Много родители мечтаят детето им да говори с еднаква лекота роден и чужд чужд език. Желанието е разбираемо, защото днес владеенето на езици се счита за значителен плюс. Освен това позволява децата да получат чуждестранно образование и да работят в международни компании, дори без да напускат родния си град - по интернет.

Чуждият език отваря много допълнителни възможности за детето. Но струва ли си да започнете обучението не от училище, а от детската градина или дори от раждането? Какви са предимствата и недостатъците на ранното обучение? В какви формати ще бъде най-ефективно и полезно за детето? Прочетете тази статия на изданието "Семейство и училище" и преценете.

Колкото по-рано, толкова по-добре?

Няма еднозначен отговор на този въпрос. Всичко зависи от психичните характеристики на детето, мястото му на пребиваване, семейните обстоятелства. Смята се, че децата под петгодишна възраст могат да научат чужд език на несъзнателно ниво. Когато бавачка говори с тях от раждането им, например, на английски, или един от родителите постоянно говори чужд език, има пълно потапяне. В тази възраст, разбира се, детето няма да знае речевите правила, но в ранна възраст хлапетата не се страхуват да правят грешки, което, разбира се, премахва езиковата бариера и допринася за по-нататъшното обучение.

Децата под петгодишна възраст имат много добра памет. Те са в състояние да запомнят много нова информация, а всяка чужда дума ще бъде попивана като гъба, което също е положително. През тези години се формира и артикулационният апарат, което означава, че произношението ще се научи добре.

Недостатъци на ранното обучение

За правилното преподаване на чужд език е необходимо пълно потапяне и внимание. Малкото дете ще запомня думи и фрази механично, без да разбира какво означават в контекста. Може да ги обърка с родната реч.

Съществува и риск от образуване на неправилно произношение на звуци на български, тъй като за всеки език се формира специален речеви апарат. Съществува и риск детето да добие говорни дефекти. Логопедите не препоръчват изучаването на чужд език, докато не се формира ясно произношение на родния език.

Подходящият формат

Ако оцените всички плюсове и минуси, способностите и наклонностите на детето, можете да изберете подходящия формат. За ранното обучение трябва да се вземат предвид особеностите на психиката на хлапето. Някои са по-усърдни и възприемчиви към информация, докато други все още не са готови да учат. Неслучайно систематичното обучение започва на седемгодишна възраст, когато психиката на детето става по-стабилна и то може да се концентрира и да седи неподвижно за определеното време за урока.

Бебета

От раждането си струва да научите език, ако семейството живее в страна, където той е необходим за комуникация. Или някой от роднините говори само чужд език. Тук вече са подходящи мини групи в детската градина, където всеки говори на различни езици. Във всички останали случаи развитието на двигателните, физическите умения, естетическото и музикалното развитие трябва да се предпочитат като ранно развитие.

Детската градина

Заслужава да се отбележи, че децата в предучилищна възраст усвояват нова информация по-добре в игрова форма - така да се каже, те учат, докато играят. Това означава, че песните и стиховете на чужд език могат да бъдат подходящи в ранна възраст. Можете да им пускате детски песни за слушане няколко пъти на ден, да измислите танци и след известно време детето ще може да пее заедно с вас, а след това самостоятелно да изпълни песен на чужд език. Това е най-вълнуващият и забавен начин за учене.

Психолозите не препоръчват често гледане на анимационни филми за малки деца, но ако се спазват възрастови и времеви ограничения, тогава можете да изберете филмчета на чужд език с минимум думи и максимум ясни действия на героите. Така езикът ще бъде запомнен в контекста на конкретна ситуация чрез изображения.

На тригодишна възраст може да започне да изучава чужд език в група деца в детска градина. Именно груповото обучение е подходящо за психиката на хлапето на тази възраст. Индивидуалните уроци с преподавател могат да обезсърчат желанието за научаване на нови неща. Комуникацията с връстниците във вълнуващ формат на игра е идеална за детето на около три. Тогава, когато всички започнат да говорят чужд език, не съществуват никакви бариери.

Началните класове

В началното училище детето вече има представа за предмети и явления и какво представляват те на родния му език. Повишава се концентрацията и постоянството, увеличава се желанието за усвояване на системни знания, повишава се дисциплината и отговорността. Тогава чуждият език ефективно попада в индивидуалната образователна траектория на детето.

Тук вече се използват интересни учебници, образователни видеоклипове и анимационни филми, песни, познавателни и развиващи игри, прости приказки и истории, визуални материали на чужд език. Можете също да провеждате кратки занятия у дома. Но не трябва веднага да го занимавате с изучаването на език по цял час - започнете с 15-20 минути, така че хем на детето да му е интересно, хем да не се уморява. В същото време създайте мотивация за продължаване на ученето. Например, прекратете четенето или гледането на дълго видео в интересен момент и създайте интрига за по-нататъшните занимания.

В средното училище

Най-интересният и ефективен метод на обучение са езиковите лагери. Форматът, когато всички говорят само на английски, например. Целият живот и дейности на детето се провеждат само на английски език, а учителите са носители на езика. Така се формира среда, в която то няма избор и страхът да не каже нещо нередно изчезва. Всеки се опитва да предаде мислите си възможно най-добре и в реални ежедневни ситуации, които толкова липсват в процеса на обучение в училище.

Насърчавайте детето си да общува с приятели чужденци или просто на чужд език извън училище. Сега социалните мрежи позволяват да се общува без граници, да се гледат различни образователни видеоклипове и филми на чужд език. Дори компютърните игри могат да бъдат на английски. Но тук е важно да спазвате мярката и правилата за безопасност. Когато пътувате, позволете на детето си да направи поръчка в ресторант, да разговаря с други хора и да реши само някакъв проблем. В крайна сметка потапянето в езиковата среда е най-ефективният и интересен начин за учене и практика.

В никакъв случай не трябва да насилвате изучаването на чужд език. Първият отрицателен опит може напълно да обезсърчи желанието да го изучава на всяка възраст.