Знаете ли, че детето развива своята интелигентност чрез сетивата и преминава през периоди на чувствителност, по време на които мобилизира цялата си енергия, за да открие и усвои дадено умение? Чувствителният период за писането и четенето, например, започва малко преди тригодишната му възраст и продължава до шестата му година. Това бихте научили, ако се запознаете по-отблизо с метода "Монтесори", към който у нас се вижда засилващ се интерес.

Все повече учители например залагат на метода с надеждата да успеят по атрактивен и по-достъпен за децата начин да им предадат понякога суховатия и нелек материал, заложен в учебните програми.

Игрови методи, песни, творчество и доверие в интересите и нуждите на децата стоят в основата на успешното образование. За да бъде такова обаче и самите родители могат да помогнат за това, като започнат от най-ранна детска възраст, защото както споменахме, интересът към четене и писане е най-силен межди 3 и 6 г. Тези и още любопитни неща, които Монтесори ни завещава, ще разгледаме след малко, но първо нека надникнем в биографията на най-известената италианска педагожка. 

КОЯ Е МАРИЯ МОНТЕСОРИ?

Моят първи пъзел Полюса - Монтесори от Market.dir.bg 

Снимка: Market.dir.bg

Купи 

Мария Монтесори е първата жена, която се дипломира като лекар в Италия. След получаване на докторат по медицина Монтесори започва да чете свободни лекции по педагогическа антропология в Римския университет и в Центъра по педагогика, създаден от нея в Перуджа.

Вдъхновявайки се от трудовете на Едуард Сеген и Фридрих Фрьобел, тя създава възпитателен метод, основаващ се главно върху развиването на усещанията. Монтесори широко използва привлекателни материали за свободните, индивидуални дейности, благодарение на които детето да укрепва своето зараждащо се "Аз". Преди това обаче тя преминава нелек път. 

"100 занимания по системата Монтесори, за да подготвим детето си да чете и пише"  от Market.dir.bg

На снимката: "100 занимания по системата Монтесори", (д) Мария Монтесори на фотография от 1920 г.

Снимки: Getty Images и Market.dir.bg

Купи

Мария Монтесори се ражда през 1870 г., Киаравале, Италия, и израства в семейство на католици. За нея се грижи основно майка ѝ. Учебните предмети се отдават лесно на малката Мария и тя показва нееднозначно, че е ученолюбива, като най-добре ѝ се отдава математиката. По-късно проявява желание да учи в техническо училище, но по онова време то е забранено за жени. С упорството ѝ, както и с помощта на родителите си, тя все пак пречупва системата и на 12 г. е допусната да посещава иначе момчешкото училище.

През 1890 г., пленена от естествознанието, Мария Монтесори решава, че иска да стане детски лекар. В Италия в края на 19-и век обаче само мъжете можели да се занимават с медицина и да учат в университет. Баща ѝ този път не я подкрепя и дори спира да разговаря с нея. Отново заради нейното упорство, тя все пак е допусната на лекциите, но не като редовен студент, а само като гост слушател. Малко по-късно, вече впечатлила преподавателите, тя е прехвърлена като студентка. За да плаща за обучението си, Монтесори започва работа в университетската клиника, където за пръв път среща деца с различни увреждания в развитието.

"60 занимания с моето бебе по системата Монтесори" от Market.dir.bg 

Снимки: iStock by Getty Images и Market.dir.bg

Купи

Гледайки оставените сами деца, с нищо не стимулирани да предприемат активни и полезни действия, Монтесори стига до идеята, която става и начална точка в нейната педагогическа система - че за децата е необходима специална среда за развитие, в която да се съсредоточи знанието на света, представено чрез стандартите на основните постижения на човешкото мислене. Тоест детето трябва да премине пътя на развитие на човешката цивилизацията в предучилищна възраст, обясняват от Образователен Монтесори център "Аз детето".

По време на лекция, на която тя защитава тезата си, присъства и нейният баща. Виждайки как залата я аплодира, Алесандро Монтесори отново намира път към дъщеря си. Тя пък получава асистентско място в клиниката в Сан Агиовен и започва частна медицинска практика, докато нейни статии намират място в редица признати европейски списания.

Моята тетрадка Монтесори "Откривам числата" от Market.dir.bg

Снимки: iStock by Getty Images, Market.dir.bg

Купи

През периода 1897-1998 г. Монтесори присъства на лекции по педагогика и изучава всички основни трудове по терапевтиката на възприятието и образованието. Докато работи с деца с умствена изостаналост, Монтесори попада на книгите на двама французи - Жан-Пол Гаспар Итар и Едуард Сеген. От Сеген научава, че ако класовете се водят по специален метод, "от сто идиоти 25 души всъщност стават нормални хора".

Междувременно става майка през 1898 г., като синът Марио ѝ се ражда от връзката на Монтесори с д-р Джузепе Монтесано, когото среща покрай работата си в психиатрична клиника в Рим. Тя обаче не се жени за него, с което е сред първопроходците в католическа Италия. Заради решението си да не се омъжва, възпитава и детето си на село до 10 г. възраст. Години по-късно той става неин верен последовател и разпространител на тезите ѝ.

Детски дървен пъзел и часовник от Market.dir.bg

Снимка: Market.dir.bg

Купи

Със своите хъс и упоритост тя бива призната в научните среди, а по-късно издава свои трудове и популярността ѝ постепенно излиза извън пределите на Италия. Първите наблюдения върху разработения от нея метод тя събира от "Дом на детето", който отваря през 1907 г. с подкрепата на италианския милионер Едуардо Таламо в Сан Лоренцо. Тя го оборудва така, че да е уютен и удобен за деца от различни възрасти и го снабдява с проектираните от самата нея сензорни, математически и лингвистични материали. Монтесори наблюдава как децата се радват, изпитват удоволствие и могат да се концентрират.

Все повече деца започват да посещават дома, а на нейни идват учители не само от Италия, но и от Франция, Испания и Англия и получава все повече покани да бъде лектор - от САЩ, Великобритания и др. През 1922 г. е назначена за държавен инспектор на училищата в Италия, а седем години по-късно заедно със своя син Марио Монтесори организира Международната асоциация "Монтесори" (AMI), която продължава да функционира и днес.

Критиците ѝ я обвиняват за това, че се стреми да конструира перфектното дете като пълноценна личност не само в интелектуално и морално отношение, но и физически.

НА КАКВО ЗАЛАГА НЕЙНИЯТ МЕТОД

Д-р Мария Монтесори развива идеята за спонтанното обучение при децата. Тя залага на образователен подход, в чиято основа е поставена идеята за обучението на децата от ранна детска възраст. Идеята на метода е да окуражава малчуганите да бъдат активната страна, да взимат решения и да учат за околния свят, посредством игра. Методът определя детето като жадна за знание личност, която е способна сама да трупа знания и опит по начин, който е най-добър за него.

Детска образователна игра "Съвпадения според сезона" от Market.dir.bg

Снимки: Market.dir.bg

Купи

Тестван и прилаган в различни култури повече от 100 години, този начин на работа с децата стимулира тяхното физическо, психическо, емоционално и социално развитие. За разлика от ширкото схващане, че обучителните практики на Монтесори са само за малки деца, всъщност те са подходящи за такива до 18-годишна възраст. Освен това е приложима не само в детските градини, но и в училищата, тъй като според нея развитието на детето не става постъпателно, а на скокове. 

По-конкретно тя смята, че във възрастта от 0 до 3 г. и от 12 до 18 г. детето се нуждае от специална грижа, тъй като се "ражда и преражда" - появява се ново същество, което преди това не го е имало. Без излизане от зоната на комфорта обаче трансформацията е невъзможна. До шестата си година пък детето се въплъщава в тялото, неговите психични функции се въплъщават чрез тялото и се съгласуват с физическите органи. То казва: "Помогни да направя това сам(а)!", попива света и се превръща в това, което попива.

От 6 до 12 г. е периодът на растеж и натрупване на знание. Това е най-благоприятният период за усвояване на културата (включително науката). Тогава детето казва: "Помогни ми да мисля само!" Обемът от знания, който то усвоява до 12-ата си година по метода на Монтесори е равен на целия заложен обем в програмата на общообразователното училище.

Дървен образователен куб от Market.dir.bg

Снимки: Market.dir.bg

Купи

Системата Монтесори има някои съществени предимства пред традиционната. Едно от тях е това, че средата, която осигурява нейният подход, е различна от тази в традиционните детски градини и училища. Методът подбужда детето към действие. То е мотивирано да бъде активно, за разлика от обичайно приетите модели, където от него се очаква да седи мирно, да слуша и да възприема с послушание.

Ролята на учителя също е по-различна. При Монтесори на него се гледа по-скоро като на ментор, като на съветник, който посочва на малчугана пътя, но го оставя сам да премине по него. Много детски автори са възприели тази идея, превъплъщавайки учителите в мъдреци, които имат цялото знание, но го споделят равномерно на хапки, за да улеснят учениците в неговото усвояване.

Дървени форми "Къща" - за сортиране от Market.dir.bg

Снимки: Getty Images и Market.dir.bg

Купи

Методът позволява на подрастващите да напредват със свое собствено темпо. Групите и класовете не са разпределени по възраст, което дава свобода и спокойствие на децата. Те се окуражават да учат, защото искат, а не защото трябва.

При този подход отсъстват традиционните оценки и изпитвания, които стресират децата допълнително, без да им носят каквато и да е добавена стойност. Тук се акцентира върху вътрешната самооценка, която мъниците си дават. Тяхното удовлетворение от добре свършената работа е истинската награда за тях самите, за родителите и за учителите.

Образователен дървен пъзел "Цифри и животни" от Market.dir.bg

Снимка: Market.dir.bg

Купи

Съвременните материали, които са предназначени за работа по метода на Монтесори, са измислени и проектирани лично от самата педагожка, макар през годините към тях да се добавят различни интерпретации. Като цяло обаче те произвеждат по скици и чертежи на стандартните материали, които Монтесори е одобрила и съвпадат като характеристики и функционалности.

Заради убеждението ѝ, че най-добрият начин за възпитаване на едно дете е играта, материалите, които се използват при обучение по метода на Монтесори, са всъщност играчки, обяснява специализираният блог "Малчугани". Те са различни по големина, форма и цвят. Могат да са солидни геометрични фигури в тъмни или ярки отенъци, пъзели, карти, глобуси, цилиндри, мъниста и много други.

Методика на ранното развитие на Мария Монтесори от Market.dir.bg

Снимки: Market.dir.bg и Getty Images

Купи

Важно свойство на Монтесори материалите е тяхната коригираща се същност. Например, когато парче от пъзела не пасва или остане неизползвано, детето осъзнава, че е допуснало грешка някъде в процеса. Така то по собствена воля желае да повтори стъпките и да я поправи.

С постепенното си развитие малчуганът започва да открива закономерности между някои от материалите, които не са случайни. Той може да подрежда частите на някои материали от най-голямото към най-малкото, от най-тъмния към най-светлия цвят или да разбира понятия като обем, метър, дециметър и тн.

По отношение на възпитанието с Монтесори материалите има установени дадени правила, сред които - всеки материал да се върне на мястото, откъдето е взет, да се използва по предназначение и тн.

С всичко това може да се улесните дали да изберете метода за своето дете. Припомнете си и какво разказахме за сугестопедията и статията "Обучение без задължение: Извън скуката на класната стая". Очаквайте повече и за създателя на Кан Академия - Салман Кан.  

В сайта на Market.dir.bg ще откриете голямо разнообразие от артикули (продукти за здраве и красота, за дома, дрехи, обувки, аксесоари, стоки за деца и домашни любимци, храни и напитки), като при регистрация и първа покупка над 50 лв. получавате 15 лв. отстъпка! Безплатна доставка за поръчки над 150 лв.