Моника Белучи - една femme fatale на 55 и филмите, които я направиха икона
10 ленти, с които да запомним актрисата
Тя често е титулувана като най-красивата жена на света. И има защо. Всяко нейно движение, изказване или роля са изтъкани от женственост, сила и емоция, която те кара да искаш да я гледаш отново и отново. Днес тази невероятна звезда на нашето време навършва 55 години и по този повод ще хвърлим един бърз поглед на най-емблематичните филми с участието на италианската богиня.
Тя е родена през 1964 година в италианското селце Сита ди Кастело в Умбрия. Първоначално тя започва да се изявява като модел, за да финансира образованието си по право, но хобито ѝ бързо се превръща в постоянна работа. През 1988 г. тя се премества в модната столица Милано и става част от известната агенция Elite Model Management. Въпреки че моделската ѝ кариера се развива прекрасно, Белучи е отегчена и скоро се преориентира към актьорството. В началото се снима в телевизията и в малки поддържащи роли, преди да получи първата си значима роля в голямото кино в "Дракула" на Франсис Форд Копола през 1992 г. Ролята, с която истински пробива, е в "Апартаментът" през 1996 г. Тя ѝ осигурява не само номинация за "Сезар", но и съпруг - френската звезда Венсан Касел. Белучи се превръща в истински секс символ на Италия и Франция и култов образ за Холивуд.
"Знаех, че искам да бъда актриса, но беше толкова трудно да повярват в мен", казва веднъж тя. "Сега нещата вървят много по-добре и предложенията, които получавам са много по-интересни. Колкото повече остарявам, толкова по-добре става."
"Дракула" (1992)
Известна като модел, филмовата кариера на Моника Белучи започва сериозно, когато синът на Франсис Форд Копола - Роман Копола, вижда нейна снимка в списание и моли баща си да я включи като една от трите съблазнителни вампирски булки в своя "Дракула".
"Беше съвсем за малко, но трябваше да отида в Лос Анджелис", казва Белучи пред The Telegraph. "Мисля, че мечтата ми винаги е била да бъда актриса, но идвах от място, където киното беше толкова далеч от мен."
Според The Telegraph Роман Копола всъщност не бил срещнал Белучи на живо. Двамата се виждат за първи път 25 години по-късно на наградите "Златен глобус", където неговият телевизионен сериал "Моцарт в джунглата", печели награда.
"Той казва:" Хей! Трябва да ме почерпиш, защото аз съм този, който те е открил."
Силно сексуализираните сцени на Белучи с Киану Рийвс в "Дракула" са подходящ предвестник на това, в което ще се превърне кариерата ѝ на екрана.
"Апартаментът" (1996)
Въпреки че преди това е направила няколко филма, лентата, която наистина постави Моника Белучи на международната карта, беше мрачният, прекрасно реализиран трилър от 1996 г. "Апартаментът", режисиран от Жил Мимуни. Той е приказка за наскоро сгоден мъж, който зърва бивша любовница и се вманиачава отново да се срещне с нея, филмът е повлиян от стила на на Алфред Хичкок и със силни сюжетни обрати. Това е и филмът, в който Белучи се срещна с бъдещия си съпруг - френския актьор Венсан Касел, за когото бе женена в продължение на четиринадесет години. Когато е попитана от The Glass Magazine да избере любимия си филм от портфолиото си, Белучи избира "Апартаментът".
"Той ми даде толкова много", каза тя. "Това беше първият ми френски филм, спечели BAFTA и чрез този филм имах възможността да направя първия си американски филм с Морган Фрийман и Джийн Хекман - "Под подозрение". С него успях да отида в Кан за първи път. Невероятно е колко е странен животът и как смесица от съвпадения ви отвежда на място, което не е [близо до вас]."
"Доберман" (1997)
Въпреки че не e особено успешен в международен план, "Доберман" става култов филм във Франция и показва Белучи отново в партньорство със съпруга Венсан Касел. Филмът на режисьора Ян Кунен ("Коко Шанел и Игор Стравински") е див, безкомпромисен, безмилостен и често много забавен. Белучи играе Нат Циганката, глухата приятелка на добермана на Касел, харизматичен банков обирджия, който се оттегля от престъпната дейност, след което той и неговата банда се оказват преследвани от безмилостно и садистично ченге (Чеки Карио).
"Малена" (2000)
Именно с невероятното си представяне, заради което често е сравнявана с италиански екранни богини от миналото като София Лорен и Джина Лолобриджида - в "Малена" на Джузепе Торнаторе ("Ново кино "Парадизо"), тя наистина вдигна високо летвата и нагорещи обстановката. Като загадъчна вдовица, която запалва малко сицилианско градче по време на Втората световна война със своята пленителна красота и усещане за мистерия, представянето на Белучи е още по-невероятно поради факта, че се прави почти без диалог.
"Филмът е просто толкова невероятен", казва Белучи пред FilmInk при излизането на лентата с очарователния си френско-италиански акцент. "Това е друг начин на работа. Бях много уплашена", казва тя. "Но мога ли да ви кажа нещо? Може би бих се радвала да имам още две или три сцени като тази с жените, когато ме бият... не непременно да бият така, а сцена със същата сила. Още две или три такива сцени биха ме зарадвали много. Но това не е моят филм - това е филмът на Джузепе и това е, което той искаше да направи. Но мисля, че в крайна сметка "Малена" говори на много хора."
"Братството на вълците" (2001)
Фантастичният ужас на режисьора Кристоф Ган, който обединява френски, хонгконгски и американски стилове кино в един невероятен ансамбъл. Лентата проследява историята на бившия войник Грегоар дьо Фронсак и неговия мистериозен приятел индианец през 16 век, които пътуват в дивото, за да спасят села, тероризирани от невиждан звяр. Филмът има огромен бюджет за Франция от 29 милиона долара и се превръща в бокс офис феномен в родината си и култов хит по света. За това допринася и Белучи, която се превъплъщава в ролята на Силвия - сексапилна и интелигентна проститутка, която в крайна сметка се оказва шпионин на Ватикана, убиец, изпратен да надзирава Фронсак и да се увери, че конспирацията около звяра няма да застраши папството.
"Тялото ми е толкова важно за мен... моето лице, ръце, крака, очи, всичко", казва веднъж Белучи. "Използвам всичко, което имам".
И "Братството на вълците" определено е доказателство за това.
"Необратимо" (2002)
Режисиран от Гаспар Ное, той все още е смятан за шедьовър в съвременното кино, който дава началото на нова вълна във френското кино. Сюжетът върви в обратен ред със серия от заснети от ръка кадри и проследява как Маркус и Пиер (Венсан Касел и Албер Дюпонтел) търсят изнасилвача на своята приятелка Алекс (Моника Белучи), която е станала жертва на нападение в парижки подлез, а след престъплението остава в кома. Двамата откриват "извършителя" в гей бар и след сцени на брутално насилие го убиват. Впоследствие се оказва, че това не е човекът. Сцената с изнасилването на Белучи продължава цели 11 минути и една от най-известните и може би най-бруталната в световното кино. След тази роля актрисата тотално промени начина, по който бе възприемана до този момент. Венсан Касел, който е копродуцент на филма казва:
"Мисля, че дори хората, които я мразеха за това, което е, искаха да я защитят след този филм."
"Матрицата: Презареждане" (2003)
Първата международна роля на Белучи в блокбастър. Тя заменя певицата Алия, която загина трагично в самолетна катастрофа по това време. Филмът е най-мащабният проект, по който е работила по онова време. Тя отново се среща с Киану Рийвс на снимачната площадка, с когото дебютира в "Дракула". Когато е засечена в Сидни, докато си почива в по време на снимките, въпреки дълбоката тайна, в която е пазен филмът, тя отговоря:
"Дааа, имам роля. Не мога да издам нищо, съжалявам. Това, което мога да кажа е, че съм много щастлива да бъда част от този филм и не само защото е голяма американска продукция, а защото първият много ми хареса. Братята Уашовски са много талантливи и съм много щастлива, че съм част от филма."
Въпреки че ролята на Белучи като Персефона не беше голяма, бе наистина запомняща се.
"Страстите Христови" (2004)
Ленатата на Мел Гибсън е обгърната от въпроси и противоречия, но има нещо, което никой не може да отрече и то е, че има грандиозен успех в бокс офиса. Критици и теолози заляха ефира, докато зрителите се тълпяха в киносалоните за един от най-визуалните, емоционални и апокалиптични филми, правен някога. Джим Кавийзъл беше опустошителен в ролята на Исус, а Моника Белучи бе перфектната да изиграе Мария Магдалена. Тогава Белучи споделя:
"Направих всичко, което можах, на прослушването. Исках да я изиграя, защото ме развълнува. Тя (Мария Магрдалена) е била просто грешница като теб и мен, нейната човечност и слабост ме докоснаха. Не ме интересува колко е голяма ролята и колко е голям бюджетът, трябва да чувствам нещо, за да работя. Ако правиш нещо само заради славата, продаваш душата си. И кой ще ти я върне обратно? Никой."
Спектър (2015)
Докато 30-годишната французойка Леа Сейду имаше значително повече екранно време, Моника Белучи не повлия по-малко на продукцията с ролята си на по-зрялата Лучия Скиара - вдовицата на влиятелен италиански мафиот, който се оказва забъркан със супер шпионина Даниел Крейг. Белучи обаче не се изживява като момиче на Бонд.
"Опитвам се да кажа: "Дама на Джеймс Бонд" или "жена на Джеймс Бонд", защото разбира се не съм момиче на Бонд.
Режисьорът Сам Мендес се справя страхотно с баланса и въпреки сексисткия мачо имидж на Бонд, ролята на Белучи не остава незабележима.
"Гледах филмите (за Бонд) толкова много пъти и не можех да повярвам, че един път това ще ми се случи", усмихва се актрисата. "Когато Даниел Крейг, който между другото е такъв джентълмен, каза: "Бонд... Джеймс Бонд", не можех да повярвам, че този път бях там! Казах, "О, боже мой!" Беше толкова смешно. Да бъдеш във филм за Бонд е чудесно за актриса. Чудесно е да си част от тази традиция. Това е митология."
Necrotronic (2019)
Завръщайки се в Австралия, Моника Белучи осигурява повече или по-малко международна звездна мощ на тази научно-фантастична лента, ужас и комедия от местния творчески екип Кая Роуч-Търнър и Тристан Роуч-Търнър. Белучи влиза в ролята на Финеган, най-голямата от некромантите ловци за демони, която е първата, открила зли духове в интернет и първата, която скача с душата си в мрежата, за да започне митичната битка между добро и зло в цифровото царство. Но вътре в тази тъмна паяжина Финеган се обърква и се обръща към лошото, тя развива опасен вкус за човешки души.
"Трябва да благодаря на Кая и Тристан, защото ми дадоха шанса да играя някой зъл, да играя истински гадно копеле, за първи път в кариерата си", казва Белучи пред ET Canada. "Исках да участвам в това, защото наистина ми хареса първият филм на Кая и Тристан "Пътят на мъртвите". Наистина се виждаше колко са талантливи с този филм. Толкова се забавлявах, играейки Финеган."
Е, честит рожден ден, Моника Белучи!