Министърът на образованието Красимир Вълчев започна поредица от срещи с директори на училища извън столицата и големите градове. В Пловдивска област те започнаха от общините Раковски и Карлово и на тях присъства и директорът на РИО в Пловдив Иванка Киркова, съобщи БТА.

"Старая се да посетя колкото се може повече общини, образователни институции, а акцентът е началото на учебната година и работата по механизма. Най-много отпаднали от училище деца има от ромската общност, а най-проблемни са от обособените квартали", каза след срещата си в Раковски Вълчев.

Той уточни, че тук има много детска градини и училища с концентрация на деца от проблемите групи.

"В акцията "Всяко дете - в училище" тази година се включват Инспекцията по труда, НАП, като целта е първо да запишем всяко едно дете в училища, а след това да го мотивираме да посещава ежедневно образователните институции", добави министърът.

Според него много е важно още в детската градина те да научат български език, след което да усвоят ключовите компетентности - езикови, математически, природни науки и образованието им да протече нормално.

От МОН за това най-много разчитат на учителите, защото, ако има добри учители, ще има и добри специалисти по всички професии, добави Вълчев. На този етап обаче най-много учители липсват в София и в малките и отдалечени от градовете населени места, традиционно има недостиг на учители по информатика и английски език, както и по математика, физика, химия, където пък има и най-малко студенти. Очаква се от януари 2019 година средната брутна учителска заплата да достигне 1300 лева, което е с около 20 на сто увеличение на сегашната, а началната - от 760 на 920 лева.

"Факт е, че трудно успяваме да мотивираме младите хора да станат учители, още по-голямо предизвикателство при нас е възрастовата структура и очакваме през следващите 10 години 50 на сто от учителите да навлязат в пенсионна възраст", каза още министърът.

Той изрази надежда на този етап свободните места да се запълнят. Като основна мярка за привличане на млади хора Вълчев посочи увеличаването на възнагражденията, както и разкриването на алтернативните пътеки, където в рамките на една година действащи учители да придобият педагогическа правоспособност и това ще им се заплаща.

Сформира се и "корпус" от специално подготвени учители, които по собствено желание да влязат в най-трудните училища, и които ще получават допълнително възнаграждение. Разработва се и система за "търсенето и предлагането" на педагогическия труд, обяви образователният министър.