Повечето деца са учени от малки да не лъжат. Но ново изследване на учени от Торонто показва, че умението да се послъгва има ползи върху когнитивните способности.

Специалистите, направили експеримент с група от 42 деца в предучилищна възраст. Нито едно от тях не е демонстрирало способност да лъже преди експеримента. Децата били разделени на две групи. Едната от тях била така наречена контролна група, а другата е била групата за провеждане на експеримента. На тази група, съставена от момчета и момичета на средна възраст около 40 месеца, учените показали как да лъжат с оглед спечелване на играта на криеница, изразяваща се в криене на предмет, за който възрастен човек трябвало да отгатне в коя ръка на детето се намира той. В случая укритият предмет бил пуканка. На децата било поръчано да се държат така, че да успеят да заблудят възрастните.

После на всяко дете от групата бил даден стандартизиран тест за проверка на когнитивните възприятия. Тестът проверявал например способността на децата да разбират намеренията на другите, да фокусират вниманието си, да се фокусират върху задачи, да организират дейността си, да отдават приоритет на някои неща и да планират ефективно нещо.

Въз основа на теста експертите констатирали, че децата, които съумявали бързо да се научат да заблуждават възрастните, извлекли незабавно когнитивни ползи от това.

В по-общ план тези изводи подкрепят идеята, че дори негативно социално поведение може да е от полза за когнитивните способности, когато подобно негативно поведение кара хората да преследват цел, решават проблем, търсят на перспектива. Това обаче не означава, че родителите трябва обезателно да учат децата да лъжат. Но децата, които се научат да лъжат по-рано, пък имат много по-добри когнитивни способности, казват специалистите, цитирани от БТА.