Дизайнерката на известните Невена Николова за стила на Кралица Елизабет II
Да прекараш 70 години в публичното пространство, без нито веднъж да направиш моден фал
Кралицата е една от най-великите модни фигури, които светът някога е познавал. Свидетелство за необикновения ѝ живот е, че 70-годишният ѝ стил ще остане като едно от най-малките ѝ постижения.
Още по темата
Да прекараш 70 години в публичното пространство, без нито веднъж да направиш моден фал - без да забравиш да оправиш палтото си, преди да седнеш, за да предотвратиш намачкване, без нито веднъж да поставиш шапката си накриво - свидетелства за силно визуално чувство и усет към детайлите.
В цветовете на дъгата тя развяваше знамето на надеждното, неангажиращо настроение. Всеки ден залагаше на един цвят и го носеше от главата до петите. Носеше жълто, червено, розово, лилаво, синьо или зелено. (Винаги е била дипломат, така че никога няма да разберем кой е бил любимият ѝ цвят.) Обикновено палто с дължина до коляното, наложено върху рокля в същия цвят или с цветен десен и съчетано с шапка. Неутрални аксесоари: дамска чанта на лявата й ръка, ръкавици и обувки на токчета. Брошка на левия ревер и тройна нишка перли на врата. Така накратно можем да обясним стила на Кралицата, но за да навлезем дълбоко в това какво означава всеки елемент от нейното облекло, разговаряме с дизайнерката Невена Николова, която изработи тоалета за Деси Радева при посещението си при Кралицата в Бъкингам и на още много други високоуважавани личности.
Нека започнем от самото начало на управлението й, а дори и малко преди това. Годината, в която Кралицата се омъжва е една от най-трудните, защото е след войната. Историята обаче зад булченската й рокля и най-вече за плата й е много интересна. Можеш ли да ни разкажеш малко повече за това как е дошло вдъхновението да се изработи този тоалет, за специалния ден?
Около създаването на булчинската рокля на Кралица Елизабет Втора има множество интересни факти. Преди всичко дизайнът, дело на кралския моделиер Норман Хартнел, е символ и визуално послание на следвоенния оптимизъм - Хартнел, един от прочутите дизайнери на своето време, посочва картината Пролет на Ботичели като извор на своето вдъхновение. Роклята е трябвало да символизира прераждането и новото изграждане на Великобритания след тежката война - множеството меки, вълнообразни линии и безбройните, пищни цветя напомнят на тези върху роклята на Флора, Кралицата на цветята и на сезона пролет от прочутата картина.
Творческият процес около роклята на Кралицата е започнал едва 3 месеца преди сватбата, а самата изработка е отнела 7 седмици и интензивния труд на 350 шивачки и бродировачки, работили в пълна секретност и тайнственост. Основният материал е плътен копринен сатен в цвят слонова кост, чието намиране никак не е било лесно в следвоенното Обединено Кралство, а е било задължително тъканта да е произведена там. В допълнение на това Дворецът е трябвало да увери поданиците си, че копринените буби за местната изработка на копринените материали са били внос от Китай, а не от държави като Италия или Япония, с които Великобритания е воювала (току-що е приключила война). Десетките звездни лилии, рози, жасмини, портокалови цветчета и безброй листенца са били избродирани и допълнени с 10 000 фини дребни перли, специално внесени за целта от Америка.
Това е най-дълго управлявалият монарх в историята, та в тази връзка тя е сменяла много тоалети и стилове, но ако можем да обобщим как точно се промени стила й през всичките тези години и кои са онези запомнящи се, които са остави най-ярък спомен в теб?
Изграждането на визуалния имидж на Кралица Елизбет Втора, която се превръща в истинска емблема на Обединеното Кралство и неговите територии, е дело на множество ръце и умове. Никога нищо не е оставяно на случайността, и всичко е било точно отражение на времената и политическите събития. Кралицата се е обличала и е била обличана през задължителната призма на собствената си политика на дипломация, а посланията, които е отправяла през външния си вид, никога не са оставали незабелязани. От цветни ежедневни тоалети, координирани във всички детайли през бляскавите й вечерни рокли, през неформалното й, но много точно стилизирано облекло за свободното й време сред природата и любимите и коне и кучета, до образа на баба - тя никога не оставаше незабелязана в тълпата, и никога не беше скучна или безцветна, буквално и преносно.
Що се отнася до конкретните й тоалети, не бих могла да посоча "най-красивите", но три изниквaт в съзнанието ми веднага - прекрасната, нежна рокля, (отново дело на Норман Хартнел), взета назаем от майка й за снимка, правена от Сесил Бийтън, когато е била на 19-годишна възраст, великолепната рокля и наметка за Коронацията й от 1953 г, (Норман Хартнел) и един екстравагантен, пъстроцветен и буквално много блестящ тоалет на един от двамата немски моделиери, творили за нея (Карл-Лудвиг Резе) - така наречения тоалет Арлекин, създаден за бляскавото честване на 100 годишнината на Кралското Вариете през 1999 г.
Знам, че има доста интересни факти около обувките на кралицата, би ли ни разказала малко повече за тях?
Макар и далеч по-малко коментиран елемент от нейния външен вид, обувките на Кралицата също са обект на някои интересни факти. Тя е носила един и същи модел "работни обувки" над 50 години, макар че понякога го е сменяла за по-бляскава версия. Разбира се, притежавала е и е ползвала стотици чифта обувки през дългите години на служба, но в постоянно обращение са били едва 10 от тях, всеки с височина точно 5.71см и вградена допълнителна извивка за свода. Нови са били добавяни само чифт или два годишно, и всички редовно са били поправяни и освежавани. Нейният доверен обущар Дейвид Хаят посочва в тази връзка, че "Кралицата не прахосва пари". Повече от тях са били в черен и неутрален цвят.
Любопитен факт е, че новите обувки на Кралицата са били разтъпквани от нейната лична гардеробиерка Анжела Кели, която освен най-довереният й помощник, е носила същият номер.
Когато говорим за неутрален цвят, няма как да не споменем нейн много известен израз, който гласи: "Ако носех бежово, никой нямаше да знае коя съм".
Тя действително не обичаше да носи бежово, но не защото хората нямаше да знаят коя е, а защото нямаше да бъде разпозната от далеч от поданиците си. Макар в личния си живот тя категорично да предпочиташе неутрални и земни тонове, при публичните си появи винаги трябваше да бъде ясно видима и заради големите разстояния, от които я наблюдаваха хилядите хора, и защото покойната Кралица не беше висока жена. Затова нейните цветове най-често бяха плътни, ярки и дори неонови.
Както вече споменах цветовете при Кралицата бяха от голямо значение, можеш ли да ни разкажеш какво загатват всеки един от тях, като лилаво, зелено, сино, бяло, розово?
Тъй като тя е имала безчет излизания в публичното пространство, и притежаваше смелостта и характера да изнесе почти всеки цвят, нямаше как в тоалетите й да не са използвани всички нюанси на дъгата. Наистина беше важно цветовете да се забелязват отдалече и с ведростта си да съответстват на това, което тя иска да демонстрира пред поданиците си - оптимизъм, съпричастност, добрина. Цялостният й външният й вид беше изключително подреден и много разпознаваем, но заедно с късата и изрядно оформена прическа, сините очи и типичната за англичаните светла кожа беше добър контрапункт за всички цветове, с които сме я виждали.
Не можем да не обърнем внимание на шапките и чантите, които е използвала Кралицата. Има ли обаче интересни факти, които можеш да ни споделиш за тях?
Неизменна и ключова част от така разпознаваемия стил на Кралицата беше нейната черна, най-често лачена чанта, дело на лондонската фирма Лонър. В продължение на цели 50 години фирмата е била Кралският доставчик на чанти, като първата поръчка към тях от Двореца е била на Кралицата-Майка. Кралица Елизабет Втора е избрала дизайна на своята чанта в типичния за марката строг и стегнат стил, и за разлика от стотиците нюанси на облеклото си, при чантите се е придържаше към сдържани и тъмни цветове, най-често към черно. Бежово и бяло са били цветовете на чантата през лятото, а златно или сребърно за вечерните ангажименти. Въпреки слуховете, че е притежавала над 200 чанти, тя е имала около 10-11, носила ги е непрекъснато, и е добавяла нова рядко, обикновено за големите кралски събития, като например за сватбата на Уилям и Кейт Мидълдън. Една особеност на нейния собствен модел е, че той е бил с по-дълга дръжка, за да може Кралицата да носи чантата на лакътя си, когато се ръкува и приема цветя. Друг интересен факт е, че тя е използвала чантата си като "сигнално устройство", когато я е премествала от едната ръка на другата е давала знак на персонала си да прекрати например твърде дълго проточил се разговор, или оставяйки я на пода негласно е изказвала желанието си да си тръгне по-рано от дадено събитие. Така или иначе, чантата е била не просто функционален и стратегически, но и успокояващ, комфортен аксесоар, който тя не е пускала дори когато просто се разхожда в Двореца, както и на последната й снимка с новия Министър председател Лиз Тръс, само 2 дни преди смъртта си.
Колкото до шапките, за всички 70 години на своето царуване Кралица Елизабет Втора е носила над 5000 различни шапки, винаги безупречно координирани с нейните дизайнерски тоалети. Мнозина смятат, че тя е носила шапките си като заместител на короната, и със сигурност те са били много повече от моден аксесоар. Те са били неизменна част от гардероба още от най-ранна детска възраст, (от тогава съществуват нейни снимки с бебешки бонета и барети) и още от самото начало те са били дръзки и провокативни. И като принцеса и през първите години на нейното царуване, Елизабет Втора е била безспорен "трендсетър". А когато не е налагала модата, тя я е приемала, взимайки за пример различните модни течения през годините. Но дори и когато шапките не са били на мода, през 60те години, Кралицата твърдо и неотклонно е носила шапки, така затвърждавайки образа си на моден законодател. Разбира се, точно както и с тоалетите си, тя е ползвала шапките, за да изпраща послания - нека си припомним шапката, с която тя откри първото заседание на Парламента през 2017 г, точно когато започваха преговорите за Брекзит. Синята шапка беше декорирана с цветя с жълта сърцевина и недвусмислено напомняше за знамето на Европейския съюз, до степен, че си спомням BBC попита "Кралицата носи шапка на Европейския съюз ли?". В културен контекст обаче, Елизабет Втора затвърди шапката като незаличим белег и символ на изтънчеността на висшето английско общество, дори и като аксесоар с много атрактивен анахронизъм.
И до ден днешен, на всички големи празненства в Обединеното Кралство, включително и лични, шапката е задължителен елемент за жените. А една от най-големите арени на това са Кралските конни надбягвания в Аскът, където шапката е в центъра на облеклото. Като Член на Кралската ложа в Аскът съм била винаги много близо до Кралската процесия, и си спомням как всяка година бъумейкърите приемаха залози за цвета на шапката на Кралицата.
Когато заговорихме за тези 2 елемента, трябва да отбележим, че тя е носила и не малко пръстени и колиета, но на какви бижута залага най-често?
Кралицата притежаваше фантастична частна колекция от бижута и тук е добре да говорим с факти - колекцията се състои от 98 брошки, 46 огърлици, 34 чифта обици, 16 пръстена, 14 часовника и 5 медальона. Когато тя не ги е носила, бижутата са били съхранявани в галерията на Кралицата в Бъкингамския дворец. Тя предпочиташе перли и брошки, като носеше особено последните както винаги отлично комбинирани с облеклото си, и отново със съответното адекватно послание. При нея като жена монарх, особено силно излизаше на преден план силата на комбинацията от лична колекция с публично значение, на персоналния вкус с тежеста на коронота. Най-интересният белег на всички тези накити е, че те никога не са изглеждали остарели, претенциозни и неуместни - напротив, създадени са майсторски, за да предават символа на монархията от поколение не поколение. Кралицата действително беше истински виртуоз в правилното им показване.
Кое е нещото в стила й, на което кралица Елизабет II не изневери и не промени никога?
Никога не видяхме Кралицата в скучен или необмислен тоалет - напротив, всичко, което тя избираше да облече, беше изключително умество и оригинално, и тя го носеше с вродена грация и достолепие. Никога не е желала да бъде модна икона или пример за подражание, но всяка дреха върху нея оживяваше и неминуемо предизвикваше вълнение, и дори бурни реакции от страна на пресата, особено в по-ранните години на нейното управление. Обект на интерес от страна на всички, навсякъде и без изключение, Елизабет Втора не просто не постави външния си вид над службата си - напротив, нейния вид винаги служеше на работните й задължения.
Според теб, кое беше онова, което Кралицата успя да разчупи в стила на закостенелите представи за скучките кралски особи?
Тя притежаваше много характерен стил на обличане, който действително беше единствен по рода си. Докато в ежедневието си на активен монарх тя подчертано залагаше на дрехи с послание и присъствие, в личния си живот оставаше също ярка личност с много точен личен стил, избирайки съвсем други тонове и лежерни форми. Без изключение Елизабет Втора беше винаги адекватно облечена - и като Кралица, и като майка, и като баба, и запази индивидуалността си във всички ситуации.
Ако можеш чрез цветовете и стила, който следваше Кралицата толкова години, да я опишеш в три думи, които би използвала?
Трудно е да се обхване стилистиката на един толкова дълъг живот в три думи, но ярка оригиналност, неизменна уместност и стилистична последователност в посланията бяха белезите, с които ще запомним неповторимия й стил.
Интересно ми е, ако можеше да изработиш един определен костюм за Елизабет II?
Ако можех да създам тоалет за нея, бих била заинтригувана да я облека за онези поводи, в които тя е трябвало да се появява пред обществото в дневните си функции. Професионалните моделиери, които са работили върху тоалетите й, са работили изкусно, с богата фантазия и, трябва да не забравяме, неограничен бюджет, така че всъщност няма нещо, което да не е направено, особено сред дългите рокли на Кралицата. Между тях има великолепни екземпляри, а и много от по-деловите й тоалети за безупречни. Все пак при последните намираме и някои не дотам добри попадения, и почеркът на личната и гардеробиерка, която понякога е играла роля на дизайнер, се забелязва, за добро или лошо. Не е лесно да се създаде прекрасен дневен тоалет - там би ми било интересно да творя, където рамките и границите са много по-строги, полето, в което се работи - по-малко, и по-изискващо.
Знам, че твориш в Англия и дори твои тоалети е носила приятелката на брата на Кейт Мидълтън, както и други жени в непосредствена близост до Кралския двор. Какво е усещането да работиш с хора от такъв ранг?
Усещането без изключение е на уважаван професионализъм и висока оценка от тях към мен. Те много добре знаят какво виждат и какво получават с мен, и дори и понякога тоалетът да е абсолютно неясен в началото, подхождат с пълно доверие и се оставят изцяло в моите ръце. Парадоксален, но добре познат факт е, че колкото по-нависоко се намира дадена личност, толкова повече уважава и цени тя труда на човека отсреща. Точно такова е усещането, когато съм работила и работя по тоалетите и на Никол Шерцингер, Елизабет Хърли, Ел Макферсън и много други високопоставени, но скрити личности, за които нямам право да говоря.
Кои са хората, които би искала да облечеш от кралските особи?
Категорично Кейт Мидълтън. Тя запази скромността и финеса си през всички тези години, образът й е изцяло положителен, и поведението й е последователно и дисциплинирано точно така, както беше и това на покойната Кралица. В турбулентните, шумни и често грозни времена, в които живеем, това е особено достойно за уважение, и допълва прекрасно красивата й, елегантна физика.
НАЙ
Блейк Лайвли обвини режисьора Джъстин Балдони в сексуален тормоз
Как Меган Маркъл се скара с членовете на кралското семейство?
Параскева Джукелова от класа на мечтателите: Не успях да намеря своята глутница, но научих, че има нещо по-ценно и от таланта
Майките на големите звезди: Истории за сила и жертви с трудно минало
Да манифестираш или да не манифестираш - това е въпросът
Блейк Лайвли обвини режисьора Джъстин Балдони в сексуален тормоз
Как Меган Маркъл се скара с членовете на кралското семейство?
Майките на големите звезди: Истории за сила и жертви с трудно минало
Параскева Джукелова от класа на мечтателите: Не успях да намеря своята глутница, но научих, че има нещо по-ценно и от таланта
Да манифестираш или да не манифестираш - това е въпросът