Парижката седмица на модата есен/зима 2022 от 28 февруари до 8 март беше очаквана като празник и събиране на съмишленици след двегодишните ограничения заради пандемията. Започналото малко преди нея военно нападение на Русия в Украйна обаче накара много дизайнери да променят духа на отдавна замисленото си шоу. Повечето не искаха да са безчувствени към трагедията и откъснати от живота. Някои изразиха солидарността си, като включиха облекла с цветовете на украинското знаме, други се изказаха пред публиката срещу войната, трети направиха дарения и отправиха призиви да бъде последван примерът им. Имаше и такива, които сякаш бяха предчувствали какво ще се случи.

Още в началото на модния форум "Dior" предложи тоалети, създаващи усещане за защита - корсети с въздушни възглавници, ръкавици за мотористи към елегантна рокля, сака с топла подплата. Макар и замисляна от месеци първоначално като въвеждаща спортното облекло в луксозната мода, колекцията придоби различен прочит.

"Много мислихме как в тези трудни времена да направим връзка между красотата, естетичното и защитата" - заяви пред АФП Мария Грация Киури, художествен директор за дамската мода в "Dior". "Облеклото само по себе си дава идея за защита, това е първият ни дом, той ни успокоява. Този аспект присъства много в работата ми - от емоционалната защита до защита в истинския смисъл на думата."

Мария Грация Киури преобразува най-радикално легендарното сако "Бар", станало символ на френската луксозна модна къща. С топъл хастар или с електрическа затопляща система то се превръща във футуристично облекло.

Снимка: Getty Images

В колекцията имаше също вградени в тоалетите въздушни възглавници, корсети, приличащи на броня, защитни елементи на раменете и краката. За жената на бъдещето "Dior" предложи солидните черни боти във военен стил.

"Balmain" също предложи корсети с подплата или приличащи на футуристични защитни жилетки. Дизайнерът Оливие Рустен обаче призна, че толкова бърза реакция естествено не е възможна. Подобията на бинтова в колекцията му са вдъхновени от пожара в дома му миналата година и получените рани, а броните - от желанието за сила.

Снимка: АР/БТА

Творческият директор на модна къща "Balenciaga" Демна Гвасалия насочи вниманието към войната в Украйна при представянето на колекцията си. Той разказа за личната си травма като бежанец от Грузия през 1993 г. , от която още не може да се отърси. Гвасалия подари на гостите си тениски в цветовете на украинското знаме и сложи бележки по столовете, че "модата губи правото си да съществува по време на война". Манекенките дефилираха като в снежна буря, някои разголени, напомнящи за бегълците във военно време.

За войната напомниха и други дизайнери. Стела Маккартни завърши ревюто си под звуците на антивоенната песен на Джон Ленън "Give Peace a Chance" (Дайте шанс на мира). Моделите дефилираха в стъклен тунел на центъра "Помпиду" с елегантни, бохемски рокли с джобове и ръкави-балони с процепи.

Снимка: АР/БТА

Някои дизайнери споделиха колко трудно им е било да намерят точния тон за представянето на колекциите си и да решат да участват все пак в Парижката седмица на модата, докато светът е съсредоточен върху кризата в Украйна. Преобладаващото черно в колекциите, например при "Yves Saint Laurent", сякаш беше специално замислено за потискащата международна обстановка. Други дискретно напомниха за нея като Никола Гескиер от "Louis Vuitton", който сложи тениска с цветовете на украинското знаме върху ефирна рокля на цветя.

Гескиер представи колекция за вечните тийнейджърки - с вратовръзки на цветя, широки панталони, бомбъри, или сукмани, обувки без ток. Манекенките дефилираха по кецове, с развени коси сред скулптурите в Голямата галерия на музея "Орсе".

Пиерпаоло Пичоли обаче представи "живот в розово", по-скоро фуксия, за модна къща "Valentino" и впечатли гостите. Според него това ще е актуалният цвят за следващия есенно-зимен сезон. И точно когато розовото изглеждаше безкрайно, Пичоли рязко премина към облекла изцяло в черно, привличащи вниманието само върху формата и силуета. Мъжете също бяха облечени от глава до пети в розови костюми и аксесоари.

Розово имаше и в други колекции, например при "Chanel" и Стела Маккартни, както и лилаво. Остана и вечното бежаво, бяло и черното.

Снимка: АР/БТА

"Chanel" наблегна на характерния си туид. Представената колекция - в розово, зелено и червено, е жизнерадостна, дори крещяща, вдъхновена от Англия от шейсетте години. Нещо рядко срещано през Парижка седмица на модата, която беше белязана от тъмни цветове.

Дизайнерката Лили Литковская беше единственият представител на модата от Украйна, успяла да пристигне в Париж. Тя е напуснала Киев с двегодишната си дъщеря в първия ден от руското нашествие, но без колекция и екип.

Литковская развя украинския флаг на модния панаир, който се организира успоредно със Седмицата на модата, участва и в антивоенна демонстрация в Париж.

Виртуално ревю на руския дизайнер Валентин Юдашкин в рамките на Парижката седмица на модата беше отменено, тъй като той не се е разграничил от войната в Украйна.

Снимка: Getty Images

В вачалото на Парижката седмицата на модата президентът на Френската федерация на висшата мода и модата Ралф Толедано призова 110-те ѝ членове да направят дарения за украинските бежанци, предава БТА. Той обърна внимание, че е невъзможно да се "празнува..., когато чудовищни неща се случват на два часа от Париж". Още преди нея модна къща "Louis Vuitton" обяви, че е дарила един милион евро за децата, пострадали от войната в Украйна.

Едноименната модна къща на Стела Маккартни принадлежи на групировката LVMH, както и "Vuitton". Тя заедно с "Kering"( притежателят на "Gucci", "Yves Saint Laurent", "Balenciaga"), "Prada, "Chanel" обявиха, че прекъсват работата си в Русия.