Хип-хопът и рапът отдавна са се превърнали в състезателен спорт, в който МС-тата разгласяват мръсни тайни и си отправят жестоки обвинения. През годините фактите и измислиците се размиват, но колко далеч е твърде далеч?

Песента "Hit 'Em Up", например, на Тупак често е определяна като "най-неуважителното дисидентство на всички времена". През годините се нагледахме на толкова много рап битки, че място няма да ни стигне да опишем всички бийфове, които изпълнителите имат.

В последно време отново се повдигна и темата за съревнованието, което застана на пиедестал в тази сфера покрай скандала на Дрейк и Кендрик Ламар, които си "комуникират" чрез diss тракове, излагайки наяве криминални обвинения, тормоз и насилие. Все пак хип-хоп музиката се ражда в най-бедните, крайни квартали на големите градове на САЩ. Места, където насилието e ежедневие, а престъпността винаги е била с изключително високи нива. И по един или друг начин тя, наред със забранените неща, винаги е била свързана с тази музика, а през годините много талантливи изпълнители са ставали жертви на свои врагове или собствените си пороци.

Питаме се дали всичко това е просто шок за развлечение или тези мултиплатинени суперзвезди действително се опитват да се унищожат взаимно с криминални обвинения, които застрашават кариерата им? Дали предполагаемите жертви в тези истории получават някаква справедливост, като се говори за тях?

Припомняме най-известните и запечатали се в съзнанието рап скандали през годините:

Тим Дог срещу N.W.A

Години преди враждата между Източния и Западния бряг да достигне точката на кипене, рапърът от Бронкс Тим Дог обяви "война" на Лос Анджелис, като в дебютния си албум Penicillin on Wax обижда N.W.A. Тим реално не ги познава и няма никаква история с групата, преди да направи "Fuck Compton", но песента все пак е грозна и лична, като отправя твърдения за тогавашната приятелка на Дре.

Тупак срещу Notorious B.I.G. и Mobb Deep

Порой от обиди и заплахи, насочени към Notorious B.I.G. Напрежението между двамата се трупа от години. Тупак публично обвинява Биги, че не го е предупредил за стрелбата през 1994 г. А по време на наградите "Сорс" през 1995 г. изпълнителният директор на Death Row публично се подигра с Bad Boy и Puff Daddy. В "Hit 'Em Up" Тупак използва енергията от "Fuck Compton" и ескалира нещата. Шакур взема на прицел всички от Mobb Deep до Bad Boy, като най-известният момент е твърдението му за афера с отчуждената съпруга на Биги, Фейт Евънс, слух, който се разпространява месеци преди издаването на песента. По-късно Биги се шегува с тези твърдения в песента на Джей-Зи "Brooklyn's Finest".

А през 94' същият той пуска песента "Who Shot Ya?" и повдига градуса на напрежението още повече. За войната между двамата са изписани книги и са снимани филми. Равносметката обаче е тъжна - целият раздут извън пропорции конфликт доведе до огромна загуба за рапа като цяло. Кой какво е казал и какво е направил, никой вече не може да каже със сигурност. "Who Shot Ya?" и "Hit 'Em Up" остават като музикални доказателства по темата. От десетилетия рапът е тясно свързан със сериозни вражди между най-големите си звезди. В началото на 90-те Тупак и The Notorious се забъркваха в съперничество между хип-хопа на Източното и Западното крайбрежие, подстрекавани от промоутъри. И така този спор приключи с насилие и трагедия. И двамата са убити в рамките на шест месеца, а убийствата им дълго остават неразкрити. 

Впрочем и едната "половина" на Mobb Deep също отвръща на удара. Тупак се обръща към единият от тях, Продиджи в "Hit 'Em Up" и повдига въпроса за борбата му със сърповидно-клетъчната анемия, с която се бори. От своя страна Продиджи споменава в своя diss трак, че Тупак е бил изнасилен в затвора през 1995 г. Песента е изтеглена от радиостанциите, след като Шакур умира през септември 1996 г. Самият член на Mobb Deep споделя пред изданието Complex през 2011 г., че са свалили песента от уважение към семейството на Тупак и от уважение към мъртвите.

Джей-Зи срещу Нас

Да бъдеш крал на Ню Йорк си е титла и в различни периоди на историята Нас и Джей-Зи гордо са я носили. Тяхното заяждане започва през 2001 г. от рима на рапъра Мемфис Блик, на която Нас отговаря остро в серия от микстейпове. Джей-Зи отвръща на удара, като го нарича слабак и се подиграва с целия му каталог по азбучен ред. Отговорът на Нас е по-обран и семпъл. Пуска парче специално за Джей, което дори носи неговото име.

Цялата работа ескалира дотам, че започва гласуване за траковете в рап радиостанции. Джей-Зи напира да наемат зала във Вегас и да се бият както си трябва на фристайл. После обаче почва да губи в процентите и дава леко назад.

50 Cent срещу Джа Рул

В зората на кариерата си 50 Cent има семпъл, но гениален маркетинг план: избира си известен рапър и почва да го нарежда на общо основание. През 2004 г. в песента "Piggy Bank" решава да захапе Нас, Лил Ким и Mobb Deep. Три години по-късно скача и срещу Кание. Двамата пускат албумите си на една и съща дата с уговорката, ако Уест продаде повече албуми от него, 50 Cent да се пенсионира, което така и не се случва. Но и с колкото колеги да е имал пререкания, най-големият му проблем е с Джа Рул. Там битката от песните се пренася на улицата - партньор на 50 Cent свива бижутата на Джа Рул, а в отговор самият 50 Cent е наръган в нюйоркски клуб. После следват още песни, престрелки и пр.

Няма как да изключим и Еминем, който изпитва истинска неприязън срещу половината си колеги в шоубизнеса.

Бритни Спиърс, Кристина Агилера, Мерилин Менсън, Уил Смит, *NSYNC , Джей Ло, Майкъл Джексън, Лейди Гага, Джъстин Бийбър, Риана, Мадона, Limp Bizkit, Марая Кери...Влиза в пререкание и с Machine Gun Kelly, като поводът е споменаването на името на дъщерята на Еминем в Х.

Карди Би срещу Ники Минаж

На партито на сп. Harper's Bazaar в рамките на Модната седмица в Ню Йорк през 2018 г. Карди се опита да посегне на Ники, но я спират навреме. До техните скандали се стига след дългогодишно натрупване на напрежение, тръгнало от едно харесване на негативен коментар, който даже не е сигурно, че е истински. Причината за битките в рапа обаче винаги е една и съща - единият иска да е другият.

И естествено, Кендрик Ламар срещу Дрейк

Нападки, обиди, ругатни, дори насилие вървят ръка за ръка с хип-хопа от доста години и сякаш са се превърнали в неизменна част от тази култура. След известно затишие Дрейк и Кендрик отново са в действие. Вражда, за която се твърди, че тлее от доста време, вече е открита и според наблюдатели не се вижда краят й. В последните седмици "играта" между тях загрубя, макар и засега основно на думи. Започнаха с обиди, но бързо преминаха към обвинения за сериозни закононарушения като домашно насилие и педофилия. Словесните им войни в миналото се въртяха около съперничеството кой е по-голямата звезда, но този път двамата изпълнители отидоха доста по-далеч в текстовете на песните. Отношенията им започват да буксуват, след като Ламар участва в песента "Control" на Биг Шон през 2013 г. В нея той се определя като "кралят на Ню Йорк". И така уж приятелското съперничество се превръща в открити нападки.

"Кажи, Дрейк, чух, че ги предпочиташ млади", казва Кендрик в "Not Like Us", в която рапира за "сертифицирани педофили". В текста си роденият в Лос Анджелис Ламар обвинява Дрейк, който е от Канада, че не е "колега", а "колонизатор" на американската култура на чернокожите. В друга песен, "Meet the Grahams", Ламар твърди, че Дрейк има незаконна дъщеря.

Дрейк пък пусна парче, озаглавено "Family Matters", в което се намеква за изневяра и дори насилие във връзката на Ламар с неговата годеница и ученическа любов Уитни Алфорд. Враждата привлече вниманието и на аудиторията, далеч от обичайните почитатели на рап музиката. Тя беше дори обект на скеч в някои предавания. Катаклизмите в отношенията между двамата бяха представени и във водещи американски медии като The New York Times и CNN.

Хип-хопът винаги е съществувал чрез съревнованието: художници на графити, които пишат върху творбите си, диджеи, които се надпреварват с ритми, брейкденс групи, които се изправят една срещу друга... И това е дори преди да стигнем до MC-тата - безспорно най-егоистичните и определено най-подходящите да унищожат всеки претендент предвид естеството на занаята им. Този елемент на битка е заложен в повечето хора, които някога са взимали микрофона: От Тим Дог до Дрейк и Ламар. И понякога съревнованието се превръща в насилие, а в други случаи преминава в Холивуд, както стана с Еминем и неговата "Осма миля".