"Във всичко има красота. Това, което "нормалните" хора възприемат като грозно, обикновено в него мога да видя нещо красиво", казва Александър Маккуин. Дали обаче би се съгласил за тенденцията, която стартира от 2006 и издържа до 2013 г.? Как ли би коментирал факта, че след повече от 10 години тя се завръща отново? Facebook показва стари спомени и статуси, от които изпитваме срам. Питаме се защо ли толкова сме се харесвали тогава.

На нас, хората, ни е заложено, достигайки до определена възраст, да изпитваме носталгия по отминалите дни. В чекмеджето на паметта си пазим хубавите спомени и те топлят сърцата ни в настоящето. Ретрото винаги е било на мода - полароидните снимки, грамофонът с игличка на баба ни, издрасканите плочи, телефоните с капаче и бутони, мини поли, коректор за лице вместо гланц, много лак за коса и "вафлички". Всички си спомняме тези времена. И най-вероятно сме били част от тях. И когато те минаха, почти всички си казахме: "Добре, че не биха се върнали пак." Да, но по неписано правило модата се мени на всеки 10-20 години.

Вижте снимки на Y2K модата >>

Завръща ли се моментът, от който всеки потребител или може би хейтър на Tumblr и Y2K модата се страхува - особено  милениалите? Това, което бе модерно преди повече от 10 години, идва пак, за да се превърне отново в модна тенденция.

Макар вече почти никой да не използва Tumblr, той е запечатан в много животи. Погледът към славните му дни може би е неизбежен, но и разбираем. За мнозина платформата беше жизненоважен отдушник, а в някои случаи и спасителен пояс. Тя се превърна в убежище, предлагащо бягство от срама и стигмата. Тя беше и място, в което субкултурата процъфтяваше. Платформата се появява за първи път през 2007 г. Отваря вратите на инди-попа, т.нар. "чоукъри" и чорапите до коленете. В Tumblr да си тъжен бе готино. Лана Дел Рей и Lorde бяха модерни и възхвалявани.

Сайтът се приватизира от поколението Z, което възроди и Y2K модата.

Какво включва Y2K?

Тесни дънки с ниска талия, мини тениски и мини поли - визията, която отново доминира в TikTok и Instagram на поколението Z, та дори си проправя път на модните подиуми и в кампаниите и редакциите. С една дума - превзема света. След повече от десет години Y2K отново надига глава и закачливо намига на своите фенове. Карго дънки? Мини поли? Какво следва?

Едно донякъде измислено, но страшно точно правило гласи, че "тръгналите си" модни тенденции оживяват през около 20 години.

Отново са модерни групи като 3OH!3, LMFAO и Jonas Brothers. Модерни са "Disney" партитата, на които се чуват ритми от песните на "Hannah Montana", "StarStruck", "Camp Rock" и още познати от детските години на поколението Z. Младите хора вадят от нафталина роклите на мама, винтидж чантите приютяват личните вещи, а гримът е минималистичен.

Тенденциите влизат и излизат от мода по-бързо от всякога. Както тези в TikTok показаха само през последните дванадесет месеца. Модата винаги се връща към миналото, за да вдъхнови бъдещето, но когато миналото не е преди няколко десетилетия, а от 2013 г., трябва да се запитаме дали не сме отишли твърде далеч в естетическото си вглеждане. От март 2020 г. насам ние преминаваме през различни периоди на нормалност и ограничения. От една страна ни успокоява носталгията по Tumblr, но от друга, толкова отчаяно искаме да оставим това зад гърба си.

Така че нека вземем пример от социалните мрежи - независимо дали ни харесва, или не, ние сме подготвени за възраждането на модата от преди 10 и повече години. Както може да се предположи, когато изпитваме носталгия по миналото, в действителност мечтаем не за старите си Tumblr профили, а за чувствата, свързани с тях. "Това, за което хората копнеят, е периодът, в който са имали по-малко грижи, повече невинни забавления и по-голяма емоционална подкрепа в трудни моменти", казват в социалните мрежи. Но в това е красотата на колективната носталгия по една субкултура, която съществуваше предимно чрез споделени изображения и свалени песни - всичко това все още е там. Не е нужно да сте били част от нея, за да разберете копнежа по това, което музиката, образите и стиловете предизвикват, или какво е било усещането да ги изпитате, когато са били нови, защото преживяваме дежавю.

Пораснахме или остаряхме с десет години. Искаме да забравим, но миналото ни настига. Ще превземе ли живота ни? Ще преживеем ли отново срама, който изпитваме всеки път, когато гледаме старите си снимки? А може би вече имаме мъдростта да приемем неизбежния факт, че животът е цикъл, кръговрат и модата също следва неговия ход.