Спор за заплащане и защита от изкуствения интелект между най-голямата музикална компания в света Universal Music и социалната платформа TikTok остави милиони млади потребители по света без достъп до песните на техни любимци като Ариана Гранде, Тейлър Суифт, Дрейк и куп други звезди.

Както БТА спомена по-рано потребителите на популярната платформа по света бяха разочаровани да открият, че видеоклипове, озвучени с музиката на десетки от най-известните изпълнители на световната сцена, вече са без звук.

Дни по-рано UMG обяви в открито писмо, че няма да поднови договора си с TikTok и обвини платформата, че "се опитва да изгради бизнес, основан на музиката, без да плаща справедлива цена за нея", че "тормози" компанията да приеме сделка "на много по-ниска от справедливата пазарна цена, която не е съобразена с нейния експоненциален растеж". От музикалната компания казаха, че платформата предлага на изпълнителите и авторите на песни сума, която е "само част от ставката", която други големи социални платформи им плащат. От UMG обявиха също, че TikTok допуска на платформата музика, създадена от изкуствен интелект, и настоява свободата да продължи да го прави да бъде изрично посочена в договора, който подновява изтеклото в края на януари споразумение между двете страни.

От TikTok отхвърлиха обвиненията и заявиха, че действията на UMG вредят на музикантите и певците. Но това не попречи на най-голямата компания в музикалната индустрия да изпълни решението си и да спре достъпа до продукция с нейните лейбъли на социалната платформа.

На официалните профилни страници на артисти като Тейлър Суифт например секциите, в които за потребители бяха достъпни десетки песни, вече са празни. Целият процес на заличаване на продукцията на UMG се очаква да продължи по-дълго от просто "няколко дни".

Припомняме, че по-рано представител на TikTok обясни, че не знае колко видеоклипове ще бъдат засегнати, но вероятно става дума за милиони. През последните десетилетия подобни ситуации в резултат на конфликти между компании са обичайни за този бизнес, в който технологичните иновации предизвикват музикалната индустрия да търси справедлива компенсация. Това напрежение е движеща сила в музикалния бизнес, отбелязва The New York Times.

Февруари миналата година в Австралия платформата си направи експеримент, като ограничи достъпа до известно количество от лицензираната музика, която предлага. Идеята на теста бе да се определи профилът на аудиторията и потребителите на приложението и въздействието на музиката върху начините на използване на приложението.