С годините децата биха променили някои от тях, тъй като и предпочитанията се изменят, но основата ще се запази и вероятността да следват придобитите добри навици по време на детството е много голяма.

Децата „слушат“ с очите си, както казват психолозите. Това означава, че те наблюдават и копират поведенчески модели от своите родители във всяко отношение, в това число храненето и физическата култура. Именно затова, основната отговорност за изграждане на стила на хранене у децата започва първо с родителите и семейството като цяло, след това идва ред и на държавата в лицето на образователните институции и заведения.

Родителите е добре да се информират и да се образоват по темата с храненето и от какво се нуждае подрастващият организъм на детето. В зависимост от вида храна, която се приема, имунната им система би се подкрепила или отслабила, тъй като именно храната и хранителните вещества са един от основните фактори, влияещи на имунитета и здравословния статус на хората. Днес, повече от всякога, има прозрачност по отношение на производството на храни и съдържанието в тях, тъй като производителите са задължени да оповестяват  информация за това и да описват подробно състава на продуктите на етикетите. Това е много сериозна крачка към информирания избор, който всеки има право да направи.

И ако в миналото се говореше за нездравословно преработените продукти с консерванти и химикали, като за нещо тайно, неясно и недостоверно, вече това може да се провери по етикетите на готовите храни. Дебати за или против конкретни хранителни групи се водят и за част от тях човек прави личен избор, но за други дебати няма и науката е доказала вредата или ползата от тях. Много полезно е родителите да се научат да четат етикетите и на базата на описаното в тях, да преценяват дали да изберат даден продукт.      

Представяме ви няколко лесни трика, които да приложите у дома, с цел да изградите здравословни хранителни навици у децата:

1. Бъдете пример за вашите деца
Макар и да не изглежда толкова лесно за някои, всъщност тази крачка е много положителна за вас и вашето здраве и ще повлияе благотворно върху навиците на децата. Те буквално имитират родителите си и поради тази причина, ако не успеете да се справите с това да не похапвате чипс, пържени картофки или вафли, например, просто не го правете пред децата. Едно дете никога няма да разбере защо не е добре да яде тези продукти, ако в същото време вие ги консумирате пред него. 

2. Хранете се поне веднъж на ден заедно цялото семейство 
Колкото и естествено да звучи като съвет, това е все по-трудно осъществимо в днешния натоварен начин на живот и график на родителите. Все пак е добре, винаги когато можете, да го правите, като по време на това хранене е добре да присъстват подбрани здравословни храни, които ще послужат отново за пример на детето.

3. Включете децата в пазаруването на храна и приготвянето й

Ако го превърнете във вид забавление или игра, а не в досадно фамилно задължение, децата биха се забавлявали да пазаруват и готвят с вас. Може да измислите различни хитрини, за да им създадете интерес да четат заедно с вас етикетите на продуктите и да преценяват с вас дали е добре да се купи определен продукт или не. Децата харесват да изразяват мнение, да се допитвате до тях и да усещат, че не ги пренебрегвате във вземането на решения. Това е прекрасен начин да им обясните за вредата и ползата от различни хранителни продукти по начин, който би бил интересен за тях.

Има различни методи да превърнете приготвянето на храна също в забавно преживяване за тях. Така щe се научат кои методи на обработка на храна са по-добри от други и ще си създадат навици. Приготвянето заедно на храна ще им остави трайни спомени кои методи са ползвани вкъщи и това ще повлияе на избора им и занапред.

4. Никога не ползвайте храната като награда за детето
Това е най-често срещаната грешка, която почти всеки родител прави и когато осъзнае това, обикновено е късно и трудно поправимо състояние. Децата погрешно се стимулират да направят нещо или да изядат храна, която не им е вкусна, като им се обещава обикновено нещо сладко като награда. Те изкривяват начина по който трябва да се приема храната и процеса на хранене, и започват да разглеждат консумирането на определени храни (нездравословни като избор) като награда или нещо, което заслужават. Когато пораснат, обикновено правят нездравословни избори.

5. Спортувайте заедно с децата
Спортът навън заедно с децата сплотява семейството и те от малки свикват с присъствието му в ежедневието. Такива деца е по-вероятно трайно да развият спортни навици и потребност от физически активности и дейности отколкото деца, които не са били в семейства, където е присъствал такъв пример. Все повече семейства определят един ден от седмицата, в който правят походи сред природата, разходки в гората и т.н. Това е особено полезно за създаване на навик у децата да комуникират с природата и да прекарват време навън, а не пред компютрите и телефоните.

6. Не насилвайте децата да се хранят, когато не искат
Друга често допускана грешка е децата да се насилват да ядат, когато не чувстват глад, или да изяждат всичко. Ако практикувате тези методи, детето никога няма да се научи да разпознава правилно усещането си за глад и апетит. Когато израсне, детето би могло да развие хранителни разстройства, свързани с храненето. Насилването да се храни може да доведе до асоцииране на храненето с негативни емоции и до отказ да се храни или да доведе до често преяждане с храна. И двата резултата са негативни и опасни за здравето.  

7. Обяснявайте разбираемо, практично и увлекателно
Ако от малки научите децата да възприемат храната като гориво за тяхното тяло по подобие на автомобила, който ползва бензин или дизел, детето ще приема храната практично. То няма да свързва храната с доставяне на емоция или начин да се потисне такава, а само ще я ползва като необходим градивен материал, за да функционира. Изследвания в тази област сочат, че семействата, при които храната се възприема като средство за доставяне на емоция, усмивки или щастие, създават условия децата да развият емоционално хранене, което отново води до хранителни разстройства.