Според Улрих Киелино, който работи за най-големия германски автомобилен клуб ADAC, феноменът има много общо с факта, че управлението на автомобила често се смята за акт на мъжественост. От мъжете автоматично се очаква да демонстрират компетентност, когато шофират, особено сред "лудите по автомобилите" германци, въпреки че според проучвания жените са не по-малко умели водачи на МПС.

Мъж, който е уверен в способността си да шофира добре, често приема забележките за уменията си, особено ако са направени от жени, като лична обида.

"Когато жена каже на съпруга си да намали или да не кара толкова близо до намиращия се отпред автомобил, той е склонен да възприеме думите й като съмнение в способността му да контролира ситуацията", казва Улрих Киелино, цитиран от БТА.

Заради съвременната комплексност на шофирането кавгите за водаческите умения ескалират бързо, а количеството на грешките, които могат да бъдат допуснати, се увеличава. Поради "затворената природа" на шофирането водачите често не могат да спрат автомобила и да освободят емоциите си. Ако все пак го направят и са много напрегнати, това може да доведе до застрашителни прояви на пътен гняв.

Най-често споровете по време на път се въртят около това кой трябва да контролира возилото, независимо дали е включена навигационната система. "Мъжете, които например са направили погрешен завой, не обичат да си признават, че са допуснали грешка и са склонни да отстояват правотата си", допълва Киелино.

Един от най-добрите начини за разрешаването на напрегната ситуация по време на шофиране е внимателният подбор на думи. Пътниците в автомобил трябва да се въздържат от коментари от типа "Наистина си лош шофьор" и да залагат вместо това на по-деликатни забележки като "Не се чувствам много удобно, когато шофираш толкова бързо" или "Не бързаме толкова, нали?". За водача е по-лесно да реагира конструктивно на подобни дипломатично изразени коментари, обяснява психологът.