Формацията "Оркестър Калуш" бе избрана да представя Украйна на конкурса "Евровизия" още през февруари, преди началото на руската офанзива. Бандата е шестчленна и е съставена от Олег Псюк, Тимофий Музичук, Игор Диденчук, Олександър Слободяник, Виталий Дужик и Ем Си КилимМен. В основата е тричленната хип-хоп и рап група "Калуш", кръстена на украинския град със същото име, в който е роден нейният вокалист Олег Псюк. В този си формат тя има два издадени албума. Звученето ѝ е ултрамодерно. Но миналата година бандата решава да еволюира от рапа и хип-хопа и да създаде нов музикален проект, смесващ модерните стилове с украинския фолклор и така се ражда "Оркестър Калуш", в който към първоначалните ѝ трима основатели се присъединяват още трима изпълнители.

Песните им включват традиционни украински фолклорни инструменти, като теленка и сопилка, наподобяващи на флейта или кавал. Музиката на групата се определя от експертите като омагьосваща. А на сцената изпълнителите излизат с традиционни украински облекла, които са с богато бродирани орнаменти. Единствено фронтменът Олег Псюк добавя елемент на модерност под формата на ярко розова шапка, с която не се разделя. Докато Ем Си КилимМен редовно се явява с трико с мотиви и орнаменти на типичните украински килими, откъдето идва и прозвището му.

Песента "Стефания", с която "Оркестър Калуш" участва в Евровизия, е посветена на майката на вокалиста на групата. Любопитен факт е, че тя чува за първи път парчето именно по време на националния конкурс за излъчване на финалист за Евровизия. Звученето на сингъла, който музикални експерти оприличават на модерна приспивна песен, и най-вече нейното универсално послание към майките, прави парчето особено популярно насред войната в Украйна. То припомня за трагедията на всички жени, чиито деца са на фронта. А думите: "Ще намеря винаги пътя към дома, дори и всички пътища да са разрушени" днес имат още по-специален отзвук, когато в Украйна разрушенията заради конфликта са огромни.

Снимка: АР/БТА

"Преди всичко звученето ни, смесващо стара фолк музика и дори забравени звуци с елементи на рапа и хип-хопа, които са ултрамодерни и разбираеми за всички, прави нашата група уникална", казва Олег Псюк.

Освен неоспоримия си талант, дължащ се на омагьосващи ритми, смесващи модерната и традиционната музика, "Оркестър Калуш" поражда симпатиите на хората и точно заради конфликта в Украйна.

"Имаме чувството, че сме на мисия тук, защото в този момент украинската култура е подложена на унищожение", каза по-рано Псюк по повод участието на групата в Евровизия.

През март Ройтерс съобщи, че членовете на "Оркестър Калуш" са се включили в усилията за подпомагане на страната си във войната. Олег Псюк е оглавил 20-членен отряд от доброволци в Западна Украйна, които помагат на хората да избягат и доставят медикаменти на военните на фронта. А Ем Си КилимМен дори служи в силите за териториална защита и затова сега не успя да дойде в Торино. Вместо него групата взе друг музикант, който да носи емблематичното му трико с орнаменти, наподобяващи татуировки.

Снимка: АР/БТА

За участието си в Евровизия останалите членове на "Оркестър Калуш" са получили специално разрешение от украинските власти за напускане на страната. Те дори успяха да обиколят няколко държави, за да представят песента си, припомня "Дойче веле". На 15 май обаче групата се прибра обратно в родината си, тъй като мъжете в състава ѝ са на възраст да бъдат на фронта, а в Украйна има обща мобилизация. 

След като "Оркестър Калуш" победи на Евровизия, то догодина домакин на конкурса ще бъде, както казва Олег Псюк, "една нова, интегрирана, развита и процъфтяваща Украйна".

Факт обаче е, че мнозина се все още се питат дали формацията е напълно достойният и абсолютно заслужил победител в тазгодишната "Евровизия". Не че момчетата от нея нямаха необходимите качества, за да стигнат до финал, но въпросът, който продължава да не дава мира на зрителите, вече втори ден поред, е дали те действително бяха достатъчни, за да им осигурят триумфа и стъклената статуетка, изработена под формата на микрофон. Мненията по темата са толкова различни, колкото и всички участници, представили се на сцената в Торино, ако не и повече. Разбира се, за никого не е тайна, че от години насам най-важното в този фестивал не е нито подборът на песен, нито вокалните способности на претендентите за първото място, представящи родината си, пък били те и нечувани. Отдавна онова, което има най-голямо значение в него, е геополитиката, а ако тя случайно реши да отстъпи на заден план, то нейното място заемат актуалните събития, случващи се на територията на Стария континент, които в крайна сметка имат силата да наклонят везните в определена посока, или към конкретен състезател. Ето защо победата на Украйна сякаш не бе изненада за никого, предвид ситуацията, пред която е изправена страната, посрещаща атаките на Русия, оказали се основание за предварителното отстраняване на най-голямата по територия държава на света от конкурса, който открай време отразява настроението на хората в Европа, свързано с теми, стоящи извън него. Истината е, че донякъде всички очакваха изпълнителите на "Стефания" да триумфират събота вечер, както за добро или лошо всъщност и стана... Като че ли напук на факта, че всеобщите прогнози, повлияни от действията на президента Владимир Путин, и без това предричаха успеха им. 

Въпреки това, затворилата очите си за множество фактори чуждестранна преса пише, че смесването на модерност и традиции са в основата на формулата на сполука на "Оркестър Калуш". Медиите обаче все пак предават, че тази година въпросната рецепта е била експлоатирана и от други участници в "Евровизия", пише БТА. Молдовците от групите "Здоб ши Здуб" и "Братя Адвахов" се представят с динамично, фолклорно парче, а французите "Алван и Аез" смесват бретонския напев с електронна денс музика. Португалката Маро представя модерна трактовка на фандангото, а гъркинята Аманда Йоргиади Тенфьорд е с нова версия на класическата гръцка женска песен. Останалите изпълнители залагат на солови прочувствени балади, инди поп, денс, латино ритми или класически рок.

Снимка: АР/БТА