Глория Димитрова е създателка на марката PROVOCATIVE, която вече повече от две години жъне своите успехи не само в България, но и на световните модни подиуми. Влюбена в професията си младата дизайнерка не спира да търси нови вдъхновения, непрекъснато провокирайки себе си и нас.

Вижте снимки на Глория, колекциите и моделите ѝ >>

Как би се описала точно в този момент, само няколко дни след 25-ия си рожден ден?

Щастлива. Влюбена. Вдъхновена. В очакване на прекрасните мигове, които предстоят.

Започна новата година. Каква беше твоята 2018-а?

Беше страхотна година за мен, изключително успешна, особено в професионален план. Започнах с дипломирането ми в Нов Български университет, с магистърската програма "Мода и бизнес стратегии". След това спечелих стипендия по програма "Еразъм" и ме изпратиха за един семестър в отдавна мечтания от мен университет "Istituto Europeo di Design IED" в Барселона. Там беше великолепно. Това е един от най-добрите университети за мода в Европа, с най-добрите студенти и бъдещи дизайнери от цял свят. Запознах се с колеги от Латинска Америка, Коста Рика, Боливия, Испания, Русия, Китай и откъде ли не. Освен качеството на образованието, вдъхновяващ е и талантът на студентите. Това силно ме мотивира да дам всичко от себе си и да развия креативността си. Там всеки има нов прочит на модата, нови идеи, вдъхновени от собствени традиции.

 

 

Колко различна се върна от там?

Много по-мотивирана и по-сигурна в себе си.

Глория Димитрова в Милано (Снимка: Carlo Lanteri)

А преоткри ли нещо за себе си?

Открих, че ме бива в това, което правя. Видях колко талантливи хора има по света и разбрах, че за да бъдем на достойно ниво един до друг, трябва постоянно да се развиваме, да черпим вдъхновение и да създаваме нови неща, тъй като конкуренцията е безмилостна. В никакъв случай не трябва да се чувстваш достатъчно добър и да спреш да се развиваш.

Успя ли да ги впечатлиш с нещо?

Моите вдъхновения от България предизвикаха страхотно внимание. Едната ми авангардна колекция бе вдъхновена от традиционния български ритуал "Кукери" - ръчно плетени, много обемни връхни дрехи от вълна. В нея имаше елементи от чипровския килим, от прабългарските символи, от националната ни носия. Когато показвах снимки от честването на "Сурва" преподавателят ми каза, че не е виждал по-силен заряд, интересни костюми и емоция в друга традиция, че няма търпение да дойде в България и да ги види на живо. Тази реакция, както и на останалите ми колеги, ме накара да се чувствам горда с идентичността ни. Имам идея да разработя темата от тази колекция и да участвам с нея в международни конкурси. Смятам, че трябва да развиваме българските традиции и светът да разбере за тях. Да се представи съвременна колекция, вдъхновена от корените ни, с български материали, с вълна, произвеждана в България, от български плетачки и с български дизайн.

Колекцията "Spectacle" (Снимка: Йордан Пачев)

Мислиш, че българската традиция има място на световната модна сцена, която е изключително динамична, разнообразна и богата?

Абсолютно! Разбрах колко много се цени самобитността, корените и е много по-интересно, когато ти представиш нещо твое, от твоята държава, от твоя край, отколкото да правиш подобие на чужда култура. Казвали са ми, например, влизайки в София, колко странно е да видят толкова много различни сгради - една изцяло изоставена, друга - комунистическа, трета - ново строителство, четвърта - в съвсем друг стил. Това не е красиво. Ние не можем да разберем къде сме. Очакването е да видим България като една различна държава, със собствена архитектура, традиция и усещане. Тази индивидуалност се чувства в провинцията, но в София не. Така е и с модата. За чужденците е интересно и любопитно да видят колекция, вдъхновена от култура, която не познават, българската шевица, от наш стар ритуал, от фолклора ни. Не можем да ги спечелим с дизайн, вдъхновен от чужда традиция, която дори и не можем да пресъздадем точно.

Имала ли си усещането за непълноценност в университета, все пак си от малка държава, която не е много известна с постижения в модата?

Аз се гордея с държавата си, с народа си и никога не съм изпитвала срам, дори когато не са ни възприемали правилно. Има хора, които наистина имат грешна представа за нас. Чували са, че сме крадци, мошенци и т.н. Това ме мотивира още повече. В крайна сметка те разбират, че имат грешно мислене за нас. Аз самата съм пример с това, че на тези години имам много повече успехи от много мои колеги от много по-големи държави. Имам самочувствие, образование и успехи, с които мога да застана до всеки един европеец.

Глория Димитрова във Виена (Снимка: Личен архив)

Била си в много държави с моделите си, имаш международни награди. Човек на света ли си или си намерила своето място?

Понякога имам усещането, че на някои други места се чувствам с една идейка по-добре, отколкото в България. Просто хората навън са изключително освободени и като мислене, и като общуване. Аз съм контактна и обичам комуникацията с всякакви личности и култура. В Испания още първата седмица вече бях създала много приятелства. Хората трябва да си говорят и обогатяват един от друг. В България, по-скоро в София, сме се затворили в себе си и е по-трудно да си създадеш нови приятелства. Наскоро се запознах случайно с един французин и той ме попита: "Ти оттук ли си? Не мога да повярвам! Ти си първият човек, който ми се усмихва от десет дни насам". Оказа се млад писател, който пише книга и пътува в различни държави. Каза ми: "Вие имате страхотна държава, но хората са ужасно нацупени и кисели".

Модният корнер на PROVOCATIVE и Kind of Gorgeous в бутика на Марияна Мичели в Лече (Снимка: Личен архив)

Твоята марка вече има свой собствен корнер в мултибранд магазин в Лече, Италия...

В началото на декември беше откриването на изцяло новият и луксозен мултибранд магазин MAD MOOD MILANO showroom Lecce. Собственик на бутика е шефката на MAD MOOD MILANO Fashion Week- Мариянна Мичели. Разположени на четири етажа, в шоурума се предлагат луксозни лимитирани ready-to-wear и couture колекции. Лична селекция на дизайнерски брандове, които са презентирали колекциите си в Милано. Предлагат се десетина италиански марки и три-четири международни, сред които и PROVOCATIVE. Последната колекция на марката е в колаборация с луксозния български бранд за аксесоари Kind of Gorgeous, специална селекция от нашата съвместна колекция е изложена на собствен корнер в бутика.

Продават ли се моделите ви?

Ние сме още в началото, имаме продажби, но за мен е много по-показателно отношението на хората, тъй като все пак сме български бранд, който продава в Италия - меката на дизайна. Исках лично да присъствам на откриването, за да мога да направя добър стайлинг и лично да посрещна хората. Да обясня повече за марката и самите колекции, тъй като луксозните марки и дизайн имат нужда от представяне. Това не са обикновени дрехи, които носиш всеки ден. Те носят вдъхновение, емоция и заряд и е хубаво да обясниш на клиента как си стигнал до него. Хората се чувстват много по-специални, когато знаят, че си купуват нещо специално. Такава е колекцията "SPECTACLE" - съвсем друго е отношението, когато разберат, че моделите са от естествена вълна, че са плетени на ръка. На откриването почти нямаше човек, който да е влязъл и да не ме поздрави за тези плетива. Изключително мило е!

От какво е вдъхновена последната ти колекция?

За сезон есен-зима направих две колекции. Едната бе създадена още през месец май и се казва LE FREAK. Тя е вдъхновена от 80-те и 90-те години на ХХ век, от диско времената и по-конкретно от емблематичния и скандален нюйоркски клуб "Студио 54". Неговата култура, стил и блясък. Вдъхновение ми е моят любим дизайнер Ив Сен Лоран, а муза на колекцията е Бианка Джагър - втората жена на Мик Джагър. Тя дори на сватбата си е облечена в разкошен бял смокинг на Ив Сен Лоран. В колекцията мъжкият костюм чрез деконструкция и моделиране намира място в дамското облекло. Има много блясък, пайети, пера и типичното за 90-те широко рамо. В роклите и в саката е използвана специална японска ръчна техника за изработка на рамото и подплънката. Материите са естествени. В колекцията има рокли, които са изработени изцяло на ръка, чрез стара Haute couture техника - мулаж. Мулажната техника е изцяло ръчна, дрехата се моделира директно върху тялото. Аз я обожавам, но трябва да имам времето и спокойствието да ѝ се отдам.

Колекцията "LE FREAK" бе представена в Казахстан, където бяхме поканени като гост-дизайнери. Освен мен и Катя Генчева, дизайнерката на Kind of Gourgeous, с нас беше и моята близка приятелка и лице на марката - Вероника Стефанова - "Мис България Свят" 2017. Беше страхотно преживяване, защото бяхме със светила в модата от Париж, Ню Йорк, Индия, Китай, Италия. Втората колекция, за която вече споменах, е "SPECTACLE" - ръчни плетива от вълна, вдъхновена от традициите на кукерите. И двете колекции мoгат да се намерят в корнера ни в Notosgalleries в Ring Mall, който открихме през октомври на втория рожден ден на марката ни. Модели от колекцията могат да се намерят още в шоуруумите ни в България, Италия и в Монголия, както и онлайн в сайта ни - www.provocative.bg

Как се ражда и какво вдъхновява една такава колекция?

Много е различно. Може да е пътуване, музика, филми, определени личности, преживявания. Винаги има нещо лично, което ме е докоснало. Но в повечето пъти не е е въпрос на момент, в който музата и вдъхновението те завладяват от нищото. Когато това стане бизнес, защото модата е и това, ти трябва да се предизвикаш. Ние имаме задължителни сезонни колекции. Или изпускаш шанса да имаш клиенти и работеща марка, или сам започваш да търсиш вдъхновението и да се мотивираш.

"Мис Свят България" 2017 Вероника Стефанова е лице на PROVOCATIVE (Снимка: Douglas Bassett)

Представянето на всяка една колекция е сложен и интересен процес, как се затваря този цикъл от направата до презентирането ѝ?

Любимата ми част е, когато колекцията е готова и дойде процесът на заснемането. Това е най-щастливият ми миг. Едно е да виждаш закачените дрехи в ателието, друго е да видиш модела със стайлинга, който си представяш, и заснемеш фотосесия. Обожавам работата си на стилист, освен дизайнерската. Миналата година пътувахме до Милано и заснехме fashion видео с екип на испанския брандмениджър, PR и стилист Alejandro D Lomas. Видеото е заснето с PROVOCATIVE, Kind of Gorgeous, Cat & King-New York, Yvan Andrew Spain. Снимахме в един старинен дворец, на фона на старинни стенописи и на няколко централни улици в Милано с няколко модела, един от които Вероника Стефанова - "Мис България" 2017. Тя бе в ролята на съвременната Афродита.

"Мис Свят България" 2017 Вероника Стефанова като съвременната Афродита на фотосесия в Милано (Снимка: Глория Димитрова)

Спомена Афродита, как трябва да изглежда според теб съвременната жена?

В момента посоката на модата е много различна. Отмина ерата на супермоделите от 90-те, които бяха като амазонки, красавици със страхотни форми, коси и т.н. Днес реално се търсят различните лица, дори несъвършенствата се котират повече. Страшно много марки залагат по-скоро на грозното, кривото в едно лице. Нещо, което обаче аз не възприемам. Не смятам, че жената трябва да бъде 90-60-90, че трябва да бъде Барби, смятам, че жените трябва да са натурално красиви. Въпреки това, жената трябва да се поддържа и да бъде преди всичко жена. Предимството на женския пол е красотата и нежността и тя трябва да е такава във всеки един момент. Да се чувства комфортно и уверена в себе си във всяка сфера на ежедневието си.

Какво липсва на българската жена и какво би променила ти с изкуството си?

Да се чувства свободна и уверена в себе си, да следва свой собствен стил и да не се притеснява да изрази своята личност чрез облеклото си.

Ти самата обикновено ходиш в черно. Какъв е твоят стил?

Обожавам черното. За мен то е стилът, в който изпъквам аз самата. В много ярък тон се изгубвам, въпреки че обичам хора облечени ярко.

На откриването на Notosgalleries в Ring Mall в София през октомври миналата година (Снимка: Антон Хариев)

Твоят тип жена е?

Брюнетка със силно изразена индивидуалност. Темпераметна, уверена и силна жена. Когато е такава, една жена няма значение къде ще отиде и какво ще облече, тя просто се носи с един замах, който искаш да притежаваш.

Красотата и модата вървят заедно, но и често се спекулира с нея. Пречи ли ти или ти помага красотата?

Със сигурност красотата помага, но не само външната. Перфектен нос, устни, кожа това няма особено значение за професионалното развитие. Когато си вътрешно красив, когато си добър човек, то винаги си личи и външно. Тази красота ценя. Нещото, което най-много харесвам в себе си е усмивката ми.

Глория Димитрова в Милано (Снимка: Carlo Lanteri)

Остава ли ти време за себе си?

Почти нямам такова време. Едно време си мислех, че ще имам достатъчно време да си шия разни тоалети, но откакто работя разбрах, че изобщо няма да е така. Свободното си време прекарвам с любимите си хора, което много ме зарежда и пътувам, когато мога. Но и това съчетавам с работата си. Бизнес пътуванията и доброто прекарване вървят ръка за ръка.

Млад творец в модата, успял да пробие на световната модна сцена. Каква е твоята формула на успеха?

Формулата ми е, че правя това, което обичам истински и то не ме изморява. През последните две години свърших работа като за пет. Но в нито един момент не почувствах истинска тежест и задължение. Правя го с много любов и ентусиазъм. Доставя ми удоволствие, защото го правя и с много хубави хора. Ние вече сме един сплотен колектив, и каквато и поръчка да имаме, това време е прекрасно, защото е прекарано с приятели. Съветвам хората да правят това, което обичат, да го правят с желание, да работят много и да вярват в себе си и в това, че няма невъзможни неща.

Първото нещо, което ти предстои да направиш?

Едното е да направя малка капсулна колекция, с която ще участвам в един международен конкурс. Тя ще бъде разработена и включена в PROVOCATIVE сезон есен-зима 2019. Веднага след нея започвам лятна колекция, която ще бъде пъстра, жива и вдъхновена от Мароко, Маракеш и Изтока. Феерични рокли, които да носят настроение и удобство на дамите. Бижутата ще бъдат на партньора ни Kind of Gorgeous и ще носят блясъка на този свят.

Какво искаш да ти се случи през тази година?

Пожелавам си красиви пътувания, вдъхновения, любов и много щастливи клиенти. Да създавам красота и да се наслаждавам на работата си.

Глория Димитрова (Снимка: Carlo Lanteri & Francesco Bronzi)

Има ли нещо, което би могло да убие страстта си ти към модата?

Ако съм жива и здрава - не. Нещото, което може да забави малко темпото ми е да се отдам на семейство, на мъж, дете. Но не бих спряла да се занимавам с това. От много малка съм избрала да го правя, чувствам се в свои води и днес съм много по-сигурна в себе си. Смятам, че когато на човек му е даден талант, трябва да го използва. Дори да фалираш пет пъти, пак трябва да го продължиш. Модата не е лесен бизнес. Със сигурност ще има моменти, когато мотивацията ще спада, може да съм на ръба да се откажа и да започна нещо друго, по-сигурно, но се надявам да имам силата на духа и желанието да продължа да правя мода и да бъда успешна.