Те са яли пъпки от топола, които освобождават вещество с противовъзпалителни и болкоуспокояващи свойства, сочат резултатите от изследване, цитирани от "Франс прес".

Откритието е направено от международен екип от учени, които изследвали зъбен камък от 4 фосила от неандерталци, пише БТА. Фосилите са открити в пещери в Белгия и Испания и датират отпреди 42 000 - 50 000 години.

Зъбната плака е истински капан, в който попадат микроорганизми в устата, патогени от респираторния и стомашночревния тракт, както и миниатюрни парченца храна. Минерализирането на зъбната плака води до образуване на зъбен камък.

"ДНК анализът на тази зъбна плака е като отворен прозорец към начина на живот на неандерталците. Зъбният камък предоставя информация за хранителния режим и здравословното състояние на неандерталците, както и за влиянието на заобикалящата ги среда върху поведението им", заяви ръководителката на изследването Лора Уайрик от университета в Аделаида в Австралия.

За учените най-голямата изненада е свързана с изследвания от тях зъбен камък от млад неандерталец, чиито фосили са открити в пещерата Ел Сидрон в Северозападна Испания. Той имал абсцес в челюстта си. Анализът на зъбния камък показал също наличие на чревния пазарит Enterocytozoon bieneusi, който предизвиква тежка форма на диария. Младият мъж консумирал пъпки от топола, които съдържат високи концентрации на вещество с противовъзпалителни и болкоуспокояващи свойства, подобни на тези на аспирина.

Неандерталците изглежда са познавали медицински растения, противовъзпалителните и болкоуспокояващите им свойства и са се подлагали на самолечение, отбелязаха учените.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър".