Блясъкът на Оскарите през погледа на дизайнерката Невена Николова
Кои бяха най-стилно облечените дами и кои – не толкова
Дългоочакваната церемония по връчването на тазгодишните награди "Оскар" официално приключи. Статуетките вече се намират в ръцете на своите нови собственици, които вероятно все още празнуват триумфа си някъде в приказния стил "3 дни яли, пили и се веселили", разбира се, спазвайки всички рестрикции заради пандемията, засегнали и голямото събитие на Американската филмова академия.
Сега обаче няма да обсъждаме дали и защо носителите на призовете действително ги заслужават, а ще отправим поглед към времето преди старта на официалната част, а именно дефилето по червения килим, което, въпреки предварителното съобщение на организаторите, обявяващо отмяната му, все пак изненадващо се състоя. Естествено, това своеобразно звездно ревю далеч не бе така грандиозно и пъстро, както сме свикнали да го виждаме, но по-важното е, че в крайна сметка традицията бе спазена.
Този път обаче няма да бъдем сами в оценката на тоалетите, облечени от най-популярните дами на планетата, тъй като с нас е една от най-авторитетните и успели български дизайнерки Невена Николова, на чиито удивителни облекла са се доверявали редица знаменитости, при това от световен мащаб. Специално за Dir.bg тя се съгласи да коментира дрехите, за които днес всички говорят. Любопитен факт е, че в свое неотдавнашно интервю тя пророкува облеклото на Мария Бакалова за Оскарите, казвайки, че си я представя в зрелищна бяла рокля - точно такава, с каквато младата актриса се появи под светлините на прожекторите.
Вижте снимки от червения килим >>
Да започнем с това хареса ли ти тазгодишната церемония по връчването на наградите "Оскар"?
Хареса ми фактът, че цялото представление беше замислено и представено като филм, каквато бе всъщност и предварителната заявка на режисьора Стивън Содърбърг. Смятам обаче, че някои от цветове в обстановката преди старта на официалната част бяха рискови - те объркаха възприемането на много от тоалетите, които или потънаха в обграждащата ги среда, или се сблъскаха с нея.
Присъстваше ли очакваният блясък в най-важната вечер за Холивуд?
Разбира се, че присъстваше - тази церемония по традиция се свързва именно с блясъка и щеше да бъде много смущаващо, ако след една толкова тежка година, каквато бе изминалата, такова грандиозно традиционно събитие се бе лишило от него. Освен това организаторите учтиво, но твърдо бяха помолили участниците в него да се явят във формално облекло, а не в лежрни дрехи, каквито видяхме във включванията по "Zoom" през тазгодишния много дълъг и необичаен награден сезон.
Тук искам да вметна един интересен факт - преди много години в Меката на киното е работила дизайнерката на костюми Едит Хед, която между 1949 г. и 1973 г. е получила рекордните 35 номинации за "Оскар" за най-добър дизайн костюми, като е спечелила статуетката цели осем пъти. Споменавам я, понеже тя е допринесла немалко именно за този холивудски блясък, който сме свикнали да виждаме, и е посветила целия си живот и кариера на това да го подчертае. Големите марки като "Armani" и "Dior" поемат щафетата именно от ръцете ѝ, затова съжалявам, че вчера никой не си спомни за нея, а трябваше - снощи наблюдавахме нейното наследство, нейният почерк, формирал златните години на Холивуд.
След като спомена Едит Хед и нейните постижения, няма как да не те попитам дали според теб тази година имаше впечатляващи тоалети, които спокойно биха заслужили отличие за облекло?
Не мога да кажа, че видях нещо революционно. Истината е, че твърде малко от дамите носеха дрехи, които действително да подхождат на тяхното телосложение, излъчване и характер. И все пак имаше рокли, които определено ще останат в историята на запомнящите се тоалети за последните 20 години. Например Аманда Сийфрид, появила се с червена рокля на "Armani", със сигурност ще се коментира още дълго. Да, сама по себе си дрехата бе красива, но за жалост не стоеше добре на актрисата в областта над бюста, където създаваше смущаваща диспропорция. Нека го кажа така - тя не би успяла да спечели пред черно-бялата рокля, изработена от модна къща "Valentino", която Джулия Робъртс носеше на Оскарите през 2001 г.
Лично аз съм далеч по-впечатлена от избора на Юн Ю-джун и режисьорката Клои Чжао, които Американската филмова академия удостои с призове - те бяха с много сдържани, дори скромни, адекватни рокли, съобразени с тяхната същност. Като професионалист, за мен най-важна е "срещата" между човека и дрехата.
Как се представи нашето момиче?
Мария Бакалова беше безупречно облечена, отново защото стилът ѝ отразяваше нейната силна личност, а и младата ѝ възраст. За мен белият цвят отдавна бе фаворит за нея - в интервю, което дадох преди месец, казах, че си я представям в точно такъв тоалет за Оскарите. Роклята ѝ бе достатъчно минималистична, но много зрелищна - така я виждах и аз. По принцип нямам навика да гледам твърде много бижутата и прическите на жените, стъпили под светлините на прожекторите, но ми направи впечатление, че и този път при Бакалова всичко бе изрядно и на мястото си. Не приемайте думите ми като личен сантимент, а като виждане на творец, който винаги се стреми да подчертае красотата на всяка жена. При нея просто липсваше излишна екстравагантност и помпозност, изглеждаше така, сякаш това е десетата церемония, на която присъства, и вече е обиграна в избора си на гардероб, и не на последно място - уверена в елегантния език на тялото си.
Има ли други звездни тоалети, които одобряваш?
Разбира се. Например певицата Селесте, която бе с много подходяща рокля на "Gucci", макар дамската ѝ чанта-клъч във формата на анатомично сърце да повдигна много вежди. Кери Мълиган се появи в прекрасна, пищна и разкошна рокля от плат с хиляди пайети, но на телевизионните камери често заставаше на фон, пред който тоалетът ѝ изчезваше... Въпреки това точно тя ми е любимата, наред с тази на Мария.
А чия визия определяш за несполучлива?
Този път Хали Бери като че ли не бе на обичайната висота. Тя е популярна със страхотната си фигура и лице и сме свикнали да я виждаме като истинско въплъщение на съвършенството по червения килим - но снощи имаше известно отклонение от обичайния ѝ образ. Може би прическата ѝ не бе толкова удачна, а роклята на "Dolce & Gabbana", която по принцип е с прекрасен цвят и детайл, някак не стоеше така правилно върху нея, подобно на всички нейни ударни тоалети преди.
Роклята на Вайола Дейвис с етикет "Alexander McQueen" сама по себе си отново бе прекрасна, но не бе подходяща за нейната структура - тя има по-скоро тесни рамене и относително къса шия. За да се избегне този проблем, просто е трябвало презрамките да паднат на горната част на ръцете ѝ, така щеше да се балансира цялата фигура.
Рийз Уидърспуун също пристигна на събитието в елегантна рокля с чудесен детайл на "Dior", но тя също не бе подходяща за сегашната ѝ форма. Освен това нисичката актриса от "Професия блондинка" имаше "късмета" да излезе заедно с Лора Дърн, която бе спорно хубава с тоалета си на "Oscar de la Renta" - той бе неподходящо асиметричен и непропорционален за нейната височина, а и съдържаше прекалено много щраусови пера.
За сметка на това Оливия Колмън беше с много елегантна и адекватна визия. Ярко червената ѝ рокля бе прекрасна, макар ръкавите да бяха малко по-дълги, отколкото е трябвало, но това можем спокойно да подминем.
Искам да подчертая, че моделите на класическите, традиционни марки с дългогодишна история като "Armani" обикновено са много по-категорични и силни, докато по-дръзкото поведение на традиционни фирми като "Louis Vuitton" залагат задължително на модерен и интересен дизайн. Въпреки това, тоалетът на Реджина Кинг на "Louis Vuitton" не носи обичайния почерк на бранда. Дрехата бе невероятна смесица от форма, цвят, детайл и блясък - комбинацията от всичко това бе в повече и никога не би ме накарало да предположа, че е дело на голяма марка.
На кои тоалети мястото им изобщо не бе на червения килим и под прожекторите?
За съжаление и тази година те не бяха малко. Роклята на Зендая, която по принцип винаги е много атрактивно облечена, този път бе странна и спорна. Не мога да разбера защо трябваше излишно да се подчертава нейното твърде слабо тяло. Това не е нито много красиво, нито много окуражаващо за младите момичета.
Марго Роби, която е изключително красива жена, беше с изящна рокля на "Chanel", само че дребният рисунък на материята не изигра добра роля в този случай и за съжаление аз не я виждам като особено бляскава. Роклята ѝ трябва да се гледа само отблизо. Както често подчертавам, добрата дрехата задължително е комбинация от силует, цвят, десен и детайл, рисуващи върху тялото на човека, който я носи. Ако едно нещо, а не дай Боже - две, не са добре преценени, тогава облеклото със сигурност не стои адекватно. Така че, да, Марго бе в елегантна рокля, но тя не бе за тази церемония. Може би трябваше да се има съвсем малка промяна в нея, за да бъде по-забележима и далеч по-запомняща се.
Искам да спомена и Ванеса Кърби, която по принцип харесвам много и дори бих определила като модна икона. Точно заради това признавам, че снощи очаквах повече от нея. Студеният цвят на тоалета "Gucci", с който застана пред камерите, безспорно отиваше на изключително слабата ѝ фигура и хладно лице, но не така стояха нещата с корсета, който нито бе изработен добре, нито ѝ стоеше така.
Убедена съм обаче, че в очите на модните критици, тя е била възхитителна и интересна, тъй като те се впечатляват особено много от дефекти и слабости. В момента обаче говорим за класическа красота на роклите. Освен това моето мнение е на реален, създаващ дрехи с ръцете си дизайнер, а не на стилист.
Открои ли се снощи някаква тенденция? Имаше ли нещо, което преобладаваше?
По-скоро не. Мисля, че красивите рокли просто бяха по-малко на брой, но все пак имаше и по-малко участници от обичайното, така че всичко се оказа в логична пропорция. А самото събитие бе разгърнато на няколко места и протече при условия на особени рестрикции, съобразявайки се с една странна и за съжаление тревожна действителност, за която всички се надяваме скоро да остане в миналото. На този фон наистина имахме нужда от красота! Независимо от моето мнение, смятам, че всеки ще намери свой любим тоалет.