Проектът ДОМИНО ("Дуално образование за модерните изисквания и нужди на обществото") e на българо-швейцарската програма за сътрудничество.

Над 170 фирми са поели ангажимент през тази година да сътрудничат на проекта, обучавайки бъдещите кадри, като им осигуряват възможности за практика, наставници и работа със заплащане, още докато учат, съобщиха организаторите.

"Активността на фирмите за включване в дуалното образование надхвърли всичките ни очаквания. Фирмите показват, че са готови да споделят с държавата не само разходите за професионалното образование, но и отговорността за неговото качество", казва ръководителят на проекта Петя Евтимова.

Тя уточнява, че в дуалното образование се включват не само големи предприятия, а 60 процента са средните предприятия и малките фирми. 80 процента от участващите фирми са от тежката промишленост и енергетиката, а 20 процента са в леката и туристическата индустрия.

17 нови професии влизат в дуалното обучение >>

Учениците по проекта ще се обучават през тази година по осем професии, които са търсени от бизнеса: машинен техник за машини и системи с цифрово-програмно управление, техник-технолог в производството на мляко и млечни продукти, електротехник, газов техник, готвач, техник по транспортна техника, техник на електронна техника и техник-технолог в дървообработването.

Дуално образование по швейцарски модел има в цялата страна - в София, Плевен, Русе, Добрич, Бургас, Ямбол, Сливен, Казанлък, Стара Загора, Пловдив, Перник, Кюстендил, Севлиево, Златица, Варна, Сандански, Троян, Радомир, Панагюрище.
През 2015 година българо-швейцарският проект ДОМИНО започна по две професии и в две гимназии - в София и Казанлък. Година по-късно професиите бяха пет, училищата - 16, учениците - 425, а фирмите партньори - 63, в 11 града, припомнят организаторите.

С общ бюджет от 3,5 милиона швейцарски франка проектът ДОМИНО подкрепя реформите в професионалното образование чрез въвеждането на съвременни дуални методи на базата на българските традиции и черпейки опит от Швейцария.
Тя има световно призната система на дуално обучение и едно от най-ниските нива на младежка безработица в света.

С всяка учебна година се увеличават часовете за работа на учениците в реална работна среда, като накрая те ще бъдат два дни от седмицата в училище, а в останалите три ще работят със заплащане по договор и със заплащане в предприятията, включени в системата на дуалното образование.

До приключването на проекта през 2019 г. се предвижда да бъдат обхванати 1200 ученици в над 30 професионални училища.

МОН: Нараства интересът към професионалното образование >>>