"New York Times" сравни Светлана Янчева с Франсис Макдорманд
Водещи издания в САЩ публикуваха ласкави рецензии за българския филм "Страх" на режисьора Ивайло Христов, който бе българската номинация за награда "Оскар" за международен филм
Авторитетният вестник "New York Times" сравни българската актриса Светлана Янчева с носителката на награди "Оскар", "Златен глобус" и "Еми" Франсис Макдорманд.
Водещи издания в САЩ публикуваха ласкави рецензии за родната продукция "Страх" на режисьора Ивайло Христов, който бе българската номинация за награда "Оскар" за международен филм. Продукцията се представя във виртуални кина в САЩ, от Amazon, Apple TV и други стрийминг платформи на английски и на български език със субтитри от началото на месеца.
"Перфектен филм за този момент - въпреки че дебютира в края на 2020 г., спечелвайки Голямата награда на международния кинофестивал в Талин "Тъмни нощи", "Страх" предлага както сериозно-комичен балсам, така и размахване на пръст, точно когато поредната голяма бежанска криза вълнува света", пише електронното издание на списание "Variety" в коментар за продукцията.
"В началото на лентата доминира чувството на самота", започва рецензията в "New York Times". "Режисьорът Ивайло Христов е вещ в бавното разпалване на напрежението и в комичното насочване в погрешни посоки", посочва авторът. "Режисьорът показва как думите водят до действия, как ревността и скуката се смесват с предразсъдъците в отровна напитка".
В рецензията се изтъква, че Янчева силно напомня на Франсис Макдорманд - саркастична, уморена и нетърпелива.
"Тя е харизматичният морален център на филма, точно както Макдорманд беше в "Три билборда извън града". "Страх" има по-ясно и по-подробно усещане за място от "Три билборда извън града". Лицата изглеждат живи като пейзажа, а саркастичният , фаталистичен хумор има също толкова силен и отличителен местен привкус като гъбите и лютите чушки, които Светла, героинята на Янчева, приготвя на бежанеца Бамба."
"Избран миналата година за българското предложение в надпреварата за награда "Оскар", този топъл, завладяващ, чернобял филм напомня за горчиво-сладки артхаус хитове като "Посещението на оркестъра" ("The Band"s Visit"), както и избрани бисери от държави от съветския блок, от новата вълна от 60-те години на 20-и век", пише "Variety".
В рецензията се посочва, че режисьорът Ивайло Христов залага на абсурден хумор, напомняйки на бодливите, но нежни социални сатири на Иржи Менцел, Милош Форман и други източноевропейски творци от повече от половин век.
Това приятно ретро усещане се засилва от елегантната простота на красивите, остри черно-бели композиции на оператора Емил Христов. Макар че изобразяването на националистическата отрова има истинско ужилване, "Страх" не се отклонява от комедийния терен и завършва с причудлива нотка. Това е и весел портрет на женската неукротимост, по примера на скорошни филми като "Кошер" и "Това не е погребение, това е възкресение" ("This Is Not a Burial, It's a Resurrection"). Изглеждайки по-скоро като селска Пати Смит, страхотната героиня на Янчева предизвиква неохотно възхищение ("Каква упорита жена си ти") на Бочев, който се оказва един от по-разумните опоненти", пише още "Variety".