Близо 800 ученици започват ”учене чрез работа”
Близо 800 ученици ще прекрачат прага на 30 професионални гимназии в 19 града в страната, за да се обучават по системата "учене чрез работа" по проекта ДОМИНО.
Над 170 фирми са поели ангажимент през тази година да сътрудничат на проекта, обучавайки бъдещите кадри, като им осигуряват възможности за практика, наставници и работа със заплащане, още докато учат, съобщиха организаторите.
"Активността на фирмите за включване в дуалното образование надхвърли всичките ни очаквания. Фирмите показват, че са готови да споделят с държавата не само разходите за професионалното образование, но и отговорността за неговото качество", казва ръководителят на проекта Петя Евтимова.
Тя уточнява, че в дуалното образование се включват не само големи предприятия, а 60 процента са средните предприятия и малките фирми. 80 процента от участващите фирми са от тежката промишленост и енергетиката, а 20 процента са в леката и туристическата индустрия.
17 нови професии влизат в дуалното обучение >>
Учениците по проекта ще се обучават през тази година по осем професии, които са търсени от бизнеса: машинен техник за машини и системи с цифрово-програмно управление, техник-технолог в производството на мляко и млечни продукти, електротехник, газов техник, готвач, техник по транспортна техника, техник на електронна техника и техник-технолог в дървообработването.
Дуално образование по швейцарски модел има в цялата страна - в София, Плевен, Русе, Добрич, Бургас, Ямбол, Сливен, Казанлък, Стара Загора, Пловдив, Перник, Кюстендил, Севлиево, Златица, Варна, Сандански, Троян, Радомир, Панагюрище.
През 2015 година българо-швейцарският проект ДОМИНО започна по две професии и в две гимназии - в София и Казанлък. Година по-късно професиите бяха пет, училищата - 16, учениците - 425, а фирмите партньори - 63, в 11 града, припомнят организаторите.
С общ бюджет от 3,5 милиона швейцарски франка проектът ДОМИНО подкрепя реформите в професионалното образование чрез въвеждането на съвременни дуални методи на базата на българските традиции и черпейки опит от Швейцария.
Тя има световно призната система на дуално обучение и едно от най-ниските нива на младежка безработица в света.
С всяка учебна година се увеличават часовете за работа на учениците в реална работна среда, като накрая те ще бъдат два дни от седмицата в училище, а в останалите три ще работят със заплащане по договор и със заплащане в предприятията, включени в системата на дуалното образование.
До приключването на проекта през 2019 г. се предвижда да бъдат обхванати 1200 ученици в над 30 професионални училища.
МОН: Нараства интересът към професионалното образование >>>