Това заяви министърът на образованието Красимир Вълчев на дискусия на тема “Демография на образованието“.

Той отбеляза, че държавата има моралното право да окаже натиск върху всеки младеж под 16 години, който не изпълнява задължението си, регламентирано от Конституцията.

Утвърждаването на всеобщо задължително обществено финансирано образование е най-големият фактор за развитие на обществото, категоричен бе министърът.

„Полски учен е доказал, че необразованите майки са най-голямата заплаха за човешката цивилизация. Нискообразованите жени раждат рано и много деца. Децата са тяхната пенсионна осигуровка. Доказателство за връзката ниско образование-висока раждаемост е индексът на ООН за раждаемостта“, посочи още образователният министър, цитиран от "24 часа".

Според данните на ООН, населението в необразованите страни ще се увеличи с 40%, а в тези с високо ниво на образованост само с 6%.

Вълчев се позова и на изследване на учени от САЩ.

"Учени от Вирджиния са доказали, че необразованите раждат деца със забавено развитие. Придобитите дефицити обаче са много повече от наследствените", посочи министърът.

Той посочи, че в семействата на необразованите родители няма детски книжки, образователни материали и няма култура на уважение към образованието. На входа на образователната система децата от тези семейства са натрупали толкова дефицити, че образователните институции не успяват да ги компенсират и те отпадат рано от училище. 

Задължителна предучилищна за деца на 4 г. >>>

А демографията на необразованите провокира и емиграция на образованите българи, каза министър Вълчев и отбеляза, че в бъдеще образованите ще искат „да избягат от средата, в която преобладават необразованите“

"През 21 век страните ще се завладяват с миграция и демография“, посочи Вълчев като цитира американския социолог Самюъл Хънтингтън.

По думите му прекъсването на спиралата на неграмотност е сложен процес, който се изразява в „задължително образоване и в мотивирани учители“. Той каза, че преодоляването на този проблем е ключово за управленската програма на правителството.

В изказването си той се позова на факта, че в страните с най-високи демографски показатели най-успешните гимназисти стават учители, докато в България тази тенденция рязко е отслабнала през последните години. Според него ключов фактор за промяна в положителна посока у нас е вдигането на учителските заплати до 120% от средната за страната.