Напоследък все повече се повдига темата за осъзнатото хранене, особено когато говорим за нашите деца. Терминът в световен мащаб се налага като "mindful eating" и в основата му е именно идеята да се обръща внимание на храната, която се приема във всеки един момент. Практиката включва в основата си дори поведението по време на хранене - бавно, за да се наслаждавате на всяка хапка.

В "Гласът на Мама" днес ще поставим темата за здравословното хранене на едно друго ниво, а именно - осъзнатото хранене. Ще обърнем внимание на храненето на нашите деца през призмата на дългосрочната инициативата на Lidl #ХраненеСмисъл, която има за цел да повдигне обществен разговор по темата за това какво е полезно за хората и природата едновременно. Наш гост е проф. Веселка Дулева. Тя е национален консултант по хранене и диететика към Министерството на здравеопазване и е представител на България в Световна здравна организация по хранене и хранителна политика.

Не е тайна, че семейството има огромно влияние върху отношението на човек към храната. Как един родител може да насърчи децата си да се хранят здравословно и осъзнато?

"Трябва да започнем от семейството и от изграждане на хранителни навици още от най-ранна детска възраст. Децата създават своето поведение, като копират първоначално поведението на родителите и семейството. Затова храненето в семейната среда трябва да бъде така изградено, че да може да осигури достатъчно разнообразие и баланс между отделните групи храни. Ние винаги препоръчваме, дори и родителите да не консумират много често плодове и зеленчуци, винаги на видимо място в дома да има една купа с плодове, за да може детето да ги вижда и да придобие навика да ги иска", сподели проф. Весела Дулева.

В политиката на Lidl за осъзнатото хранене заляга темата за устойчивото поведение към околната среда. Как тази политика се отразява на концепцията за здравословно хранене при децата?

"Изключително подкрепям подобни политики, защото мисля, че само заедно - науката, практиката, хранителната индустрия и родителите, можем да постигнем цели, които сме си поставили в тази посока. Инициативата на Lidl в този случай е много подходяща и навременна. Мисля, че устойчивата политика по отношение на биоразнопразието, използването на по-малко оцветители, ароматизанти, добавки храни, напълно се вписва в концепцията за здравословно хранене, която включва свежи храни, с по-малко сол и захар, които определено науката е доказала, че имат рискове за хронични заболявания в детска възраст и в по-късен етап от живота", отбеляза проф. Дулева.

"Напоследък се наблюдава ръст на затлъстяването при младите и все по-често се срещат деца с хипертония и диабет тип Б, който е характерен за вързастните. Начинът на живот и хранене, ниската физическа активност са все фактори, които оказват влияние за тези резултати", допълни още експертът.

От доста време Lidl предлага на своите клиенти редица продукти собствена марка с по-малко сол и захар, както и прилага различни подходи при ограничаване на оцветители, ароматизанти и други, по препоръка на СЗО. Бихте ли споделили с нас какви са общите тенденции в ЕС по отношение на здравословното хранене?

"В глобален мащаб се работи много интензивно за разработване на препоръки за здравословно хранене", отбеляза проф. Дулева. Според насоки на СЗО от края на 2022 година Lidl не рекламира храни за деца с високо съдържание на наситени мастни киселини, захар или сол, с изключение на промоционалните артикули за Коледа, Великден и Хелоуин. Компанията също така насърчава маркетинга на продукти, допринасящи за здравословна и устойчива диета за деца, стреми се към увеличаване дела на пълнозърнестите храни в артикулите си със собствена марка, както и разширява растителния асортимент с гама веган продукти отново под собствен бранд.

Забелязваме, че менюто на бъдещето е свързано предимно с консумацията на растителни продукти с намален прием на животински продукти. Именно това е в основата на т. нар. Планетарна диета, която не идва от Космоса! Какво води до тази еволюция в храненето? Как да "рекламираме" храната пред децата? Защо да не претопляме по няколко пъти храната си и как да пазаруваме с децата? Отговорите на тези въпроси и много други слушайте в епизода на "Гласът на Мама" и в Spotify!

*Материалът е осъществен с подкрепата на LIDL по инициативата #ХраненеСмисъл