Смятам, че ще се съгласите с мен, че всеки един родител се вълнува от обучението на децата си и се стреми към най-добрите възможности, които да отворят вратите към успешния и устойчив начин на живот в бъдеще.

Професионалната спортна кариера на съпруга ми често е налагала смяна на държави, градове и езици, сред които децата ни да растат. И, да, училищата се сменят също. При нас - често.

Именно заради този шок, с който се налага малчуганите да се справят по време на адаптация, все повече родители избират домашната форма на обучение по една или друга причина. Аз лично ви признавам, че не съм почитател на идеята, но пък по света има още много примери за алтернативни форми на обучение, в случай че желаете да избягате от конвенционалните класни стаи.

Великобритания

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Британците са открили изключително приятно решение на проблема с уморените и претоварени ученици. А именно - оставят ги да си поспят повечко. Преди пет години училище в Лондон бе първото, което въведе по-късен начален час, а след това много други последваха примера. Британските учители споделят, че след като часът на първия звънец е бил изместен само с 25 минути по-късно, промяната почти веднага се отразила на учениците и те започнали не само да закъсняват по-рядко, но и да бъдат по концентрирани и заинтересовани от уроците. Някои училища в Обединеното кралство направиха дори по-смели крачки като изместиха първия учебен час чак в 10:00 часа местно време. Признавам, малко мъчно ми става за моите деца, които всяка сутрин стават малко след 07:00 часа с най-нещастните погледи на света. 

Финландия

Финландците определено ме впечатляват с методите си. Образователната система на Финландия се нарежда сред най-добрите в света, а държавните реформи в тази посока започват преди 40 години.

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Както знаем, повечето образователни системи са съсредоточени върху оценката. 100% държавно финансираната система на Финландия обаче прави изключение. Но най-голямата разлика е, че децата там не са подложени на почти никакъв натиск. Те нямат почти никаква домашна работа и не правят тестове. Звучи като рай за всеки ученик. Този модел се позовава на тезата, че липсата на конкуренция и академичен натиск позволява на децата да се учат как да попиват знания и да развият любов към ученето, а не да зубрят, предимно за контролни. Единственото задължително изпитване, което финландските деца преминават, е на 16-годишна възраст, в края на средното си образование. Класовете в тази страна са доста малки, от около 16 ученика, което позволява да им се обръща по-голямо внимание. И така, този алтернативен учебен метод очевидно работи - 66% от учениците отиват в колеж, което е най-високият процент в Европа.

Индия

В Индия е известно, че държат не само на компютърните науки, но и на мира и спокойствието. Да се разберем, аз също държа особено много на второто, за разлика от децата ми, но да се върнем на индийците. Поне мога да почерпя малко идеи от тях. В Индия духовното обучение на децата е особено важно за техните родители. Ето защо учителите и учениците подробно изследват вътрешния и външния си свят. Затова не е изненада, че йога е една от дисциплините, които се вписват добре в образователната система.

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Учителите държат от класните им стаи да излизат добри човешки същества с грижа за околната среда и добро отношение към другите. Така уроците често се въртят около ествествения свят. Учениците в Индия не се съревновават помежду си. Децата учат в приятелска среда и имат отлични отношения както със съучениците си, така и с преподавателите. Признавам, звучи почти твърде хубаво, за да е възможно.

Холандия

Преди година социалните мрежи избухнаха във възторг от млад учител в Гана, който обучава децата на Microsoft Word, рисувайки екрана на компютър с цветни тебешири върху черната дъска. Учениците му не разполагат с необходимата техника, но жадно попиват знанията и прерисуват десктопа в тетрадките си.

Снимка: boredpanda.com

Ако вие сте сред хората, които смятат, че е време да се използва потенциалът на технологиите за образователни цели, ще се радвате на следващата иновация. Находчивите холандци въведоха нов модел на преподаване, подходящ за дигитализирания свят. В Холандия до момента са открити 11 училища, известни като школа "Стив Джобс". В тях традиционните ресурси като книги и черни дъски се заменят от таблети и приложения. Привържениците на тази концепция твърдят, че този метод на обучение подготвя учениците за света извън училището, като им дава необходимите умения, за да използват пълноценно съвременните технологии.

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Тези училища премахват и традиционните възрастови групи, а децата са разделени в две категории - на възраст от 4 до 7 години и на възраст от 8 до 12 години. Учебните занятия са доста гъвкави и могат да се провеждат 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата, 365 дни в годината. Това означава, че родителите могат да определят сам часовете от денонощието, в които децата им да учат. Същото важи и за ваканциите.

Снимка: ЕГ „Иван Вазов“

Все пак, ако си мислите, че ние оставаме по-назад, то тогава може би сте пропуснали, че този месец пловдивска гимназия се отказа изцяло от учебниците и въведе дигитална система на обучение, с витруални класни стаи. Довиждане на тежките раници! Даже се чудя дали да не се преместим в Пловдив. А може би е най-добре да изчакам още малко, докато съм сигурна, че децата ми знаят как се държи химикалката.