Сингапур е на първо място в последната класация "Pisa" на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) със страните с най-добро образователно представяне на 15-годишните ученици. Престижната класация обхваща над 70 държави.

"Pisa", или The Programme for International Student Assessment, предлага оценка на образованието по света на базата на международни тестове за 15-годишни ученици по математика, четене и хуманитарни науки. Тестовете, провеждани от ОИСР, се организират на всеки три години. Те са все по-влиятелна оценка за резултатите от работата на политиците по отношение образованието. 

Изследването цели да покаже доколо училищата са ефективни в подготовката на децата за реалния живот, за прием в университет и за добра кариера. Затова се оценяват и социални, и комуникативни учения на учениците.

Азиатските страни продължават да доминират в класирането, като Сингапур измества Шанхай, който сега се счита за част от общата оценка за Китай. Шанхай беше на първо място в предишния рейтинг. 

Топ 25 в класацията на страните с най-добро образование на "Pisa":

1. Сингапур
2. Япония
3. Естония
4. Тайван
5. Финландия
6. Китай: Макао
7. Канада
8. Виетнам
9. Китай: Хонгконг
10. Китай: Пекин, Шанхай, Дзянсу и Гуандун
11. Южна Корея
12. Нова Зенландя
13. Словения
14. Австралия
15. Великобритания
16. Германия
17. Холандия
18. Швейцария
19. Ирландия
20. Белгия
21. Дания
22. Полша
23. Португалия
24. Норвегия
25. САЩ


Въпреки че редовно наши деца печелят призови места в международни олимпиади, за съжаление, България е на ниско ниво в класацията. Страната ни заема 45-о място. Единственото положително в случая, че спрямо предходната класация дърпаме напред с две позиции.

Защо образователната система на Сингапур е толкова успешна? 

Сингапур става независима държава през 1965 г. Отначало новата нация е имала слабо квалифицирана, предимно неграмотна работна сила. Тогава тя се фокусира без да пести сили в развитие на образованието, като начин да даде тласък на икономиката и да повиши стандарта на живот за хората. Това дава резултат. От една от най-бедните страни и смесица от етнически групи, религии и езици, Сингапур сега изпреварва по резултати най-богатите европейски държави. 

Професор Синг Конг Лий, вицепрезидент на Техническия университет на Нанянг, където се намира Сингапурският национален институт за образование, коментира, че според него водещ фактор за този успех е бил стандартът на преподаване.

"Сингапур инвестираше засилено в качествена преподавателска сила - за да повиши престижа и статута на учителството и да привлече най-добрите висшисти"
, казва той, цитиран от Би Би Си. Страната назначава учители само от най-високите 5% на завършилите висше образование в система, която е високо централизирана.

Учителите са обучавани от Националния институт за образование, като според проф. Лий този единствен маршрут на развитие подсигурява качествен контрол, за да могат всички нови учители сега с увереност да влизат в класната стая. 

Това е последователен, дългосрочен държавен подход, прилаган от десетилетия.

"Образованието е главен приоритет на държавното устройство в Сингапур. Там стратегията включва система от ценности, които обединяват човешкия фактор и държавната образователна система", казва образователният експерт д-р Калоян Дамянов, който е специализирал в Сингапур.

"В Сингапур ученикът е с главен приоритет в системата на образованието, а учителят е ключът към постигането на успеха. Държавата стимулира превръщането на страната в малък остров на успеха чрез осигуряването на социални придобивки. След успешното си завършване учениците получават жилище от държавата за срок от 3 години. Строгата йерархична система и ясните финансови и морални стимули изстрелват Сингапур на челно място по качество на образованието в света", добавя Дамянов.

Управлението на образователната система в Сингапур е изключително децентрализирана. Тя наподобява тази на Великобритания, но има свои специфични особености.

Образованието в страната се ръководи от много институции. През 2003 г. правителство насърчи, Сингапур да бъде установен като притегателен образователен център. Тази инициатива се ръководи от Singapore Economic Development Board и се издържа от Мinistry of Education. Други организации, които имат отношение към образованието и участват в управлението му са:

Singapore Tourism Board- Education Services Division- подпомага и рекламира образованието в Сингапур в чужбина;

Singapore Economic Development Board привлича международно-известни образователни институции да установят филиалите си в Сингапур;

International Enterprise Singapore- подпомага първокласните сингапурски училища да открият свои филиали в чужбина;

SPRING Singapore- управлява качеството на обучение в частните училища;

Ministry of Education- надзирава и издържа държавните училища в Сингапур.

Частните и държавните училища имат различия по степен на автономност, държавни помощи и финансиране. Разходът за образование съставлява 20 % от националния годишен бюджет.

Местните власти инвестират огромни суми в технологичната поддръжка в рамките на класните стаи – както за благото на децата, така и за учителите.

В Сингапур откриваме дигитални учебници, високоскоростен интернет, по-достъпни образователни материали (особено за студенти със семейства с по-ниски доходи) и какво ли още не.

Една от последните реформи в образователната система включва добавянето на уроци по социални и емоционални умения. Те се фокусират върху скорошните открития, свързани с позитивната психология. Позитивното образование се разглежда като фундаментална част от класната стая. То култивира и оформя начините, по които даден предмет се преподава, и стимулира положителното мислене в подрастващите.