Един дългоочакван спектакъл се превърна в гротеска.

Шоуто започва с ревящ рог, а след това на подиума излиза Сам Смит, облечен в тартанов шал, наметнат върху пуловер с V-образно деколте и функционална раница, превърната във фланелка. На главата му е усукан още един рулон тартан с черен тюл, който отдалеч прилича на развяваща се метла от черна коса на възли. Без панталони, външният вид на Смит е завършен с чифт високи ботуши на тартанова платформа, а в ръката си държи "нещо", наподобяващо гега.

Дали публиката наблюдава любителско изпълнение на "Смело сърце" на Мел Гибсън? Очевидно не. Този смущаващ тоалет всъщност беше откриващата визия на ревюто на Вивиан Уестууд за есен-зима 2024 г. в Париж - колекция, която предизвика оживена дискусия в мрежата.

Снимка: Getty Images

Проектиран и презентиран от Андреас Кронталер, съавтор на покойната Уестууд от 1990 г. и съпруг от 1992 г., този сезон се усещаше като отклонение от по-популярната версия на марката. В интерес на истината, много елементи от традиционното ревю на Уестууд бяха налице - обувката на висока платформа, препратката към облеклото от 18-ти и 19-ти век, непочтителният поглед към интимните части на тялото, дори торбичките сякаш са кимване към историята на марката, която през 80-те години на миналия век е пионер в използването на бельото като връхна дреха. Но изпълнението сега е толкова объркано - настроение, което беше точно - и може би за съжаление - обобщено в облеклото на Смит.

Вивиан Уестууд, която почина през декември 2022 г., отдавна е призната за авангард на модната индустрия - тя разширява границите на приемливото, и използва платформата си, за да подсили дискусиите за изменението на климата и свръхпотреблението. Нейната работа е повлияла на дизайнери от Александър Маккуин до Джон Галиано, а марката дори се радва на скорошно възраждане сред поколението Z (толкова популярен е "кълбовидният чокър" на Вивиан Уестууд от 1990 г., че вече има стотици фалшификати, които се предлагат в Temu, AliExpress и Etsy).

Снимка: Getty Images

Знаейки, че мнозина изпитват страст към марката, особено след смъртта на Уестууд, шоуто в събота изглежда опъна нервите на мнозина. "Вивиан Уестууд ще се обърне в гроба си, гледайки Сам Смит в този костюм", пише един недоволен фен в X. "Не мога да повярвам, че това е шоу на Вивиан Уестууд", добавя друг. Мнозина в мрежата изразиха съжаление, че последният сезон на Кронталер е "осквернил" и "накърнил" модната репутация на Уестууд.

Всъщност Кронталер играе важна роля в изграждането на наследството на Уестууд. От момента, в който Кейт Мос излезе на модния подиум в малко повече от капитанска шапка, опитвайки шоколадов сладолед, Кронталер беше там и неговата визия е неразделна от ДНК-то на Westwood.

Снимка: Getty Images

Но може би марката работи най-добре, когато крещящото е балансирано с бляскавото. Пънк-дизайнерката винаги е била, както пише Vogue, "конфронтационно подривна", но тя беше и шивачка, която разбираше силата на пропорцията, силуета, формата. За всяка oversize тениска, която Уестууд изпращаше по подиума, изписана с химикал Sharpie, в арсенала ѝ имаше 10 истински трансцедентни визии.

На ревюто за есен-зима 1995 г. Линда Еванджелиста носеше пищна, инкрустирана с кристали рокля, чийто изрязан корсет беше очарователно компенсиран от меката пола с омбре от щраусови пера. Или пък кралските сатенени бални рокли и елегантните, секси костюми с поли от пролет-лято 1998 г. - две страни на един и същ архетип на Уестууд, които някак си щастливо съжителстват на един подиум. Кронталер е доказал, че може да направи и това. Бела Хадид се превъплъщава в ролята на ренесансова принцеса в полупрозрачна бяла дантела, бухнали ръкави, розов сатенен корсет и кафяв кожен колан с подходящи меч и ножница.

Има толкова много варианти на значението на Vivienne Westwood - марката съществува повече от 50 години. За един човек истинският бранд Westwood означава драпирани рокли и корсети. За друг това са раздърпани чорапи, голи задни части и бикини.

Когато една модна къща надживее своя основател, контролът често се засилва от носталгията. Но е малко вероятно този шум да стресне Кронталер. "Разбира се, забелязах тази вълна - този феномен", казва той пред Financial Times през 2022 г., когато е попитан за възобновения интерес към марката Westwood. "Но аз се прикривам под нея, опитвам се да не се ангажирам твърде много. Не искам да правя пародия - преработвам, преправям я...а и това не е в моята природа, да гледам назад", казва той. А дали не е по-добре да отправи поглед към миналото?

Снимка: Getty Images