Комисията по професионална етика към Българското дружество по връзки с обществеността (БДВО) излезе с позиция за кампанията на ДНК - "Направи го сега".

От Комисията са се самосезирали, след като кампанията стана една от най-обсъжданите теми в медийното пространство.

Вижте визиите от кампанията и снимки от протестите >>

В мотивите си от БДВО изтъкват, че кампанията съдържа "изразни и визуални средства, които накърняват правата както на жените, така и на мъжете". Посланията са подвеждащи и манипулативни, а освен това провокират, без да имат образователна стойност, засягат индиректно хората с репродуктивни проблеми и свеждат ролята на жената до биологичното ѝ възпроизвеждане. В последния мотив се казва, че демографската политика на страната изисква стратегически подход, проучване и информационна кампания, съобразена с множество фактори.

От Комисията са отправили 4 въпроса към организаторите на кампанията "Направи го сега", за които от ДНК са имали едноседмичен срок за отговор.

Въпросите са:

  • При обсъждане на идеята и нейната реализация какви бяха основните ценности и принципи, от които изградихте кампанията?
  • При планиране на кампанията бяха ли взети пред вид възможни реакции на преки и косвени заинтересовани страни?
  • Защо бяха одобрени тиражираните послания и визии? Одобрени ли са от партньорите на кампанията/обсъждани ли са с тях?
  • Как измервате ефектите от кампанията спрямо заложените ѝ цели?

От позицията на Комисията става ясно, че според тях "не са спазени принципите за взаимно разбиране", както и че са потъпкани основни ценности на ПР професионалистите като компетентност, ангажираност и "частично или цялостно неспазване на принципа "Свободен обмен на информация в частта професионално поведение". Те обръщат специално внимание и на ролята на ПР агенцията.

БДВО отправя и серия от препоръки, като първата е поръчителите и създателите на кампнията да се запознаят с Етичния кодекс на организацията, а най-конкретната е за по-ясна и конкретна комуникация на новия модел за стимулиране на младите семейства, което ДНК искат да въведат.

Вижте пълния текст тук >>

Кампанията на продуцентите Андрей Арнаудов и Иван Христов се появи в началото на юли, като визиите отприщиха истинска вълна от възмущение в социалните мрежи и протести пред офиса на ДНК. Няколко дни по-късно Арнаудов се появи в национален ефир, където даде своето обяснение на ситуацията:

"Заставам с чисто сърце, защото много вярвам в идеите и целите на ДНК и на кампанията "Направи го сега". Тази външна реклама целеше да провокира, не целеше да обиди, не целеше да дискриминира. Кампанията ни е насочена еднакво и към мъжете, и към жените. Тази година тя се фокусира преди всичко върху младите хора и навременното взимане на решение за създаване на дете", поясни той.