Хип-хоп легенди, ревност и куршуми...
Какво се опита да постигне Куинси Джоунс с т.нар. "тайна среща"?
Преди рап споровете между Източното и Западното крайбрежие през 90-те години на миналия век да избухнат с убийствата на Тупак Шакур и Notorious B.I.G., легендарният продуцент Куинси Джоунс свиква тайна среща, на която призовава за прекратяване на насилието. Когато през 90-те години хип-хопът се издига от улицата към мейнстрийма, рапърите и джебчиите, които пробиват, имат малко модели за подражание, които да са минали по този път преди тях.
Един човек обаче е бил там и прави почти всичко възможно...
Приживе и много, много отдавна Куинси Джоунс участва в банди. Дори веднъж е намушкан с нож на седемгодишна възраст в Чикаго през 30-те години на миналия век, след което се превръща в основна сила в американската музика благодарение на работата си с легенди като Рей Чарлз, Франк Синатра и Майкъл Джексън. Той е в основата на революциите в джаза, суинга, соула, фънка, диското и поп музиката, но един от аспектите на кариерата му, който не получава толкова голямо внимание, е мястото му в хип-хоп културата.
Джоунс е почитан във всички сфери на музиката, включително рапа. За разлика от повечето представители на "старата гвардия" и медиите той веднага осъзнава художественото и културното значение на сцената. Хип-хопът му напомня за бибоп джаза от младежките му години. "Чувствам се сроден с него, защото преминахме през много", казва той веднъж в интервю.
През 80-те години Джоунс работи с водещи рапъри, а през 90-те разпознава рисковете, включително и нестабилното съперничество, което започва да избухва между конкуриращи се лейбъли и звезди.
Затова през 1995 той събира изпълнители, мениджъри и възрастни чернокожи американски държавници на тайна среща на върха с надеждата, че това ще бъде повратна точка.
Източното крайбрежие е духовният дом на хип-хопа. През 1992 Шон Комбс - тогава известен като "Пъфи", а по-късно като Пи Диди, открива в Ню Йорк звукозаписната си компания Bad Boy с изпълнители, сред които Notorious B.I.G., известен още като "Биги Смолс".
Междувременно Лос Анджелис се превръща в столица на гангстерския рап, начело със звукозаписната компания Death Row Records на магната Шуг Найт, в която работят Дре и Тупак.
През 1994 г. Тупак е прострелян и ранен по време на грабеж във фоайето на студиото. По-късно се намеква, че бившият му приятел Биги може би е знаел за предстоящото нападение. След това Биги пък издава песента "Who Shot Ya?", препратка най-вероятно към Тупак.
Разправията продължава и по време на церемониите за връчване на наградите на списание Source на 3 август 1995 г., когато Найт сваля Комбс и Bad Boy Records от сцената.
От своя страна Джоунс, който има собствено списание по това време, носещо името Vibe, провежда своята среща на върха три седмици по-късно. Уточняваме, че разгарящият се спор между Изтока и Запада не е единствената причина, поради която той я свиква - по-скоро целта му е да обсъди състоянието на хип-хопа и да позволи на новото поколение да чуе житейски и бизнес съвети от група изключително успешни чернокожи мениджъри.
Негативният имидж на рапа и разрастващото се напрежение обаче вземат връх в разговора.
"Той знаеше, че това е наболял проблем, и затова идеята му беше да се организира симпозиум", казва изпълнителят Фреди, по-известен с псевдонима си Fab 5, който води предаването Yo! MTV Raps по това време и е модератор на събитието.
Самият Куинси споделя неговото мнение по въпроса и разказва за срещата: "Нещото, което наистина ме провокира да кажа, че е време да се обърне внимание, е Тупак".
Обрат. Тупак обаче не отива на тази среща, защото по това време е в затвора за сексуално посегателство. Единствените, които решават да отидат, са Шуг, Дре, Комбс и Биги. А Джоунс вече е в конфликт с Тупак, защото рапърът критикува продуцента за това, че се жени за бели жени.
"Накрая се сдобрихме, въпреки че в началото имаше условия за напрежение", споделя Джоунс. "Успяхме да си поговорим и той каза, че никой досега не е разговарял с него по този начин."
Изключвайки Шуг, Дре, Комбс и Биги, в залата присъстват още около 50 влиятелни изпълнители и мениджъри, сред които Чък Ди от Public Enemy, членовете на A Tribe Called Quest, Крис Крос, Джърмейн Дюпри и режисьорът Джон Сингълтън. Към тях се присъединяват още Кларънс Авант и Ахмет Ертегун, както и Колин Пауъл, бившият съветник по националната сигурност и ръководител на американската армия, който впоследствие става първият афроамерикански държавен секретар.
Посещението на Пауъл не е случайно - той има президентски амбиции, а Джоунс се опитва да го предпази от асоцииране с негативната публичност, която съпътства така или иначе рап музиката. Срещата затова е и "тайна", като в последния момент уреченото място се променя, за да се заблуди пресата, и да не се конфискуват записите.
"Бъдете сигурни, че моята дискретност се основава на дълбоко уважение към вас и на ценно приятелство", пише Джоунс на Пауъл в непубликувано писмо, съхранявано в библиотеката на университета в Индианаполис. "Знам, че на тази конференция ще постигнем промяна."
По-късно Джоунс пише в книгата си: "Някои от по-младите рапъри дори не знаеха кой е той. Когато се обръщаше към някои от по-конфронтационните коментари от залата, Пауъл запази поведението си и авторитетното си спокойствие през цялото време."
Кадри от прословутото събитие излизат чак през новия век в документалния филм на Netflix за живота на Куинси. "Трябва сериозно да поговорим за това, с което ще се занимавате", казва той на събралите се участници. "Те не играят, там има истински куршуми, повярвайте ми. Може би в буквален и преносен смисъл. Искам да видя момчетата да доживеят поне до моята възраст".
"Куинси наистина се разчувства", спомня си Фреди от Fab 5, "защото усещаше какво може да се случи. И най-лошото, за съжаление, се случи."
В крайна сметка Джоунс се сдобрява с Тупак. Едната от дъщерите на Куинси дори има връзка с рапъра по-късно. "Въпреки че започнахме трудно, когато го опознах и почувствах, видях огромния му потенциал и чувствителност като артист и като човек", пише Джоунс. Но през септември 1996 г., една година след срещата на върха, Тупак е застрелян и убит.
Миналата година за убийството му пък бе обвинен Дуейн "Кийф Д" Дейвис. Той не се признава за виновен.
Година след смъртта на Шакур, Notorious B.I.G. е застрелян на парти, организирано от звукозаписната компания и списанието на Джоунс. На никого обаче не е повдигнато обвинение.
Какво се случва с останалите участници в срещата на върха днес? Найт е в затвора, а Комбс очаква съдебен процес по обвинения в рекет и трафик на хора с цел сексуална експлоатация, които той отрича.
Според Фреди насилието през 90-те "не е било необходимо" и е причинено от "желаещи да бъдат бандити и нарушители на реда" в периферията на музикалната индустрия. "Освен това проблемите между Източното и Западното крайбрежие бяха разпалени главно от ревност. Това беше пожар, раздухан до голяма степен от медиите, който доведе до убийството на Биги и Тупак".
Въпреки желанието си, дори Джоунс не може да промени силите на властта и гордостта, които действат, и да предотврати кръвопролитието.
Фреди обаче вярва, че на срещата на върха са научени някои уроци и че определено заслужава място в историята на хип-хопа, пише ВВС. "Беше вълнуващ момент. А след това стана още по-легендарна, защото никога не беше стигнала до обществеността, така че единствените хора, които наистина знаеха за нея, бяха тези, които бяха там."