Особена съпротива родителите срещат при опита да повлияят на хранителните навици на подрастващите тийнейджъри. Психолозите обясняват това с усещането за заплаха на тяхната самостоятелност. Пубертетът е време в което децата изпитват най-силно нуждата да се заявят и да покажат, че са вече големи и самостоятелни, и всякакъв опит за вмешателство се посреща негативно от тях. А и проблемът основно е, че децата не се интересуват особено от последиците от техните избори в дългосрочен план. Те искат да са иновативни, уникални, самостоятелни и разбира се …бунтари, в добрия смисъл на думата.

Бунтарското поведение се оказва ключово и за това здравословното хранене да стане примамливо за тийнейджърите. Проучване, направено в САЩ, адресирано именно към бунтарското и чувството на тийнейджърите за социална справедливост, стига до изводите, че това е лесен начин да се създадат добри и здравословни хранителни навици у децата.

Според проучването, ако се обясни на тийнейджърите как хранителната индустрия манипулира избора на хората и произвежда храни, които са добри само за нейните финансови показатели, като почти не се интересува от ефекта, който те оказват върху здравето на хората, децата ще подкрепят идеята да се хранят здравословно.

Те няма де изберат готови и бързи храни, които дълго време бяха еталон за модерен и „як“ избор. Експертите съветват, вместо да обяснявате на децата добрите ползи и дългосрочния ефект от това да изберат плодове или здравословна храна, по-добре ненатрапчиво да им споменете, че хранителната индустрия има интерес да продава храни, които са направени от евтини суровини, обогатени с много изкуствени добавки, за да се получи евтин и дълготраен продукт, сладък на вкус, и с огромна печалба за производителя и нула ползи за децата.

Накарайте ги да мислят, че правата им са нарушени и че здравословният избор е нещо „яко“ и готино, както биха казали на техния език децата. Така, те ще искат да са част от това, според съавтора на изследването Дейвид Ийджър, от Университета Тексас в Остин. В действителност, ако направим така, че здравословното хранене да изглежда за тях като ответна реакция срещу хранителната индустрия, която манипулира с изкуствено добавените вкусове, миризми и подобрители техния апетит и предпочитания, те ще усетят нуждата да коригират тази несправедливост с избора си. И тогава целта на обществото и семейството, в частност, ще е постигната.

Изследването през 2016 година е обхванало 536 деца на възраст между 13 и 15 години, и е имало за цел да установи как реагират на отправени към тях здравословни предложения и диетично хранене. Една група от учениците са получавали материали, в които са били обяснени дългосрочните ползи от здравословното хранене, втора група са получавали видове материали в които е бил посочван манипулативният характер на хранително-вкусовата индустрия, в това число подвеждащи текстове на етикетите и трета група ученици не са получавали никаква информация.

След няколко дни, като награда за изпълнени задачи в клас, децата имали право да направят избор за себе си измежду различни пакети с храна, с различно съдържание. От групата на тийнейджърите, които получили материали за негативните аспекти на хранителната индустрия, 43 % направили нездравословен избор като бисквити и крекери, докато от групата ученици, които не са получили никаква информация или са получили информация, свързана с ползите от здравословното хранене, нездравословен избор са направили 54 % от тях.

Любопитното е, че децата, получили информация за хранителната индустрия, разпознавали себе си в лозунги от вида на “ Хранейки се здравословно превръщам света в по-добро място за живеене“ и са имали по-остри реакции срещу реклами на безалкохолни напитки.

Подобни изследвания са правени и в Европа, и изводите са сходни. Още през 2009 година ЕК направи кампания за здравословно хранене в опит на това да се подпомогне обществото и семействата. Кампанията се наричаше „Вкусната дружина“ /The tasty bunch/ и бе проведена в 173 училища в Европа (Белгия, Франция, Обединеното кралство, Ирландия, Естония, Литва и Полша), като приблизително 17 000 деца на възраст 8-12 години взеха участие в нея. Членовете на „Вкусната дружина“, под формата на анимирани бунтарски изображения на плодове, зеленчуци и млечни продукти, разказваха своите истории и  предаваха на учениците едно и също послание — хранете се здравословно сега, за да бъдете в добра форма впоследствие. Това бе съчетано с игра за търсене на съкровища и награди на успешните участници.

Така че, ако имате вкъщи тийнейджър, който отказва да промени вредните си навици и системно посяга към пакетирани и нездравословни храни, може да заложите на съветите на експертите от това изследване. Очаква се именно резултатите от гореспоменатото изследване да бъдат заложени в новите кампании, насочени към тийнеджърите в подкрепа на здравословното хранене.