпки като политика за справяне с проблема са да се работи с децата и семействата в извън училищно време. Да се учат и родителите на по-активен начин на живот - нещо като извънкласно занимание, което да е симбиоза между тях и децата. Например, ако досега родителите не са играли тенис, да имат възможност да започнат заедно с по-малките ученици.

Какво може да подобри училището?

  • Спортисти да вдъхновяват децата

При учениците от пети клас нагоре могат да ходят професионални треньори и успешни спортисти, които да ги мотивират да се занимават със спорт. Това може да се осъществява и онлайн, убедена е психоложката, която дава пример с Григор Димитров: "Когато се появи той, интересът към играта сред децата стана много по-голям". 

Треньори по плуване от НСК "Олимп", например, самоинициативно правят интервюта с различни спортисти, които излъчват в YouTube. Целта им е повече деца да заобичат спорта, слушайки своите кумири. Нещо подобно, но под формата на разговор с децата, може да се случва и в училище. Идеята е дългосрочно да се реши проблемът с обездвижването сред подрастващите, който само се засилва по време на пандемия.

Според Михайлина Абрашева обаче това трябва да е не само добра самоинициатива, но и училищна програма: "Това не може да тръгне без национална програма. Иначе родителите са много самотни в това занимание и се отказват".

  • Да се преподава в училище здравословен начин на живот

Най-общо според психолога това трябва да включва правила на хранене, съчетани с ползите от физическа активност плюс съвети за психическото здраве от детски психолози.

"Важно е да се подходи комплексно. Децата много често се обездвижват, защото имат някакъв свой си детски психологически проблем и бягат от реалността във виртуалния свят. Обездвижването не е само сега покрай COVID-19. Затова трябва има предмет по стил и начин на живот, който да възпитава децата в правилни и здравословни режими. Защото те слушат повече какво им говорят в училище, отколкото вкъщи, без значение от възрастта. Това би могло да се помести в часовете на класния, например. Въпросът е да има системна и дългосрочна работа в тази посока с обединени усилия на държава, училище и родители".

  • Изработеното вкъщи да се излага в изложба

Заданията по изборазително изкуство и изобщо всичко, свързано с труд и творчество, може да са доста самотни по време на онлайн обучението. 

"Както правиха коледните базари, така докато са онлайн, изработеното от децата може да се подрежда в изложби, когато се върнат в клас. А не да го правят вкъщи само за себе си и скоро след това да отиде в кофата. Учителите също така може да намират начини да стимулират децата с награди за най-добра изработка. Въпросът е учениците да намерят стимул за това, което изработват, който да надхвърля досадното задължение" - това пък препоръчва Христина Клисарска от София, която е майка на тийнеджърка в гимназията и на момче в трети клас.

Какво да подобрят родителите?

"Като родител знам колко е удобно да оставиш детето си да се занимава само, без да работиш заедно с него. Но е важно да работим заедно - като по-дълго общуване, даване на личен пример, обръщане на внимание на малките детски проблеми. На нас може да ни изглеждат дребни и досадни, но за тях са големи", казва психологът Михайлина Абрашева.

И обяснява защо: "Има един неприятен ефект от обездвижването на децата поради стоенето дълго пред таблет, телевизор или компютър - и това е самотата. От психологическа гледна точка обездвижването е проблем на физическото тяло, но създава и проблема самотност и чувството, че си излишен". Затова:

  • Играйте с децата

Да играем с децата и да си припомняме по-често своето детство и от какво сме имали нужда, е много ценно особено сега, уверена е Абрашева, която работи с деца на различна възраст.

А един от родителите, с които говорихме по темата, дава за пример опита си да играе на криеница с децата си. "С цялата си тромавост да се опитвам да се набутам в гардероба, преди детето да е преброило до 10, се оказа много забавно", споделя Милена Георгиева, майка на две малки деца.

По думите на психолога децата имат естествен порив да се движат: "Те не са мързеливи, стига да им е интересно и да намерим забавната за тях опция. Но то само не може да се сети как да раздвижи и тялото и мозъка си, затова инициативата трябва да дойде от нас. Иначе започва да се затваря в себе си, да се изолира от другите и се получават неприятни ефекти в бъдеще - като асоциално поведение. Освен това нашите деца страдат и се обездвижват поради липса на внимание и любов. От нас зависи страшно много и ако не се занимаваме с децата, получаваме и реален психологически проблем.

На помощ за по-кротките съвместни игри идват и класиките "Не се сърди човече", пъзели, "Монополи", оцветяване, които неслучайно издържат конкуренцията на новите технологии. "А ако и родителят и детето обичат да рисуват, нека направят обща картина. Ако обичат музиката, да разучат нова песен", съветва Абрашева.

  •  Правете упражнения заедно

Като клекове, размърдване на крака, ръце, лицеви упори и други прости упражнения - в интернет има най-разнообразни форми за това и според психолога трябва да се включваме заедно в такива: "За да се създаде навик при детето обаче, това трябва да се прави всеки ден".

Спорт, танци, фитнес, каквото и да е интересно на родителите, за което преди не са имали време, сега може да му се отдели време, като се включи и детето, ако някъде интересите на двойката се припокриват. "Така ние с детето ще сме начинаещи в нещо, свързано с движение, което е полезно и за двете страни", убедена е Абрашева.

Снимка: iStock by Getty Images

  • Разходки заедно, без значение дали децата са малки или големи 

"Големите може да мърморят понякога, но е необходимо да сме заедно с тях", категорична е Михайлина Абрашева. По думите ѝ трябва да се излиза навън редовно.

А Милена Георгиева споделя: "Един ден изведох децата в дъждовно време на площадка с нещо като покривче. Бяхме със съседи, на малките не им беше много забавно, защото нямаше много какво да правят. Но се радваха да се приберат. А по време на локдаун да се радваш, че си се прибрал вкъщи е сериозен успех".

  • Вземете домашен любимец

На много от вас косата им би настръхнала при подобна идея, но когато говорим за тийнейджъри, които се оплакват от скука, кучето е идеален вариант да се научат на любов и отговорност. Освен това два пъти на ден ще са длъжни да излизат навън. Според Абрашева това работи много успешно при по-големите деца.

  • Включване в домакинската дейност вкъщи според интересите на децата

"Няма страшно, че децата ще сбъркат някъде, че ще нацапат, най-малкото пък ще се наранят. Сега е моментът да придобият увереност, че носят отговорност за това средата вкъщи да е по-приятна", убедена е Абрашева. Христина Клисарска - майката на две гимназистка и третокласник, казва, че дори понякога оставя дъщеря си да приготви вечерята.

"Готвенето е нещо, което тя обича и сама търси. Като знае и че разчитаме в някои конкретни дни тя да приготви вечерята, това е стимул за нея да не протака училищните задължения до вечерта. По същия начин, ако трябва да отида до магазина, ги взимам с мен под претекст, че не мога да донеса всичко сама. Когато усетят, че се опитваш да ги научиш на нещо, са склонни да се дразнят или да откажат. Но като се чувстват нужни и полезни, са по-благосклонни", добавя Клисарска.

  • Отделете време за разговори с детето - за неговия свят и проблеми

Според експертите по психология така ще разберем много неща за него. Затова, ако детето поиска да сподели нещо, не отлагайте разговора. В следващия момент може вече да не иска да говори. Разговорите може да се случват както вечер на заспиване, така и по време на безкрайно задръстване и т.н. Често това не е въпрос на тежка организация.

Снимка: iStock by Getty Images

  • Задължително ходене сред природата през уикенда

"Времето се оправя и това не е толкова сложно и невъзможно. Ако през седмицата не остава време, то уикендът е подходящ да се докоснем до природата. Понякога това може да коства по-сложна организация от страна на родителите, но е важно за децата", казва психологът.

Това практикува и майката на две деца Александра Иванова от София, която задължително през уикенда отделя по няколко часа за разходки с децата на планина: "През седмицата изобщо не успявам да вкарам в програмата излизане навън. Затова имаме закон да излизаме през уикенда на сериозни разходки, дори това да коства изоставане в домакинските задължения".

  • Почивайте с децата, а не от децата

Ако не приемаме като задъжение всичко, което трябва да организираме за децата, а го приемем като почивка за нас, нещата стават по-лесно. Излизането навън например съчетайте с виждане с приятелка и разходка за децата. Когато си говорите с малките, не го правете като жертва и костване на личното ви време, а като отмора от работата си, например.

  • Изградете здравословни навици при децата, но и за себе си

"Втренчена в това децата да оцелеят по време на тези затваряния, често беля плодове само за тях", споделя Александра Иванова.

А психоложката допълва: "Децата следват нашия модел на поведение неосъзнато. Затова не може да ги убедим колко са важни плодовете, докато пушим цигара, например. Важно е да се грижим и за себе си, особено сега. 

Снимка: iStock by Getty Images

  • Родителите да дават време и на себе си

"За да не откачим от всичко това, все пак трябва да вземем и нашите 15 минути или половин час на ден, на които държим и които да са неприкосновени. Три пъти седмично правя гимнастика и за половин час съм задължително сама в стаята. Децата знаят, че това е моето нещо, което е част от дневния ни режим", разказва Александра Иванова.

Дали родителят ще излезе сам да потича, дали ще говори по телефона или ще гледа филм, важното е да отдели своето време за себе си. "Хубаво говорим как трябва си посветиш времето на децата, това е така. Но не можеш да го правиш 24 часа без почивка", категорична е Иванова.

  • И на децата им трябва време сами

Дори да живеете в тесен апартамент, личното време и пространство за децата са важни. "Може дори да се затвори само в банята с книжка, но трябва да се изолира някъде. Детето има тази нужда", споделя още майката на две деца.

  • Ежедневен график

Важно е времето на детето да е разграфено, защото това му дава сигурност и спестява усещането за безкрайност и протяжност на локдауна. В даден час е закуската, в друг - плодовете, часовете за таблет и телефон са определени предварително. По този график действа и самата Александра Иванова и казва, че дава резултат.

  • Срещи с приятели

Дали ще е онлайн разговор, или някое приятелче ще преспи вкъщи, срещите не могат да спрат напълно. Освен това Националният оперативен щаб позволява събиране на до 15 души, което значи, че не е в нарушение на противоепидемичните мерки да поканите някого вкъщи.

  • Станете доброволци

Накарайте децата да изберат онези дрехи, които не носят, и ги пригответе за деца в нужда. Има редица кампании за това, като такива редовно организират например TimeHeroes - инициативите им са съобразени с пандемичната обстановка и дават възможност за добротворство. 

Или пригответе дрехи за контейнерите на БЧК, които отиват в бедствения фонд на организацията. Може да ги отделите и за рециклиране в съответните контейнери, каквито отдавна има в София и в страната. Въпросът е детето да знае, че прави нещо добро. 

Може да се включите и в изработване на картички и предмети, които да се продават и средствата да отидат за хора в неравностойно положение. "Преди години, докато лежах в болница с малката си дъщеря, организирахме с една майка събиране на играчки за болничната чакалня, която след години повторихме отново. Дори само контактите, които създаваме, могат да доведат до полезни инициативи в бъдеще", дава пример Милена Георгиева.

  • Хранилки за птици

Психологът Михайлина Абрашева дава и следната идея: изработката на хранилка за птици ще отнеме от безкрайното време вкъщи за детето. Освен това, ако то просто има ангажимент всеки ден да носи трохи на врабчета, гълъби и т.н., това ще му е забавно и ще го учи на отговорност. 

  • Направете си градина на балкона

Снимка: iStock by Getty Images

Може и вие, и децата да не сте от най-търпеливите, но ако знаете, че през лятото ще хапвате вкусна зеленчукова салата, произведена от вас, си струва. Пролетта е идеалното време да се замислим за засаждане на зеленчуци, подправки и билки, които са подходящи за отглеждане на балкона. По време на предишните затваряния, много хора в световен мащаб намериха стимул и време да се заемат именно с градинарство.

С каквото и да се опитате да разнообразите детето си, докато времето му покрай онлайн обучението минава бавно и предимно пред компютър, важното е да не забравяте, че и това ще мине. Затова е добре усилията са насочени към дългосрочните добри навици.