Кой би си го помислил? Но ето я и нея, брилянтната дейм Маги Смит е звездата в новата рекламна кампания на модна къща "Loewe."

Тя позира на фона на тухлена стена в голямо, рошаво кафяво палто, стиснала най-продаваната чанта на "Loewe" - "Puzzle". На друг кадър носи черна и бяла рокля с широка пола, а в трети - по-традиционна синя копринена риза с висока яка.

Заради майсторското мислене на творческия директор Джонатан Андерсън и на фотографа Юрген Телър, върху фотосите няма опит да се ретушират линиите на лицето й, нито костеливите пръсти, които са символ на достолепието й.

Всъщност нейната възраст - 88 години - е това, което стои в основата и съдейки по реакциите, е била добре обмислена и реализирана. Четири други, по-малко известни, но много по-млади дами също позират за същата кампания, но те не предизвикват положителните реакции, с които беше посрещната британската актриса в социалните мрежи.

Всичко това е част от новия актуален тренд - използването на по-зряла възраст като неочакван елемент към модните снимки. Какво ще кажете на публиката като отново сложите млад модел да рекламира новата ви кампания? Нищо. Но когато покажеш едно осемдесетгодишно национално съкровище, вече имате история.

Избирането на дейм Маги Смит, актриса със световна слава благодарение основно на главната й роля в хитовата поредица "Абатство Даунтън" и като професор Макгонъгол в "Хари Потър", а не толкова на сценични изяви в продължение на шест десетилетия, е много умел начин отново да се заговори за стара марка като "Loewe."

"Loewe" обаче не са единствените, които се доверяват на лица с история. През изминалата година имаше безброй колаборации между по-възрастни жени и модни къщи, тенденция, започната от Фийби Фило през 2015 г., когато тя беше част от "Celine". Фило използва 80-годишната тогава Джоан Дидион като модел в кампанията си за слънчеви очила. По онова време Дидион беше не само страхотна писателка, но и смятана за изключително стилна жена, която рядко се движи без големи очила, така че имаше логика в нейния външен вид и в избора й за рекламно лице.

77-годишната Шарлот Рамплинг също изглежда сензационно в новостартиралата кампания на "Massimo Dutti". Докато френската актриса Изабел Юпер, на 70, е посланик на шикозната марка "Balenciaga", за което беше обявено преди няколко месеца.

88-годишната дейм Мери Бери беше заснета да се усмихва весело с чаша чай, носейки синьо-бял шал с принт на "Burberry" в рекламната им кампания, докато Ванеса Редгрейв, 86, позира облечена в един от емблематичните тренчкоти на луксозната къща.

Преди около година 80-годишната Катрин Деньов отново се появи в реклама на "Saint Laurent." 78-годишната Хелън Мирън, която все по-често избира да изглежда по-ексцентрично, сега на практика е постоянен модел на "Dolce & Gabbana", появявайки се на техните разкошни събития "Alta Moda", облечена в екстравагантни бални рокли. Наскоро тя мина по модния подиум за "L'Oreal", носейки сребристата си коса в доста дива прическа.

Катрин Деньов

Getty Images

Е, какво става? Наистина ли модата казва, че жените на 70 години и нагоре са техният нов целеви клиент? Или просто фешън къщите се надяват да уловят така желаните кликвания на потребителите, залети от безбройните кампании, шоута и стоки на една непрекъснато разрастваща се индустрия?

Безспорно това е лукс, който големите модни марки могат да си позволят, защото са добре позиционирани на пазара. Ние знаем какво представлява "Yves Saint Laurent" - секси парижка мода. Знаем, че "Burberry" е наследствена британска компания за горно облекло. Тяхната реклама вече не трябва да ни запознава с техния продукт, тя просто трябва да задържа името си в центъра на вниманието. Нова модна компания, за която никой не е чувал, е много по-малко вероятно да се лансира в света с помощта на 88-годишна жена, дори, ако може да си позволи да плати на толкова известни, колкото са гореспоменатите.

Айрис Апфел

Снимка: Getty images

Проучване от 2022 г. на италиански учени разделя хората на "млади възрастни", които са между 65-74 години и "стари възрастни", които са от 75 нагоре. Интересното е, че именно вторите "възрастни" са тези, които са "по-привлекателни" за модни къщи, тъй като те се надяват, че така ще постигнат фурора, който предизвиква Айрис Апфел. Апфел, която на 102 години е определяна като модна икона, заради своя луд, колоритен стил и очила Mr Magoo, миналата година направи колаборация с марката "H&M", която беше разпродадена за часове.

Модните списания също вече обръщат поглед към известните достолепни дами. Британският "Vogue" постави 85-годишната Джуди Денч на корицата си през 2020 г., но "Vogue Philippines" получи трофея за най-възрастна звезда на корицата по-рано тази година със 106-годишния Апо Уанг-Од, местен художник на татуировки.

Ана Уинтур

Снимка: Getty Images

Разбира се, днешните лидери в модната индустрията също не са в графата "млади творци". Джорджо Армани е на 89; стилната Миуча Прада е на 74; Ана Уинтур е на 73, а Ралф Лорън е на 84. Те ще осъзнаят, че има пазар за мода в по-късна възраст, особено след като, поне сред сравнително богатите, покупателната способност се увеличава, след като децата напуснат дома и повечето битови разходи са изплатени.

В крайна сметка обаче използването на по-стари звезди в модата е опит за подкопаване на нормалното, вместо да отразява нормалното. Би било изненада, ако тенденцията продължи по-дълго, тъй като по този начин ще загуби силата си. Тогава най-вероятно ще се появи нещо ново, което да е достатъчно интересно за аудиторията, за да поддържа интереса й.