Дразнещият дигитален зоопарк на новия "Цар Лъв"
Струва ли си да се гледа?
Представете си научнопопулярен филм за диви животни, които препускат през джунглата под светлината на изключително красивия изгрев. Но вместо волно да тичат, както би се случило в истински филм за дивата природа, излъчван да кажем по Discovery Channel, дивите животни бягат с обща цел: да се съберат под голямата скала, за да аплодират бебето на татко Лъв - малкия Симба.
Какво, какво?
Още в първите минути на новата фотореалистична версия на култовия анимационен "Цар Лъв" на "Дисни", зрителят се обърква. Внезапният въпрос е: "Ама това истински снимки от джунглата ли са?". В момента, в който животните започват да мърдат устите си като хора с почти същите реплики като тези от анимационния оригинал от 1994-а, отговорът ни тупва по главата: това е измислица!
На екрана шестват зашеметяващи съчинени образи, надарени с поразителна, абсолютно отнасяща главата реалистичност.
"Изкуството да отглеждаш дигитални котки", нарече "Ню Йорк Таймс" новото упражнение на "Дисни", което вероятно по-скоро ще обърка зрителите с ефектите си, отколкото да предизвика топли чувства.
Презокеанските медии вече се изказаха доста критично изобщо за нуждата да се претопля този толкова успешен анимационен филм. Buzz Feed наричат новия "Цар Лъв" - "най-добрата версия на една лоша идея". За IndieWire филмът е "най-дългата и неубедителна грешка" на компанията, която "фатално се разминава с всичко, което някога беше уникално за "Дисни". Филмовият критик Дейвид Иърлич отива още по-далече и нарича филма "добре рендериран, но креативно банкрутирал автопортрет на филмово студио, което изяжда собствената си опашка".
Действително "Защо трябва да гледаме това?" е въпрос, който от самото начало тегне върху цялото гигантско високобюджетно упражнение по нови технологии. В крайна сметка сюжетът е почти едно към едно като този на оригиналната анимация. Песните са горе-долу същите, но ремастерирани и преработени.
И все пак живеем в 2019-а и прекрасните документални филми за дивата природа вече са образовали достатъчно добре дори децата. Даже шестгодишната ми племенничка знае, че лъвовете не царуват в саваната. Че маймуните не могат да рисуват. Че в джунглата няма "общ език". Че няма добри и лоши животни, че мъжките лъвове не са господари на хиените, че сурикатът Тимон и брадавичестата свиня Пумба трудно биха се сприятелили в реалността...
Ако ще е реалистично - нека е реалистично. Ако ще е условно - нека е условно. Именно тази граница обаче е нарушена от режисьора Джон Фавро, който преди три години направи подобно упражнение и с "Книга за джунглата". Натоварен със задачата да тласне новите технологии още по-далеч в бъдещето, Фавро пак е пропуснал основното - смисълът.
И докато поколението, израснало през 90-те, получи една запомняща се анимация за доброто и злото под формата на "Цар Лъв", сегашните деца получават миш-маш от реалистичност и наивност, която тотално им спестява нуждата да раздвижват въображението си.
Ако Фавро се беше замислил предварително дали изобщо трябва да се прави този римейк, той вероятно не би се захванал изобщо и "Дисни" нямаше да натрупа нови печалби. Защото независимо какво мислим ние, филмът ще се гледа и на 2D, и на 3D и на IMAX 3D и на 4DX, и с дублаж, и със субтитри.
Очакванията за приходи само от дебютния уикенд в САЩ са за 150 млн. долара. За да се смята за успешен, филмът трябва да набере 520 млн. долара от продажби, което най-вероятно ще се случи, защото интересът, разбира се, е голям.
Бюджетът на продукцията е 260 млн. долара, което я прави една от най-скъпите през последните години. Оскъпяването е обяснимо - специалните ефекти и хонорарите на звезди като Биносе представляват сериозен разход. Нейната нова песен Spirit е създадена специално за филма и ще имаме шанса да я чуем почти цялата в средата на двучасовото лъвско зрелище. Певицата озвучава и с няколко реплики вече порасналата лъвица Нала.
Сред останалите звезди, които говорят с устите на животни, са певецът Чанс Дъ Рапър (Бъш Бейби) и водещият Джон Оливър (птицата Зазу).
Колкото до гласа на малкия Симба - той е на Джей Ди Маккрери, а на порасналия - на Доналд Глоувър. Лошият лъв Скар се озвучава от Чуетел Еджиофор, мъдрият татко лъв Муфаса е с тембъра на Джеймс Ърл Джоунс, а Пумба и Тимон са съответно Сет Рогън и Били Айхнер.
Новата версия на "Цар Лъв" показва ясно, че никой не може да спре "Дисни" в порива им да ни засипват с все по-технологично изпипани и все по реалистични безсмислици. Няма значение какво мислят зрителите, важното е да се произвеждат филми.
През май станахме свидетели на игрална версия на "Аладин", която също беше посрещната на нож от носталгично настроените фенове на прекрасната анимация. И все пак "Аладин" съвсем не беше толкова безсмислен, колкото е настоящият "Цар Лъв". Във филма на Гай Ричи поне имаше отклонения в сюжета, творчески решения и оригинални красиви моменти, които не бяха включени в анимацията.
Сет Рогън, Били Айхнер като Пумба и Тимон, и Джон Оливър като птицата Зазу
Снимка: Forum Film BulgariaНо претоплянето на старите филми на компанията през последното десетилетие показва ясно тенденцията да се развалят оригиналните истории. Твърде вероятно е това да продължи и през октомври, когато очакваме второто игрално продължение на "Господарка на Злото". Догодина ни е обещана мащабна китайска версия на игралния "Мулан", а после тръпнем в очакване на "Малката русалка". За нея вече се говори, че ще бъде чернокожа, защото... ами защо не?
И докато всички тези версии на анимационни филми затвърждават монопола на "Дисни" в киносалоните, то е неизбежно да се запитаме - а след това какво? Какво ще се случи, когато бъде направен и последния игрален римейк? Ще доживеем ли да видим някога нещо наистина ново или сме обречени да се задоволяваме единствено с остатъци от някогашно величие?
За да си съставите собствено мнение, не изпускайте да гледате "Цар Лъв". Вече сте предупредени, така че си свиркайте... И "хакуна матата"!
Филмът идва по българските кина в деня на световната премиера - петък, 19 юли.