Писането на домашни може сериозно да изпъне нервите на родителите, особено, ако детето се съпротивлява да ги прави. Според специалисти често тази част от учебния процес е замаскиран проблем със самодисциплината. Затова и поставянето на разумни граници може да помогне на детето ви да се върне в правия път.

Независимо дали детето ви е перфекционист или прокрастинатор (постоянно отлагане на неприятните задачи), всяко от тях може да изпита известно напрежение при изпълнението на задачите си.

Дете перфекционист

До някаква степен перфекционистите не винаги успяват да се справят с поставените задачи. "Перфекционизмът може да бъде чудесно нещо, което да предадете на детето си, така че родителите не трябва да се чувстват зле от това. Но пренесено в крайност, може да бъде изтощително", казва Мелани Дж. Кацман, асоцииран клиничен професор по психология в Медицинското училище Weill Cornell в Ню Йорк.

"Например, децата перфекционисти може да очакват, че никога няма да успеят да отговорят на собствените си високи стандарти и да се запитат: "Защо да се притеснявам?", допълва още специалистката.

За да предпазите детето си от блокиране, помогнете му да си постави реалистични цели за постижения и хвалете усилията му, а не оценките.

Детето прокрастинатор

Прокрастинаторите намират 101 неща за вършене, преди наистина да седнат и да започнат домашното си. Често това означава да чакат до последната минута, след което да бързат да изпълнят задълженията си.

Дете, което отлага, може да го прави поради различни причини: може да е неорганизирано или да има лоши умения за учене или планиране; а може пък да е тревожно или ядосано за нещо у дома или в училище.

В този случай ще е по-добре да поговорите с него, неговите учители или училищен психолог, за да се потърси евентуалната причина за поведението му.

Неорганизираното дете

Неорганизираното дете винаги е в етапа "тъкмо" да седне и да започне домашните си, но тогава... все нещо изниква.

Може да си изскубете косите заради лудориите на ученик, който е неорганизиран - но той пак няма да свърши това, което трябва да направи. В някои случаи този тип поведение е проблем, който може да се превърне в сериозно предизвикателство по отношение на ученето.

Понякога решението е много просто - просто да осигурите сравнително тихо, ефективно пространство, на което детето да си пише домашните, или да го научите да си организира материалите за домашна работа и да разпределя времето си по подходящ начин.

Внимавайте и да не му пречите. Ако винаги давате предложения и напомняния, вие подкопавате цялата цел на собствените му усилия. Така неорганизираното дете никога няма да придобие увереността, от която се нуждае, за да бъде самостоятелно.

Неустременият ученик

Родителите на неустремените ученици може да чуят оплаквания като: "не съм достатъчно умен" или "просто е твърде трудно" — особено около 4-ти или 5-ти клас, когато количеството домашни работи се увеличава и различията между стиловете на обучение на учителите нарастват.

За да запазите детето си ангажирани, трябва да се проявите като "мажоретки", да го подкрепяте и окуражавате, че може да се справи със задачите.

Ако детето ви продължава да не може да се справя с домашните, тогава е добре вие, заедно с учител или училищен психолог, да се опитате да разберете защо това се случва и да потърсите необходимата помощ. Трудностите в ученето или безпокойство от проблеми у дома могат да повлияят на успеха и представянето в училище.