Добре позната асоциация е свързването на алкохолните напитки със "социализиране". Но наистина ли имаме нужда да пием, за да се забавляваме? Поколението Z отговаря на този въпрос, променяйки възприетата до този момент култура на пиене.

По последни проучвания 20-ина годишните днес консумират с 20% по-малко алкохол от предходното поколение. Изглежда, че с тяхното порастване трендът се запазва и дори засилва.

Консумацията на алкохол така дълбоко се е вкоренила в нашето общество, че се е превърнала във важна "дейност" и задължителна част от общуването. Общоприето е, че щом човек е в бар, следва да пие алкохол. Всяко семейно събиране или празник са свързани с "поливане" на повода. А за количествата алкохол, изпивани на фирмени партита, се носят легенди.

Но алкохолът има своята негативна страна. Редица изследвания свързват пиенето със сериозни проблеми от личен характер като депресия, здравословно неразположение, влошено ментално здраве и др., което все по-често насочва вниманието към последствията от консумацията на алкохол.

Нарастващото любопитство към трезвеността

Поколенията между 18 и 35 години не подминават въпроса за своето здраве и търсят алтернативи. С това, разбира се, идва и изостреното отношение към алкохола и увеличаващото се любопитство към трезвеността. Тяхната свобода да говорят за 0% алкохолни напитки нараства.

Появяват се и нови традиции, а Sober October & Dry January е една от тях. Съответно "Трезвен октомври" и "Сухият януари". Това са популярни инициативи, в които хората се включват в 31-дневно предизвикателство, в което не близват алкохол.

Журналистката Джулия Бейнбридж, автор на книгата за безалкохолните коктейли "Good Drinks", отбелязва, че ако се разгледа цялостно кулинарната промяна в Америка през последните петнадесет години, по нейни думи:

"Това е последното парче от пъзела. Всяка друга част от менюто - до програмите за хляб, е обсебена от здравословния елемент. Крайно време е безалкохолните напитки да получат своето заслужено място там."

Но как да си спестим главоболието, без да жертваме вкуса и преживяването?

Бавно, но сигурно, на пазара се появяват чисти, ферментирали продукти, които по нищо не отстъпват на алкохолните си варианти, но спестяват негативния ефект от препиването.

От дестилати, които имитират преживяването на джина или рома, през обезалкохолени вина и джинджифилови бири, опциите растат с всеки ден.

На пазара вече е и първият български бранд за безалкохолни алкохоли - PINAR, семейна компания, в която две поколения събират уменията си в производството и създаването на продукти с основна цел да дадат вкусна и пълноценна алтернатива на алкохола.

"Разработваме иновативни природни ферментирали продукти, нежно освободени от алкохол, които опияняват, без да напиват", споделя проф. д-р Мичев, главната движеща сила зад продуктите на PINAR.

А за да е истинска Коледата, PINAR създават GLÜ - алтернатива на греяното вино. Допълнено със сезонните подправки и билки, направено от Мерло и Пино Ноар от собствени лозя, GLÜ създава уюта и настроението, присъщи на Коледа, но без да рискува опиянението да вземе превес и да развали празничната атмосфера. Готово за пиене, само затопляте и пиете Коледно настроение.