"Сега потребителите са по-добре защитени и разполагат с по-ясна информация за козметичните средства, които купуват - от насъщни продукти за ежедневието, като паста за зъби, до някой дребен лукс, като ново червило или лосион след бръснене. Новите правила ще се прилагат по-лесно и внушават повече спокойствие и доверие в закупуваните продукти", заяви европейският комисар по политиката за потребителите Невен Мимица.

Най-важните промени в регламента относно козметичните продукти, приет от Съвета и Парламента през 2009 г., включват:

- по-строги изисквания за безопасността на козметичните продукти: от днес производителните трябва да спазват определени изисквания за изготвянето на доклад за безопасност на продуктите преди предлагането им на пазара. 

- въвеждане на "отговорно лице": на пазара могат да се предлагат единствено козметични продукти, за които в рамките на ЕС юридическо или физическо лице е определено като "отговорно лице". В новия регламент относно козметичните продукти ясно се посочват отговорното лице и неговите задължения. Отговорното лице отговаря за досието с информация за продукта, включително за актуализирана оценка на неговата безопасност, която трябва да е на разположение при извършване на проверка от националните органи за надзор на пазара. 

- централизирано нотифициране на всички козметични продукти, предлагани на пазара на ЕС: производителите обявяват своя продукт само веднъж чрез портала за нотифициране на козметични продукти (CPNP) на ЕС. При инциденти чрез съхраняваните в портала данни служителите от националните токсикологични центрове ще могат за секунди да проверят състава на продуктите. Компетентните органи, извършващи надзор на пазара, ще имат лесен достъп до информацията за всички козметични продукти, предлагани на пазара на ЕС. 

- отговорното лице да съобщава възникването на сериозни нежелани ефекти на компетентните национални органи. Компетентните органи също така ще събират информация от други източници, например от потребители и здравни специалисти, и ще бъдат задължени да обменят информация с други държави членки на ЕС. 

Нови правила за употребата на наноматериали в козметични продукти: оцветителите, консервантите и UV-филтрите, включително тези, които представляват наноматериали, трябва да получат изрично разрешение. Наноматериалите трябва да бъдат обозначени в списъка на съставките с думата "нано", поставена в скоби след наименованието на веществото, например "титанов диоксид (нано)".

Освен това в приетия днес нов регламент на Комисията се определят общи критерии за претенциите при козметичните продукти. Производителите, които възнамеряват да посочат дадено твърдение върху продукта, например дезодорант с "ефикасност 48 часа", ще трябва да отговарят на шест общи критерия: спазване на законодателството, правдивост, представяне на доказателства, честност, справедливост и информирано вземане на решения. По тези критерии националните компетентни органи ще извършват проверки на посочените твърдения.

В козметичните продукти влизат не само гримове и парфюми, а и слънцезащитни лосиони, пасти за зъби, сапуни и шампоани.