Да научиш нещо ново може да изглежда и плашещо. Често учениците се страхуват от провал и грешки и понякога дори допускат това да попречи на напредъка им.

Провалът обаче може да бъде и нещо полезно. Грешките не само са нормална част от учебния процес - те също могат да помогнат на учениците. Важното е те да бъдат насърчени да се възползват максимално от грешките си.

Платформата InnerDrive включи в материалите си изводите от проучване, при което на група ученици изследователите показали само една от двойката свързани думи и ги помолили да отгатнат другата. Почти всички ученици сгрешили - не познали коя е думата - преди да им я покажат.

Въпреки това при по-късен тест на същата двойка от думи учениците се справили значително по-добре, като поправили грешките си.

Изводът, който направили изследователите, е, че грешките наистина могат да склонят някого да учи. Грешките предизвикват изненада или заинтересованост (внимание), така че е вероятно учениците да научат нещо ново.

Грешките работят като ключ към верния отговор

Някои изследвания предполагат, че допускането на грешки може да послужи като стъпало към достигането в крайна сметка до верния отговор. Следователно, грешките действат като знак да се помогне на учениците да възприемат (запомнят) правилната информация.

Правенето на грешки позволява на учениците да си спомнят контекста, в който са възприели (погрешно) информацията или в който са отговорили неправилно на някой въпрос. С други думи, грешката действа и като сигнал да се помогне на учениците да възприемат контекста около конкретна информация, което води до по-лесното й извикване в съзнанието.

Първата стъпка към коригиране на грешка е осъзнаването, че се прави грешка. Когато учениците разберат, че техният отговор е неправилен, това ги подтиква да потърсят правилния и да го затвърдят в паметта си.

Кога грешките помагат на учениците

Изследванията показват, че правенето на грешки е полезно в учебния процес, но не и когато става дума за грешки от налучкване на отговор, от произволно предположение, от "стрелба в тъмното". Авторите използват термина "информирана грешка".

Някои изследователи са проучвали ефекта на увереността при допускане на грешки в учебния процес. В тези проучвания участниците отговарят на въпрос с общите си познания и след това оценяват доколко висока е увереността им в отговора. След това получават обратна връзка и им се казва какъв всъщност е правилният отговор. Изследванията показват, че грешките, допуснати с висока степен на увереност, е по-вероятно да бъдат коригирани в бъдеще.

Предоставянето на учениците (от учители, родители) на правилната обратна връзка играе голяма роля за това те наистина да се учат от грешките си.

Идеята, че грешките помагат на учениците в ученето, е широко приета, но това не трябва да се смята за даденост. Грешките могат да помогнат в ученето, но само ако учениците получат коригираща обратна връзка, която да е приложима в обучението им.

Коригиращата обратна връзка позволява на учениците да разберат дали са изпълнили задачата правилно. Обратната връзка трябва да бъде неосъждаща, подкрепяща, навременна и конкретна. Не е достатъчно учителят да каже на учениците си дали са прави или не.

Изследванията показват, че учениците трябва да получат правилния отговор, както и да разберат и възприемат обратната връзка, която получават. По този начин те са много по-склонни да запомнят верния отговор и да подобрят представянето си.

От тази гледна точка предоставянето на обратна връзка в точния момент е от ключово значение, за да се гарантира, че учениците ще й обърнат внимание и вероятно ще я приложат в обучението си.

Inner Drive и редакторът Брадли Буш обобщават три съвета, които биха помогнали на учениците да се учат от грешките си по-ефективно.

1. Насърчавайте информираните грешки, но не и произволните предположения.

Помага психологически създадената безопасна среда за учениците, в която те се чувстват комфортно, правейки грешки - та това е част от учебния процес и всъщност ще е полезно за тях в дългосрочен план. Добре е учениците да правят обосновани предположения, когато отговарят на въпроси в класната стая, вместо случайни предположения, тъй като последните не подобряват ученето.

2. Насърчавайте учениците да правят свои собствени грешки, а не просто да слушат нечии други.

3. Дайте на учениците добра обратна връзка.

Добрата обратна връзка е от съществено значение за коригиране на грешките на учениците. Бъдете конкретни и окуражавайте; съсредоточете се върху това как учениците могат да се справят по-добре следващия път, за разлика от момента, в който са допуснали грешка. Предоставяйте правилния отговор, ако отговорът на въпроса е грешен.

Грешките са не само нормална част от ученето, но всъщност са от решаващо значение за развитието на истинското разбиране на материята. Не искаме учениците да правят грешки заради самите грешки - без конкретна причина, но ако те са част от учебния процес (и процеса на обратна връзка), има голям шанс това да помогне за ускоряване на обучението им, заключава публикацията на InnerDrive.