На 65 г. Барби не мисли за пенсия, нито да отстъпи пиедестала си
Вдъхновителка, модна икона и радетел за правата на жените, най-популярната кукла в света тепърва навлиза в своя апогей
"Мила кукло Барби, колко те обичам!
Вечер не заспивам, щом не си до мен."
Ако откъсът от песента на Росица Кирилова днес звучи малко наивно за децата на 80-те и 90-те, израснали с Барби, а едноименният филм на Грета Гъруик някои нарекоха "твърде розов и политкоректен", то внушителната история на куклата, вдъхновила цялото това творчество, не може да бъде омаловажена. Днес неостаряващата красавица и модна емблема на няколко поколения навършва 65 г.
Галерия със снимки на Барби през годините може да видите ТУК >>>
Въпреки напредващата си възраст пластмасовата кукла не показва признаци да се оттегля от 250-те си различни работни места и продължава да оставя значим културен отпечатък върху човешкия свят, отбеляза наскоро агенция "Ройтерс".
Барбара Хандлър позира с куклата, която получи място на Холивудската алея на славата през 2002 г.
"Родена" през далечната 1959 г. в САЩ, за първи път Бабри е представена пред света именно на днешния ден - 9 март, и оттогава постепенно се превръща в огромна индустрия. Всеизвестен факт е, че оригиналната Барби на "Мател" с емблематичната си руса коса, черно-бял бански костюм, срамежливо гледаща встрани, е създадена от Рут Хандлър за нейната дъщеря Барбара през 1959 г.
За 65-тата годишнина на Барби филипинската дизайнерка Карлайл Нуера черпи вдъхновение от първообраза. Черно-белият бански е превърнат във вечерна рокля, придружена от бели слънчеви очила тип "котешко око". Куклите са с бял и тъмен цвят на кожата.
"Ако продължавахме да правим едно и също нещо отново и отново, "Барби" нямаше да има успеха, който има днес", казва Калмън пред "Ройтерс".
Barbie is turning 65!
To celebrate the iconic doll's milestone birthday, on March 9, Mattel is releasing a new doll inspired by the 1959 original.https://t.co/tiFd6AjAM3— Good Morning America (@GMA) March 6, 2024
За 8 март пък "Мател" пусна на пазара кукли, представящи силните жени. От компанията обявиха:
"Представяме на момичетата забележителните истории на жени, доказали, че могат да бъдат каквито пожелаят".
Сред обезсмъртените чрез своя версия на Барби са Виола Дейвис, Шаная Туейн, Кайли Миноуг, Хелън Мирън. Списъкът не се ограничава до американската поп култура. Със свои кукли се сдобиха и мексиканската режисьорка Лила Авилес, бразилската писателка Майра Гомес, японската манекенка Никол Фуджита и ирано-германската комедийна актриса Ениса Амани.
Barbie releases 8 new ‘role model’ dolls for 65th anniversary.
The new line includes Viola Davis, Helen Mirren, Shania Twain, Kylie Minogue, Maria Gomez, Lila Avilés, Nicole Fujita and Enissa Amani. pic.twitter.com/ScOg8dPQSo— Pop Crave (@PopCrave) March 6, 2024
"Барби беше отражение на една еднотипна красота. Днес има огромно разнообразие", казва пред "Ройтерс" изпълнителният вицепрезидент и глобален ръководител на отдел "Барби и кукли" Лиза Макнайт.
И както всеки знае, Бабри се променя през годините. Стар, колкото спорът за яйцето и кокошката, е въпросът дали тя диктува или просто отразява модните тенденции. Факт е обаче, че неотменно ги маркира.
Така например през 2016 г. plus size моделът Ашли Греъм получи своя версия на куклата, подсказвайки на света, че моделите вече не е нужно да изглеждат анорексично и че пухкавите дами са секси.
Към днешна дата куклите се предлагат в 35 нюанса на кожата, 97 прически и девет типа тела, включително кукли в инвалидни колички, със синдром на Даун, с витилиго и разбира се, полово неутрални.
"Най-важното за нас при създаването на всяка кукла е да вземаме под внимание консултациите, които провеждаме с всички видове общности", казва Ким Калмън, вицепрезидент по дизайна на "Барби" в "Мател".
Изложба "Барби, животът на една икона" в Музея на декоративните изкуства като част от Парижката седмица на модата за дамско облекло есен/зима през 2016 г.
Снимка: Getty ImagesПрез 2011 г. Mattel създаде джаги "Барби обича DFB" (Германска футболна федерация) и я представи дни преди Световното първенство по футбол за жени
Снимка: Getty ImagesБългарската телеграфна агенция отбелязва, че въпреки че марката се разраства, някои неща остават непокътнати през годините, сред тях и ръчното рисуване на куклите.
Феминистката страна на "Барби"
"Животът в пластмаса не е фантастичен", крещи протестираща представителка на организацията "Фемен", докато държи горящ кръст с куклата пред Barbie Dreamhouse в Берлин
Макар и посрещнат с разнопосочни оценки от публиката, комерсиалният успех на филма на Грета Гъруиг "Барби" от 2023 г., който получи осем номинации за "Оскар", добави нова емоционална дълбочина на куклата.
Скептичните към качествата на филма обвиниха филмовата гилдия, че прави поликореткктни номинации. Факт е обаче, че дори в Китай, където традиционно кинопродукциите са с националлистически прострастия и патриотични военни епоси, "Барби" пожъна успех, напомнящ по размери този на самата кукла.
CNN обяви през миналото лято, че в китайските социални мрежи филмът е възхваляван като рядък шанс да се види феминизъм на големия екран, и то от различни гледни точки. Както там, така и на различни места по света обаче не липсваха критици, които обявиха лентата в ненужна антимъжка пропаганда.
Полемика около филма, вдъхновен от дълголетната кукла, предизвика и фактът, че режисьорката Грета Гъруиг или изиграла главната роля Марго Роби не бяха номинирани за "Оскар" в съответните категории, за разлика от Райън Гослинг. "Да номинираш Кен, но не и Барби, е буквално сюжетът на филма", коментира писателят Брад Мелцър, а самият Кен (Гослинг е номиниран за поддържаща мъжка роля) бе един от първите, изразили своето неразбиране:
"За мен е изключителна чест да бъда номиниран, но няма Кен без Барби и няма "Барби" без Грета Гъруиг и Марго Роби - двете жени, които имат най-голям приноси за този исторически филм. Без техния талант, хъс и гениалност никой от участниците във филма не би получил признание. Да кажа, че съм разочарован, че те не са посочени в съответните категории, би било евфемизъм".
Извън дискусията за филма, позовавайки се на работата си като феминистка от втората вълна в Америка през 60-те и 70-те години на миналия век, активистката за правата на жените Глория Стейнъм казва в документалната лента "Преосмисляне на Барби" (Tiny Shoulders: Rethinking Barbie), излъчена през 2018 г. от стримийнг платформата Hulu:
"Толкова съм благодарна, че не съм израснала с Барби". Тя беше всичко, което не искахме да бъдем, и което ни се казваше, че трябва да бъдем".
Ако обаче българката, живееща в Берлин, Паулина Цветанова не бе израснала с Барби, може би сега нямаше да създава дрехи в стил авангарден кутюр, придържайки се към "устойчивата концептуална мода".
По-конкретно тя използва парчета плат, които иначе, ако се изхвърлят, замърсяват природата. Любопитното за дрехите ѝ е, че са унисекс, в един размер са и са за всеки сезон. На нейните модни шоута дефилират и хора в инвалидни колички. "Така искам да напомня, че модата е за нормални хора, а не само за суперслаби модели", споделя тя пред BG Voice. В детството си обаче Паулина шие именно дрехи за своите кукли Барби, която страст впоследствие превръща в кауза за опазване на планетата от тоновете заливащ я текстил.
През 2013 г. в Берлин е открита Barbie Dreamhouse - къща в реални размери, пълна с дрехи, мебели и аксесоари на Барби
Снимка: Getty ImagesПреди 65 г. и самата Рут Хандлър среща сериозен отпор да създаде куклата. В мемоарите си тя споделя, че нейният съпруг Елиът и техният бивш бизнес партньор Харолд "Мат" Матсън са били скептични, че продуктът ще бъдете успешни, а дизайнерите отказвали да създадат модел с гърди.
Подобни къщи бяха отворени и на други места по света. На снимката: Barbie Dream House във Фриско, Тексас
Снимка: Getty ImagesИ въпреки че и до днес куклата се асоциира от някои с нереалистични пропорции на тялото, роли на половете и стандарти за красота, е факт, че бизнес моделът на Хандлър се оказва повече от успешен въпреки скептицизма на екипа ѝ от мъже и го доказва вече десетилетия наред. А в "Мател" са категорични, че са отворени за различни концепции, които могат да надхвърлят тези на нейните дизайнери.
До тогава Барби не мисли да се пенсионира, въпреки че може да си го позволи - през изминалия век са продадени над един милиард кукли в целия свят. Различни статистики показват и че всяка седмица в света се продават над милион кукли, или всяка секунда две малки момиченца се сдобиват с нова играчка някъде по света.
И въпреки Барби остарява, тя си остава най-търсената сред куклите и не смята да отстъпва пиедестала си на модна икона и вдъхновителка.