Представете си това - хиляди снимки на екрана, неотворени съобщения, имейли и известие, че паметта на телефона ви е почти пълна. За мнозина това е новата реалност в цифровата ера.

Но ако устройството ви е изпълнено с твърде много цифров безпорядък, това може да се отрази на психичното здраве и продуктивността ви, твърдят експерти.

"Съхраняването на стотици имейли, снимки, отворени табове - огромен брой цифрови елементи..., това предизвиква претоварване, много стрес и безпокойство. И този процес не е проблем, с който са се сблъсквали нашите предци, и когато се прехвърлим напред към днешния ден, ще установим как всекидневието ни не просто е затрупано с твърде много цифров безпорядък, ние сами го създаваме" , казва клиничният психолог д-р Сюзън Албърс.

Всеки се сблъсква с подобно безредие в няакъв момент. Но това поведение може да се превърне в разстройство, което все повече изследователи се опитват да разберат - т.нар. дигитално трупане.

Притеснявате се, че може да сте запазили твърде много на устройствата си? Ето как да намалите дигиталното безредие и да разберете кога сте преминали границата и сте се превърнали в "дигитален плюшкин", според експертите.

Снимка: iStock by Getty Images

Дигитално безредие срещу цифрово трупане

Ако ви се налага да се ровите в хиляди снимки или файлове, за да намерите това, което ви трябва, или изпитвате по-малко концентрация и умствена енергия от обикновено, това може да е знак, че сте натрупали твърде много цифров безпорядък.

Той е също толкова стресиращ, колкото и истинският безпорядък във физическия свят. Мозъците ни предпочитат яснотата и простотата пред хаоса и точно така може да се чувствате, когато имате отворени милиони табове. Цифровият безпорядък може да се разглежда и като постоянен поток от известия, който може да отнеме фокуса ви и да саботира концентрацията ви.

Може би искате да запазите спомените си чрез снимки или да държите ненужни документи и файлове от курсове, от предишни работни места, просто така - за всеки случай. Но понякога, когато съхранявате огромни количества информация, това може да се счита за трупане, казва д-р Емануел Майденберг, професор по психиатрия в Медицинското училище "Дейвид Гефен" в Калифорнийския университет.

Това се превръща в навик, мотивиран от тревожност, и тогава става предизвикателство и трудност, защото е свързан със страха, че в някакъв момент, в бъдещето, ще се нуждаем от тази информация, но нямаме достъп до нея и не знаем къде да я намерим.

Разстройството, свързано с натрупване на цифрова информация, се подхранва от постоянния стремеж за запазване на  информация, а не от "предпочитание" за съхранение, което е по-гъвкаво.

Смята се, че около 3 до 5 % от световното население страдат от патологично събиране или трупане.

Трупането на вещи е свързано с обсесивно-компулсивното разстройство, а проучване от 2019 г., в което са анкетирани стотици възрастни в Обединеното кралство, установява, че това поведение е често срещано на работното място.

Последващо проучване от 2020 г. установява четири различни типа натрупване на цифрова информация: организирани, дезорганизирани, такива, които съхраняват цифровата информация от името на своите компании, и такива, които я съхраняват поради силни емоционални връзки и често се притесняват, че ще я загубят.

Съхраняването на дигитален безпорядък, който преминава в разстройство, зависи от индивида, но ключов фактор е, когато той причинява значителен дистрес или влошава всекидневното функциониране.

Как можете да разберете дали страдате от дигитално трупане?

Ако безпорядъкът заема толкова много място на устройствата ви, че не можете да съхранявате други неща, от които се нуждаете, или ако ровенето в безпорядъка "отнема време от други необходими или социални дейности, или пречи на живота ви по някакъв друг начин", това може да е признак за прекомерно придобиване на цифрови материали.

Снимка: iStock by Getty Images

Как да намалите цифровия безпорядък

Разчистването е като магическа пръчка за психичното ви здраве. За тези, които се страхуват от разчистването, психолозите  препоръчват всяка сутрин да отделят по няколко минути, за да направят цифров одит, като изтрият имейли и други известия, които не са необходими. Ако отделите няколко минути за разчистване, преди да започнете да работите, това ще проправи пътя към това останалата част от деня ви да бъде много по-продуктивна.

Ето и още няколко съвета за намаляване на дигиталния безпорядък

1. Изключете несъществените известия и се отпишете от всички реклами, които задръстват имейлите ви. Като ограничавате броя на известията, ограничавате способността им да отнемат вниманието ви в моменти, когато имате нужда от него.

2. Поставете граници: Намалете до минимум времето, което прекарвате в проверка на имейлите и известията в социалните мрежи, и използвайте функциите за заглушаване и "не безпокойте" на устройството си през другото време. Ограничаването на броя на акаунтите, които следвате в социалните медии, може да намали безпорядъка във фийда ви и времето, прекарано в безсмислено скролване.

3. Вземете си ден за дигитална детоксикация или поне известно време от деня, в което забравяте за дигиталния свят, това ще ви помогне да се чувствате по-малко затрупани от безпорядъка и непрестанните известия. Наличието на план за справяне с дигиталния безпорядък и поемането на ангажимент всеки ден да се разчиства по малко или да не се съхранява повече от необходимото, може да помогне на тези, които вече страдат от дигитално натрупване.

Снимка: iStock by Getty Images

Мнозина от тях трудно се концентрират и имат трудности при решаването на проблеми с организацията. Следователно част от терапията може да бъде повишаване на вниманието при сортирането, подреждането и категоризирането, както и подобряването на уменията за планиране и организиране.

Ако установите, че имате проблем в училище или на работа - например закъснявате с предаването на задачите, имате проблеми със съня поради претоварване или се чувствате откъснати от важни взаимоотношенията, това може да са признаци на значителен стрес и знак да се обърнете към специалист по психично здраве.

Всички ние се сблъскваме с дигиталния безпорядък повече, отколкото си мислим. Разчистването е един прост начин, който, ако отделим малко време, ще се отрази много добре на нашата продуктивност и на цялостното ни щастие, категорични са психолозите. 

Преди почистването на ненужните файлове, имейли или приложения, е добре засегнатите да се запитат: "Наистина ли искам да посветя време от живота си в трупане и внимание към тази информация?", "Придавам ли на съответната информация качества, които тя изобщо не притежава? или "Липсваше ли ми тя наистина през последната една година?"

При експозицията винаги е важно да се обясни принципът на привикване към страха. Привикването тук конкретно означава, че неприятните чувства при "почистването" ще намаляват с времето.